Hösten 2020 inleder den handledande utbildningen VALMA, för studerande i behov av särskilt stöd, sitt första verksamhetsår i Helsingfors. Utbildningsanordnaren är Optima och utbildningen arrangeras inom yrkesutbildningen med krävande särskilt stöd. I praktiken betyder det smågruppsundervisning och att studerande har möjlighet till mera individuell handledning.
Målet med utbildningen är att ge studeranden förutsättningar att söka till grundläggande yrkesutbildning och att stärka deras möjligheter att avlägga en yrkesinriktad grundexamen.
Studiefärdigheter och framtida arbetsliv i fokus
Valmastudierna har fokus på att stärka studiefärdigheterna och ger studeranden möjlighet att bekanta sig med arbetslivet. Det är ett år där studeranden stärker sitt engagemang för studier och fördjupar sin kunskap om arbetslivet.
Studiedagen ser olika ut och en dag kan inledas med samhällskunskap och digitala verktyg, för att sedan på eftermiddagen handla om arbetslivsfärdigheter. Syftet är att studeranden ska hitta en bransch som intresserar, men även få insikt om egna förutsättningar och lärandestrategier.
Möjlighet att bekanta sig med olika branscher
Lärande i arbete (LiA) är en inlärningsmetod som används för att studeranden ska få bekanta sig med arbetslivet. På basen av egen erfarenhet ska studeranden lättare kunna välja studieinriktning. LiA är en process där studeranden testar, finner, ansöker, besöker, deltar, utvärderar och reflekterar – om det som gäller i yrkesbranschen och i arbetslivet.
Här är respekt, samarbete och lyhördhet viktiga ingredienser.
I planeringen av LiA prioriteras studerandens önskemål och i samarbete med läraren kör arbetsprocessen i gång. LiA perioderna har senaste läsår varit flera till antalet och samarbeten med arbetsgivare har varit aktiva. Det är ett tillfälle för studeranden att få praktisk övning och lära sig nya färdigheter på en arbetsplats.
Att komma till insikt om sina egna förmågor tar tid och här stärker en konstruktiv återkoppling studeranden att se sina förutsättningar för arbete inom yrkesbranschen.
Stöd för övergången till studier eller arbete
VALMA följer utbildningsgrunderna för VALMA-utbildningen, men det är studerandens styrkor, behov och utmaningar som fastställer tyngdpunkten i studierna. Målsättning är att skaffa sig information om olika yrken och här samarbetar VALMA med FDUV och projektet Steget vidare.
FDUVs projekt Steget vidare har erbjudit skräddarsydda kurser om arbetsfrågor för studeranden inom Optima. Inom kursen får studerande information om olika möjligheter till arbete och sysselsättning, men diskussioner om stödfunktioner, uppfattningar och betydelsen av arbete är även centrala. Kursen har varit uppskattad bland studerande eftersom diskussioner öppnar upp för olika perspektiv på arbete och sysselsättning.
VALMA inför förändring
I skrivandets stund avslutar VALMA sitt andra verksamhetsår. I samband med att läroplikten har utvidgats till 18 års ålder förnyas även den handledande utbildningen. I augusti börjar den nya utbildningen HUX som handleder för examensutbildning och den ersätter VALMA.
HUX-utbildningen är en kombination av tidigare utbildningar i övergångsskedet och riktar sig till personer som är i behov av handledning och tanken är att stärka studerandes färdigheter för att kunna övergå till gymnasie- eller yrkesstudier.
Övergången är i centrum, men stödet och färdigheterna siktar även på att nästa steg ska fungera.
Det här gäller även studeranden med behov av omfattande och mångsidigt stöd, en handledande utbildning kan vara övergången som stärker studeranden att hitta sin fortsatta bana. En bana som förhoppningsvis leder till en examensutbildning.
Text: Sabina Öhman, specialyrkeslärare på Optimas VALMA-utbildning i Helsingfors och
Melanie Shametaj, projektledare för Steget vidare – från arbetsverksamhet till arbete med lön