Det blir bråk och stök i alla hem. Och det blir bråk och stök i alla skolor. Hur många av dessa bråk beror på tiden? Det är någon som vill eller inte vill göra något. Inte nu, eller inte sen. Och hur många av dessa bråk kan vi undvika eller hantera bättre genom att använda tidshjälpmedel?
Allt blir så mycket lättare då de kommer överens med tiden.
För en tid sen talade jag med en mamma om hur hon och hennes son arbetar med tiden. Allt blir så mycket lättare då de kommer överens med den.
Pojken använder timglas. Ett litet femminuterstimglas som han kan ha med vart som helst, det ryms i fickan. Och ett större tiominuterstimglas som de har där hemma. Med hjälp av dem kan sonen gestalta hur mycket tid det är kvar och det blir färre frågor och mindre tjat. Mamma när? Mamma varför? Mamma inte ännu!
De har också ett stort veckoschema på väggen. Det rymmer veckans alla händelser. Mamma när ska vi fara och se på hästarna? Där! kan mamman visa och peka på den gula dagen där det finns en bild på en häst. Vi ska alltså sova två gånger före det är dags. Okej. Då kan jag vänta. Jag kan vänta för jag vet ungefär hur lång väntan det är frågan om.
Greppa tiden
Det finns en uppsjö av tidshjälpmedel. Timglas, time timers, scheman, kalendrar, appar.
Som pedagog gillar jag speciellt mycket time timern. Med den skruvar du upp det antal minuter du behöver och tiden visas som ett rött område. Vartefter tiden går blir det röda området mindre.
Vi kan lära känna tiden i hela kroppen.
Det är min peronliga favorit eftersom människan hjärna de facto är gjord för att se bilder. Vi ska klara av att känna igen de ätbara röda bären och vi ska urskilja ett farligt djur som kommer närmare. Och därför kan vi också lätt uppfatta ett rött område i time timern som blir mindre och mindre då tiden går. Vi kan lära känna tiden i hela kroppen. Så där mycket rött – jag vet hur lång den tiden känns – och det klarar jag av.
Alla klockslag, tidsbegrepp och siffror är påfund för att underlätta den moderna människans kommunikation. Och det krävs en hel del av oss för att processa den informationen. Du ska vara färdig om tio minuter. Vi åker på fredag. Abstrakta begrepp. Det är något helt annat än att se det röda området. Eller att åka om två färger, på den gula dagen.
Jag rekommenderar varmt användning av visuella redskap. Förhoppningsvis får det er att bråka lite mindre.
Skribenten är pedagogisk utvecklare på Lärum, som är en del av FDUV. Lärum erbjuder material och verktyg för specialundervisningen och handleder kring användningen av dem.