Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Alexandra Frisk och citatet När barnet känner sig delaktig och vet vad som förväntas blir övergången från semester till vardag smidigare.

Fem tips för en trygg och bra skolstart

172251378001.08.2024 kl. 15:03
Lärums pedagogiska planerare Alexandra Frisk ger i vår blogg vägkost för en smidig övergång till skolvardagen.

Sommarlovet börjar lida mot sitt slut och tankar om skola och vardag börja krypa fram. På sommaren har man kanske vakat lite längre, lekt mera, besökt släktingar och vänner på olika orter, ätit mer godis och fått sova ut på morgonen utan en väckarklocka som ringer. Ja, helt enkelt haft lite andra regler och rutiner än under resten av året.

För många, oberoende ålder eller skolstadium, innebär höstens första dagis- eller skoldag därför en stor omställning. Det är en tid av förväntan och förändring som kan vara fylld av spänning, iver och glädje – men också oro och nervositet.

Både ditt barn eller ungdom och du som förälder kan ha tankar och funderingar kring den nya vardagen. Speciellt barn med särskilda behov kan behöva extra förberedelser och hjälp att hantera känslorna och anpassa sig till de nya rutinerna.

Nedan följer fem tips till dig som förälder för hur du kan stöda ditt barn inför skolstarten.

1. Ge utrymme för olika slags känslor

Förväntan inför skolstarten kan vara överväldigande. Det som är nytt och främmande kan göra en orolig. Allt från praktiska arrangemang som till exempel vilken tid man ska befinna sig på en viss plats till funderingar kring kompisrelationer kan snurra i huvudet. Vem kommer jag att sitta bredvid? Har min kompis hittat någon ny vän under sommaren?

Eller kanske är man orolig om man kommer klara sig i ett visst ämne och spänner sig redan för den där presentationen man har hört att man ska hålla inför klassen. Förväntan kan också vara fylld av glädje och iver över att få träffa nya vänner och lära sig nya saker.

Att förstå och acceptera dessa känslor är viktigt. Ge barnet möjlighet att dela sina tankar och känslor. Skapa utrymme för pratstunder och lyssna in. Det är alldeles naturligt att skolstarten väcker en blandning av känslor och för barnet är det viktigt att veta att alla känslor är okej, att det är helt normalt att vara nervös och ivrig på samma gång.

2. Var lyhörd

Barn kan inte alltid sätta ord på sina känslor. Känslorna kanske kommer fram genom ett visst beteende eller genom en enkel fråga som avslöjar djupare funderingar. Ordna tid för gemensamma pratstunder. Ett kvällssamtal eller en lugn stund där du är närvarande och har tid att lyssna är värdefullt. Ställ frågor och visa intresse.

Kanske du fångar någon fundering du kan hjälpa barnet med eller så kan ni tillsammans komma fram till en lösning. Ibland kan det hjälpa att bara få prata ut och säga högt det man tänker på. Skapa ett tryggt rum helt enkelt. Du som förälder kan spela en viktig roll genom att uppmuntra ditt barn att dela sina känslor och ge dem verktyg att hantera dem.

3. Var en förebild

Det är viktigt att vi vuxna förhåller oss positiva till skolan så att barnet också kan göra det. Dina känslor och attityder påverkar barnet. Hur du pratar om skolan, personalen, läxor och klasskamraterna har betydelse för ditt barns beteende.

Prata positivt om skolan och visa entusiasm och intresse. Att ordna en skolstartfest kan vara ett roligt sätt att skapa positiva associationer till skolan. Fira lärande och nya möjligheter tillsammans.

4. Skapa rutiner

Rutiner ger trygghet och gör vardagen hanterbar och begriplig. Med hjälp av återkommande rutiner vet barnet vad som kommer att ske och vad som förväntas av hen. Under sommaren är det naturligt att rutinerna rubbas från det vanliga och att det tar tid att vänja sig vid nya rutiner.

Förbered barnet i god tid för den nya vardagen, prata om skolstarten och vad den innebär och involvera barnet i planeringen av vardagen. Diskutera morgonrutiner, läxläsningstider och andra aktiviteter. Ni kan göra ett veckoschema tillsammans som ni till exempel visualiserar med bilder. När barnet känner sig delaktig och vet vad som förväntas blir övergången från semester till vardag smidigare.

5. Samarbeta med skolan

Kanske ni undrar hur allt fungerar praktiskt och vilka förväntningar skolan har på er. Eller så funderar du över om ditt barn kommer att få det stöd hen behöver. Kommunicera med läraren eller annan personal om ditt barns förutsättningar och behov, de är där för att stödja er och svara på era frågor.

Skolan och du har samma mål: att alla barn ska ha samma möjligheter att utvecklas, vara trygga och få en positiv upplevelse i skolan.

Text: Alexandra Frisk, pedagogisk planerare på Lärum

Lärum är en del av FDUV. Lärum utvecklar och sprider specialpedagogiskt material på svenska i Finland och handleder kring användningen av dem.

Läs mer om Lärum
 

FDUVs logo

Tummen ner för förslaget att ändra i den nya funktionshinderlagen

FDUV har gett ett utlåtande om förslag på ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde.
FDUV-logo.

De språkliga rättigheterna har försvagats inom specialomsorgen

FDUV har gett svar på bakgrundsfrågor för regeringens språkberättelse. Bland annat samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar.
Två av hundra har intellektuell funktionsnedsättning?

Fler personer med IF än man tidigare trott

Andelen personer i Finland med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt högre än vad man tidigare trott, visar nya siffror från FPA.
Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 23.6–8.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.

”Alla ska bidra” – men ges alla förutsättningar?

Insändare publicerad i Hufvudstadsbladet 18.6.2025.

Vadå delaktighet?

Susanne Tuure har under sin karriär med och för personer med IF varit med i många delaktighetssatsningar. I vår blogg reflekterar hon kring dessa erfarenheter.
Selkokielen tarvearvio 2025.

Allt fler behöver lätt språk i Finland

Upp till 812 000 personer beräknas vara i behov av lätt språk, visar en ny utredning.
nstruktionerna och informationen behöver vara lätt att hitta, och lätt att förstå  och ta till sig.

Varför behövs lättläst information om beredskap?

I en kris behöver alla i samhället få information som de förstår. I vår blogg skriver Helena Holm-Cüzdan, planerare vid LL-Center, om varför det är klokt att satsa på just lättläst information.
Elev med glasögon läser vid pulpet.

Stödet för lärande och skolgång ändrar

Trestegsstödet med allmänt, intensifierat och särskilt stöd ersätts av ett nytt system.
Skärmklipp från de lättlästa sidorna på 72 timmar.

Lättläst om beredskap

FDUV:s LL-Center har anpassat informationen till lätt svenska.
FDUV-logo.

Förbundet ser över sina stadgar

Målet är att modernisera stadgarna så att de bättre motsvarar dagens och framtidens behov.
Socialskyddsguiden 2025.

Socialskyddsguiden är uppdaterad – ladda ner gratis!

I guiden ingår nu information om den nya lagen om funktionshinderservice.
Henrik Byggmästar: Det tog tid för mig att acceptera den nya situationen. Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare.

När man själv befinner sig i ett kaos behövs stöd av andra

Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare, skriver Henrik Byggmästar i vår blogg om erfarenheten att få ett barn med Downs syndrom. I dag är han en av FDUV:s frivilliga familjestödjare.
FDUV-logo.

Organisationer om nya nedskärningar: Funktionshinderservicen får inte försämras ytterligare

Vi organisationer som representerar personer med intellektuell funktionsnedsättning eller autism är djupt oroliga över vad som håller på att hända med funktionshinderservicen.
skärmdump över insändaren.

Vem vill jobba för bättre funktionshinderservice?

Insändare publicerade i Vasabladet, Österbottens tidning, Åbo Underrättelser och Hufvudstadsbladet.
Såga inte av gräven vi sitter på - nvestera i civilsamhället i stället.

Finlandssvenska förbund: Investera mer i civilsamhället

Civilsamhället gör Finland säkrare, tryggare och stärker demokratin. Drastiska nedskärningar i statsbidrag till organisationer har redan genomförts och inför år 2026 planeras ytterligare omfattande nedskärningar som på olika sätt direkt drabbar civilsamhället, den fria bildningen och kultursektorn.
Ett par som sitter i länsstolar.

Tacksamt vara med i DUV – ”när man ses bara strålar de”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Äkta paret Ralf och Anki Snellman i Pedersöre är båda med i DUV i Jakobstadsnejden, Ralf som ordförande och Anki som kassör.
Personer framför ett byksträck med teckningar och färgglada sockor.

Dikter inspirerade av Rocka sockorna

Se också vår gemensamma video!
Jonas Jansson och Roger Eriksson tittar tillsammans i en lunta med papper.

Från vänskap till handledarskap

Roger Eriksson hittade en livslång vänskap som också gjorde honom till handledare. Jonas Jansson har blivit som en del av familjen, berättar han. Artikeln ingår i GP 1/2025.
Digital dealktighet - livet på nätet blir enklare och säkrare med DigJag står det på en skärm, man föreläser, kvinna står vid dator..

En digital värld där alla är välkomna

Att titta på filmer via olika streamingtjänster, slöscrolla på sociala medier eller logga in i nätbanken är för många en självklar del av vardagen. Men den digitala världen som den ser ut i dag är inte tillgänglig för alla. En av de grupper som riskerar att hamna i ett digitalt utanförskap är personer med funktionsnedsättning. Det vill DigiJag, med eldsjälarna Michael och Kerstin i spetsen, ändra på. Artikeln ingår i GP 1/2025.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen