Torsten Fagerholm sätter fingret på en central fråga i sin ledare (20.8.2025) där han lyfter läromedelssituationen i Svenskfinland. Han konstaterar att det handlar om små volymer på svenska och därmed bristande lönsamhet vilket gör att det behövs marknadskorrigerande åtgärder.
Fagerholms ledare handlar om gymnasierna, men läget för specialundervisningen är liknande. Om det redan är svårt att få lönsamhet i läromedel för gymnasierna, är det än svårare då det gäller anpassade läromedel för specialundervisningen.
FDUV grundade Lärum i mitten på 90-talet, för att möta behovet av anpassade läromedel på svenska i Finland. Lärum har gett elever med särskilda behov i Svenskfinland tillgång till läromedel genom att samla specialpedagogiskt material och anpassade läromedel från flera svenska förlag.
Lärum har gjort det möjligt för lärare att hitta rätt material till sin elev, till exempel i Lärums utställningar där lärare får bekanta sig med läromedlet på förhand. Lärum har god kännedom om behoven på det finlandssvenska fältet och producerar läromedel som inte finns att få i Sverige, så som läromedel i finska och samhällslära.
Eftersom behoven är stora men målgruppen liten, har det varit mer kostnadseffektivt att ta in kvalitativa läromedel från Sverige än att producera allt själv. Lärum erbjuder relevant material, på rätt språk och enligt individuella stödbehov samt upprätthåller ett unikt kunnande i Svenskfinland.
Det här har varit en fungerande lösning som fram till 2024 har finansierats med statliga bidrag från STEA (tidigare Penningautomatföreningen). Vi ser att det finns ett fortsatt behov av den här typen av funktion i Svenskfinland, men på grund av nedskärningar i STEA-understöden är Lärums verksamhet hotad, och i nuläget saknar vi fortsatt finansiering.
Ansvaret för den finska läromedelsverksamheten vid Kehitysvammaliitto har överförts till Undervisnings- och kulturministeriet, men någon långsiktig lösning för Lärum och anpassade läromedel på svenska finns inte.
Läromedel är i slutändan en fråga om jämlik utbildning. Hur kommer regeringen att garantera att elever med de största stödbehoven får de läromedel de behöver framöver, även på svenska?
Malin Sandström
Teamledare, Lärum
Annette Tallberg-Haahtela
verksamhetsledare, FDUV