Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Blogg: Vem är rädd för funkisen?

153311910001.08.2018 kl. 13:25
Vår informatör Matilda Hemnell reflekterar i vår blogg kring sitt första år på FDUV.

Han brukar stå på cykelvägen invid en korsning. Han bara står där. Gungar en aning. Tittar intensivt med en flackande blick. Honom ska man akta sig för, var min spontana tanke första gången jag såg honom i byn där jag bor.

Min sambo tänkte annorlunda. När han första gången stötte på mannen gick han fram till honom och frågade om allt var okej. Mannen såg trots allt något borttappad ut och stod som alltid på ett rätt farligt ställe. Han kunde inte prata, men från en närbelägen kiosk steg en man ut.

Det visade sig vara den vuxna mannens pappa. Han berättade att mannen är okej, att han har en intellektuell funktionsnedsättning och att han är nöjd bara han får stå och titta på bilarna, det är hans favoritsysselsättning. Han är helt ofarlig alltså.

Pappan var tacksam över att någon stannat upp och frågat mannen hur det är, visat medmänsklighet och omtanke på det sättet. Samma dag hade redan tre personer ringt polisen om mannen. Folk ringer alltid polisen, berättade pappan. Gör de det av omtanke om mannen eller av rädsla? Det är omöjligt att säga. Kanske av både och.

Stöda eller stöta på?

Jag har nu under ett år haft förmånen att få jobba som informatör på FDUV. Före det hade jag inte arbetat inom funktionshindersektorn. Jag har följt med branschen på distans och som normkritisk/-medveten sociolog och feminist med ett patos för mänskliga rättigheter har jag självfallet på det principiella planet stött personer med funktionsnedsättning. Men faktum är att jag inte tidigare stött på, det vill säga träffat, så många personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Nu har jag förstått hur lite jag visste och hur lite jag fortfarande vet och kan.

Visst har jag sett DuvTeaterns fina produktioner, visst har jag hurrat när Finland äntligen ratificerade FN:s funktionshinderkonvention, visst har jag i gymnasiet ordnat en funktionshinderdag för hela skolan med ett flertal erfarenhetstalare. Men nu har jag förstått hur lite jag visste och hur lite jag fortfarande vet och kan.

Ändå har jag lärt mig massor! Om begrepp och vad en intellektuell funktionsnedsättning riktigt är (på ett ungefär). Om lagstiftning och mänskliga rättigheter. Om lättläst och alternativ- och kompletterande kommunikation. Om den byråkratidjungel som familjer med barn med funktionsnedsättning tvingas navigera i och det krångliga servicesystem de ska hitta rätt i. Om hur mycket fantastiskt som görs, men också om hur mycket som ännu återstår att fixa. Och jag har fått lära känna härliga intressanta människor, med och utan funktionsnedsättning.

De flesta kommer aldrig i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning, i synnerhet inte dem med stora stödbehov. Det leder förstås till okunskap och okunskap leder dels till rädslor, dels till att dessa personers stödbehov inte blir beaktade i samhället.

Isolerad grupp

Men det har slagit mig hur isolerat personer med intellektuell funktionsnedsättning lever. De flesta kommer aldrig i kontakt med någon av dem, i synnerhet inte dem med stora stödbehov. Det leder förstås till okunskap och okunskap leder dels till rädslor, dels till att dessa personers stödbehov inte blir beaktade i samhället. I den gigantiska vårdreformen, hur beaktas den enskilda svenskspråkiga individen med intellektuell funktionsnedsättning med sina individuella stödbehov?

I teorin kanske man talar för att de mest utsatta i samhället ska stödas (ni vet, "ett samhälle är inte bättre än hur det tar hand om de svagaste"), men i praktiken saknas kunskap på vilket sätt det ska göras. Och inte sällan blir det frågan om ett ”omhändertagande” som bygger på felaktiga, föråldrade premisser.

Det är en stor utmaning för oss på FDUV att kommunicera och tydliggöra vilka dessa stödbehov är. Att visa hur olika de kan vara. Att konkretisera. Samtidigt som vi visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning är människor med resurser, känslor och åsikter som alla andra.

Att dra alla med någon sorts funktionsnedsättning över en kam är okej i vissa sammanhang, men i andra blir det totalt fel.

Detta hänger också ihop med begreppsfrågan. Vilka begrepp ska vi använda för att beskriva dem FDUV jobbar med och för? På ett ideologiskt plan kan det kännas helt fel att etikettera människor. Kan vi inte alla bara vara människor med olika behov? Men hur kan vi då lyfta fram vår målgrupps behov i samhällsdebatten om vi inte har ett samlande begrepp?

Det har också visat sig vara problematiskt att mer allmänt tala om personer med funktionsnedsättning. Att dra alla med någon sorts funktionsnedsättning över en kam är okej i vissa sammanhang, men i andra blir det totalt fel. Personer med synnedsättning, hörselskada, rörelsehinder, intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan ha väldigt olika behov. Eller lika. Och också bland personer med samma diagnos kan behoven se mycket olika ut. För till syvende och sist är vi alla unika individer.

Viktiga människomöten

Det är mänskligt att vara rädd eller skeptiskt mot det som är främmande, men det är vår medmänskliga plikt att försöka överkomma vår rädsla. Den är ofta obefogad, baserad på okunskap. Här har vi ett enormt uppdrag: att öka kunskapen. Det sker, som alltid, bäst genom människomöten.

I dag när vi åker förbi mannen som tittar på bilarna saktar vi in en aning och vinkar till honom. Jag är inte rädd längre. Jag förstår att jag kanske måste närma mig honom försiktigt, respektera hans personliga space. Men det gäller förstås alla människor.
 

* Funkis är ett vardagligt sätt att beteckna personer med funktionsnedsättning. Det har börjat användas allt mer i synnerhet i Sverige. Det kan användas som personbetecknande substantiv (”jag är en funkis”) eller som adjektiv (”hon är funkis”). Ofta används det i sammansatta ord som funkisvänlig.
 
Foto: Ann-Britt Pada
Matilda Hemnell

Blogg: Har utvecklingssamarbete någon relevans?

Många kenyaner med intellektuell funktionsnedsättning lever under verkligt usla förhållanden. Kan vårt blygsamma stöd hjälpa dem? Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård skriver om sina omtumlande besök till Kenya.

Blogg: Mänskliga rättigheter som mål och medel

Hela tänkesättet i föreningen Steg för Steg bottnar i de mänskliga rättigheterna, de utgör både mål och medel i verksamheten, skriver verksamhetskoordinator Sofia Jernström i vår blogg.

Blogg: Så mycket mer än bara läger

Alla borde någon gång ha ett jobb motsvarande det som ledare på FDUV:s läger, skriver Jenni Bergman i vår blogg.

Blogg: Bra att sänka trösklarna

LL-Bladet fungerar som en sammanförande länk, ett fönster mot svenskan och den finlandssvenska kulturen, skriver redaktör Maria Österlund apropå Svenska dagen.

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare.

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.

Blogg: Behövs det verkligen en lättare version?

Läsförmågan varierar, men alla har rätt till läsning. Läskunnighetsdagen firas den 8 september. För att uppmärksamma dagen beskriver LL-Centers Carina Frondén behovet av lättläst.

Blogg: Osynligt handikappad

Tuovi Sjölund kallar sig en människorättsaktivist. Hon vill påverka situationen för sig själv och andra med funktionsnedsättning. Vi bad henne skriva till vår blogg om sig själv och vilka frågor som är viktiga för henne.

Blogg: Skolstart för alla sinnen

Skolan innehåller fler sinnesintryck än vad många av oss klarar av. Det är något som behöver beaktas såväl i skolorna som hemma så här inför skolstarten. Läs Fredrika Nyqvists tips i vår blogg.

Blogg: Därför borde FDUV stöda idén om grundinkomst

Personer med intellektuell funktionsnedsättning är inte bara en grupp som lever under fattigdomsgränsen, de saknar dessutom möjligheter att påverka sina egna inkomster. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg, argumenterar i vår blogg för varför funktionshinderrörelsen borde ta ställning i frågan om grundinkomst.

Rätten till svenskspråkig funktionshinderservice bör garanteras i lag

FDUV har granskat utredningen om finlandssvensk funktionshinderservice som gjorts på uppdrag av Kårkulla med anledning av vårdreformen. FDUV anser att landskapen ska ha ansvar också för den svenskspråkiga servicen. Samtidigt bör lagen preciseras så att varje tvåspråkigt landskap ska garantera funktionshinderservice på svenska.

Blogg: Tillgänglighet är nyckeln till delaktighet

Den 19 maj är den internationella tillgänglighetsdagen. Även osynliga hinder kan vara oöverkomliga. Därför måste tillgänglighet ses ut ett brett perspektiv och beaktas i all samhällsplanering, skriver vår sakkunniga i intressepolitiskt arbete Annette Tallberg i vår blogg.

Blogg: Hur vill du att dina personuppgifter hanteras?

DUV-föreningar, se hit! Vår administrativa assistent Hanna Sipiläinen skriver i vår blogg om dataskyddsförordningen och vikten av att hantera personuppgifter på ett korrekt sätt.

Blogg: Så bemöter du en person med autism

Den 2 april uppmärksammas den internationella autismdagen. I vår blogg skriver Annika Martin om de erfarenheter hon har av att stöda och bemöta personer med autism på ett bra sätt.

Blogg: De här barnen väljer sina föräldrar

Hur ge besked om barns funktionsnedsättning? Henrika Mercadante, projektansvarig för Mer än ord, skriver i vår blogg om bemötandets svåra konst.

Blogg: Social rättvisa utmaning i både nord och syd

Världsdagen för social rättvisa den 20 februari uppmärksammar de samhällsgrupper som oftast blir offer för diskriminering. I såväl Finland som Kenya är personer med intellektuell funktionsnedsättning särskilt utsatta och många lever i fattigdom. I vår blogg reflekterar Elina Sagne-Ollikainen kring likheter mellan de olika länderna och hur vi både i syd och nord behöver satsa på utbildning.

Blogg: Högläsning är värt att satsa på!

"Det som får mig att vilja fortsätta läsa är klienternas entusiasm", skriver läsombudet Veronica Andersson i vår blogg. I år firas internationella högläsningsdagen den första februari.

Blogg: Obekväma sanningar

Behov av stöd tolkas ofta som svaghet och svaga måste man ju tycka synd om och skydda, skriver vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård i vår blogg. Hon reflekterar kring makt, kontroll och förenklade uppfattningar om personer med intellektuell funktionsnedsättning.
  • «
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen