Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Kvinna läser högt till äldre personer

Blogg: ”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!”

154899000001.02.2019 kl. 05:00
Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Veronica Andersson, ansvarig för läsombudsverksamheten på vårt LL-Center, skriver om högläsningens fröjder och möjligheter. Internationella högläsningsdagen firas i dag den 1 februari.

”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!” svarade en person spontant då jag frågade vad hen tycker om att någon läser högt. Och visst är högläsning just det, roligt, trevligt och avkopplande, och mer därtill.

Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Högläsningen erbjuder en trygg stund då man kan koppla av och sugas in i det äventyr som historien i boken erbjuder.

Högläsning väcker minnen och känslor, utvecklar ordförrådet, stimulerar fantasin och piggar upp. Samtidigt kan en högläsningsstund också verka lugnande för någon som är orolig eller rastlös. Högläsning är dessutom ett billigt och enkelt sätt att få mer innehåll i vardagen.

Uppmärksamhet och närvaro

Det värdefullaste med högläsning är nog ändå samhörigheten och den trygga stämning som råder då man sitter ner och läser och myser tillsammans. Det är en stund då åhöraren får åtnjuta högläsarens fulla uppmärksamhet.

Sagt om högläsning av åhörare:

Man får uppleva andra människors liv och tankar.

Trevligt att lyssna på intressanta böcker.

Man får avkoppling! Det är bara att luta sig tillbaka i soffan och lyssna.

Men det är inte bara den som lyssnar som njuter av högläsning. Den som läser högt får ut minst lika mycket av stunden. Jag har fått uppleva fina ögonblick då jag känt gemenskapen som råder under högläsningsstunden och entusiasmen historien väcker i åhörarna.

Vi har alla ivrigt väntat på nästa läsestund för att få veta hur det gick sen i boken. Och jag har fått uppleva hur lite det egentligen behövs för att få en annan människa att känna sig viktig och sedd. Det krävs bara en bok och min fulla närvaro.

Öppnar upp för diskussion

Ofta väcker det man läser om tankar som leder till diskussion. De här situationerna är ett fint tillfälle att gå lite mer på djupet, uttrycka sina åsikter och lära känna varandra bättre. Också svåra teman känns okej att behandla i det trygga sammanhanget.

Jag har varit med om givande diskussioner om allt från barndomsminnen av att ha hoppat i vattenpölar, tankar om hurudan en god vän är till funderingar om huruvida man får göra självmord.

Sagt om högläsning av högläsare:

Läsning är ett bra sätt att ta upp känsliga ämnen. Det blir inte så personligt, inga pekfingrar höjs åt någon viss person.

Också personer som vanligen är tystlåtna deltar i diskussionen.

En trevlig stund, jag tycker själv mycket om att läsa.

Internationella högläsningsdagen

I dag firas den internationella högläsningsdagen. FDUV:s LL-Center har i år igen uppmuntrat boenden och dagverksamheter inom special- och äldreomsorgen att uppmärksamma dagen genom att läsa högt tillsammans och gärna göra dagen lite extra festlig. På ett trettiotal enheter är det i dag läsning som står i centrum.

På många enheter inom special- och äldreomsorgen är högläsningen redan en bekant och omtyckt rutin. LL-Center har under många års tid utbildat läsombud och frivilliga högläsare runtom i Svenskfinland (för mera info, se nedan).

Läsombuden och de frivilliga högläsarna har en mycket viktig roll. Utan dem skulle många bli helt utan läsupplevelsen då de inte kan läsa själva på grund av intellektuell funktionsnedsättning eller minnessjukdom.

Alla har rätt till läsning!

Veronica Andersson
Skribenten arbetar på LL-Center med att utbilda läsombud och frivilliga högläsare. Tidigare har hon fungerat som läsombud då hon arbetade på en arbetsverksamhet inom specialomsorgen.


Vill du bli läsombud eller frivillig högläsare?

Läsombud utbildas bland personal inom special- och äldreomsorgen och har som en av sina arbetsuppgifter att hjälpa sina klienter med läsning och ordna högläsningsstunder.

En frivillig högläsare igen är en volontär som regelbundet besöker ett boende eller en daglig verksamhet för att läsa högt för en eller flera personer.

På våra kurser får deltagarna kunskap om vad man bör beakta då man planerar och genomför en högläsningsstund och hur man kan samarbeta med biblioteken. Vi går också igenom vad lättläst litteratur är och vem den lämpar sig för.

Efter genomgången kurs har deltagarna den beredskap som krävs för att kunna bemöta åhörarnas behov, erbjuda dem en trygg och innehållsrik läsestund samt tackla eventuella utmaningar man kan möta.

Kommande kurser:

  • Nästa kurs för läsombud början 14.3 i Helsingfors. Läs mera här.
  • Nästa kurs för frivilliga högläsare börjar 26.2 i Kimito. Läs mera här.

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.

Blogg: Har utvecklingssamarbete någon relevans?

Många kenyaner med intellektuell funktionsnedsättning lever under verkligt usla förhållanden. Kan vårt blygsamma stöd hjälpa dem? Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård skriver om sina omtumlande besök till Kenya.

Blogg: Mänskliga rättigheter som mål och medel

Hela tänkesättet i föreningen Steg för Steg bottnar i de mänskliga rättigheterna, de utgör både mål och medel i verksamheten, skriver verksamhetskoordinator Sofia Jernström i vår blogg.

Blogg: Så mycket mer än bara läger

Alla borde någon gång ha ett jobb motsvarande det som ledare på FDUV:s läger, skriver Jenni Bergman i vår blogg.

Blogg: Bra att sänka trösklarna

LL-Bladet fungerar som en sammanförande länk, ett fönster mot svenskan och den finlandssvenska kulturen, skriver redaktör Maria Österlund apropå Svenska dagen.

Blogg: Detta är empowerment!

Vår informatör Matilda Hemnell har varit på ett tidningsuppdrag och fått sig en tankeställare.

Blogg: ”Jag vill förstå vad ni alla säger!”

Hur gör man föreläsningar, seminarier och diskussioner tillgängliga för alla? Fredrika Nyqvist, pedagogisk utvecklare på Lärum, besökte Inclusion Internationals världskongress och iakttog bildstödet som producerades i realtid. Läs hennes blogginlägg om detta.

Blogg: Förstår vi varandra?

Veckan för personer med talhandikapp 1–7.10 uppmärksammar de 65 000 finländare som har tal- och kommunikationssvårigheter. Sakkunniga Susanne Tuure reflekterar i vår blogg kring hur vi kan jobba för delaktighet och god kommunikation också med dem som inte kan tala.

Blogg: Behövs det verkligen en lättare version?

Läsförmågan varierar, men alla har rätt till läsning. Läskunnighetsdagen firas den 8 september. För att uppmärksamma dagen beskriver LL-Centers Carina Frondén behovet av lättläst.

Blogg: Osynligt handikappad

Tuovi Sjölund kallar sig en människorättsaktivist. Hon vill påverka situationen för sig själv och andra med funktionsnedsättning. Vi bad henne skriva till vår blogg om sig själv och vilka frågor som är viktiga för henne.

Blogg: Skolstart för alla sinnen

Skolan innehåller fler sinnesintryck än vad många av oss klarar av. Det är något som behöver beaktas såväl i skolorna som hemma så här inför skolstarten. Läs Fredrika Nyqvists tips i vår blogg.

Blogg: Vem är rädd för funkisen?

Vår informatör Matilda Hemnell reflekterar i vår blogg kring sitt första år på FDUV.

Blogg: Därför borde FDUV stöda idén om grundinkomst

Personer med intellektuell funktionsnedsättning är inte bara en grupp som lever under fattigdomsgränsen, de saknar dessutom möjligheter att påverka sina egna inkomster. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg, argumenterar i vår blogg för varför funktionshinderrörelsen borde ta ställning i frågan om grundinkomst.

Rätten till svenskspråkig funktionshinderservice bör garanteras i lag

FDUV har granskat utredningen om finlandssvensk funktionshinderservice som gjorts på uppdrag av Kårkulla med anledning av vårdreformen. FDUV anser att landskapen ska ha ansvar också för den svenskspråkiga servicen. Samtidigt bör lagen preciseras så att varje tvåspråkigt landskap ska garantera funktionshinderservice på svenska.

Blogg: Tillgänglighet är nyckeln till delaktighet

Den 19 maj är den internationella tillgänglighetsdagen. Även osynliga hinder kan vara oöverkomliga. Därför måste tillgänglighet ses ut ett brett perspektiv och beaktas i all samhällsplanering, skriver vår sakkunniga i intressepolitiskt arbete Annette Tallberg i vår blogg.

Blogg: Hur vill du att dina personuppgifter hanteras?

DUV-föreningar, se hit! Vår administrativa assistent Hanna Sipiläinen skriver i vår blogg om dataskyddsförordningen och vikten av att hantera personuppgifter på ett korrekt sätt.

Blogg: Så bemöter du en person med autism

Den 2 april uppmärksammas den internationella autismdagen. I vår blogg skriver Annika Martin om de erfarenheter hon har av att stöda och bemöta personer med autism på ett bra sätt.

Blogg: De här barnen väljer sina föräldrar

Hur ge besked om barns funktionsnedsättning? Henrika Mercadante, projektansvarig för Mer än ord, skriver i vår blogg om bemötandets svåra konst.

Blogg: Social rättvisa utmaning i både nord och syd

Världsdagen för social rättvisa den 20 februari uppmärksammar de samhällsgrupper som oftast blir offer för diskriminering. I såväl Finland som Kenya är personer med intellektuell funktionsnedsättning särskilt utsatta och många lever i fattigdom. I vår blogg reflekterar Elina Sagne-Ollikainen kring likheter mellan de olika länderna och hur vi både i syd och nord behöver satsa på utbildning.
  • «
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen