Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Pojke med Downs syndrom i en klätterställning.

Lennis nya närskola är till för alla

163144746012.09.2021 kl. 14:51
I nya Nedervetil skola inkluderas barn med intellektuell funktionsnedsättning. Deras behov har beaktats redan i planeringsskedet. Lenni Hansén är en av eleverna i resursklassen i den nya skolan. Artikeln ingår i GP 3/2021.

I höst började Lenni Hansén årskurs fem i Nedervetil skola. Första skoldagen var han iklädd en svart Minecraft-tröja som han själv hade köpt.

– ”Då man börjar i femman är man cool och då måste man också vara coolt klädd”, resonerade han, berättar mamma Eivor Hansén.

Genast första dagen fick Lenni en läxa i ett nytt ämne, engelska. Stolt över läxan och glad över sin nya plats längre bak i klassen cyklade han hem och berättade nöjt för Eivor vem han hade lekt med under dagen.

Annat var det förr då han och många andra elever med särskilda behov från byarna runt omkring kuskades med minibuss till Kyrkostrands skola i Jakobstad. Skolskjutsen tog över två timmar per dag och Lenni som älskar att röra på sig blev så frustrerad att han började bråka med sina färdkamrater.

Skjutsarna blev dyra också för kommunen. Och ibland kan målet att spara pengar föra med sig något gott: Redan i planeringsstadiet av nya Nedervetil skola började möjligheten att inkludera elever med intellektuell funktionsnedsättning diskuteras.

En dag ringde specialläraren och frågade om Eivor var intresserad av att flytta sonen till en resursklass i den planerade skolan. Hur klassen skulle se ut var ännu uppe i det blå. Eivor tvekade.  

– Är det rätt val att ta min son ur en utmärkt skola, där man känner att erfarenheten av att arbeta med barn med särskilda behov sitter i väggarna, för något helt nytt som byggs upp från noll?

Men då hon fick veta att en erfaren pedagog från Kyrkostrands skola, specialklasslärare Susann Ljungberg, skulle få fria händer att planera undervisningen tackade hon ja. Och hon har inte ångrat sig.

Kille sparkar fotboll mot mål där de tstår en kvinna, två andra kvinnor tittar på och ler.

Full fart. Lenni Hansén gillar att röra på sig och är en stor vän av fotboll. Här tillsammans med mamma Eivor, speciallärare Emma Kaitjärvi och specialklasslärare Susann Ljungberg.

Flexibilitet och kreativitet

Under hela byggprojektet fick lärarna vara med och planera utrymmenas utformning, material och möbler, likaså hur skolgården skulle se ut. Den splitternya skolan stod färdig och öppnade dörrarna för omkring 160 elever för ett år sedan.

Här tillämpas flexibla lösningar med väggar som kan fällas ner och en skild ingång och en separat gårdsplan som kan användas av dem som behöver mera ro. Det finns utrymmen för smågruppsverksamhet kallade diamanter mellan skolans olika sektioner, myshörnor och ett lärarrum med utsikt över skolgården.

Inom den kreativa lärargemenskapen gav rektorn speciallärarna tillit och stöd. Den nya resursklassen med åtta elever, två speciallärare och fem skolgångsbiträden började växa fram.

Hela lärarkollegiet arbetar tillsammans för inklusion av barnen med särskilda behov.

Med sig från sina tio år vid Kyrkostrands skola tog Susann ett plock av olika pedagogiska metoder, men framför allt inställningen till arbetet med eleverna: att se individerna, att lyfta fram det positiva och viktigast av allt – att bygga upp tilliten och elevernas grundtrygghet. 

Tillsammans med sin kollega speciallärare Emma Kaitajärvi utvecklar hon kontinuerligt via försök och misstag lämpliga arbetssätt för de barn som just nu finns i resursklassen. Tanken är att eleverna ska inkluderas i andra grupper enligt vad var och en klarar av.

Tyvärr satte coronapandemin i fjol stopp för större förflyttningar mellan grupper,  men visst blandades eleverna om redan i fjol när det var möjligt. De hade ofta uteskola tillsammans och talangdagen tyckte Lenni mycket om. Då uppträdde han för hela skolan som rappare från Sverige i keps och guldkedja.

– Atmosfären i skolan är familjär. Och ingen särbehandlas. Hela lärarkollegiet arbetar tillsammans för inklusion av barnen med särskilda behov, säger Eivor.  

Kille med Downs syndrom sitter med en matematikbok och en kulram tillsammans med vuxen, båda ler.

Lenni Hansén tillsammans med speciallärare Emma Kaitjärvi.

Vardag i resursklassen

I resursklassen är ingen dag den andra lik.

– Det som fungerade i går behöver inte fungera i dag. Inget blir som du hade tänkt dig. Du måste vara lyhörd och beredd att när som helst ändra allt du planerat. Det är charmen och utmaningen med att jobba i resursklassen, säger Emma.

Det uppstår sällan naturliga pauser under lektionerna i resursklassen. Eleverna behöver inte vänta på att få hjälp när många vuxna är involverade. Lektionerna blir därför intensivare och kan kännas för långa. Efter tjugo minuter brukar gruppen byta aktivitet, till exempel genom att klättra i ribbstolarna en stund.

Jag har lärt mig är att glädjas åt det lilla. Det kan ta två år innan ett barn kan knäppa knapparna, efter att ha repeterat tusen gånger. Men när det äntligen lyckas kommer ett hallelujamoment.

Det händer också ofta att någon elev vägrar att göra något eller att någon blir superintresserad av en liten detalj, till exempel av att räkna prickar. Då gäller det att lämna allt annat till senare och satsa på att räkna prickar.

I en vanlig klass ser du snabbt stora framsteg. Ett barn lär sig att läsa flytande eller kan kanske multiplikationstabellen utantill i ett nafs.

– Jag har lärt mig är att glädjas åt det lilla. Det kan ta två år innan ett barn kan knäppa knapparna, efter att ha repeterat tusen gånger. Men när det äntligen lyckas kommer ett hallelujamoment. Då inser man att det var värt varje liten stund av övning, säger Emma.

Visst finns det ännu mycket att utveckla efter ett års testning med blandade undervisningsmetoder, men enligt lärarna är det fina samarbetet dem emellan nyckeln till framgång och utveckling. Varför måste det finnas tydliga hierarkier i en skola? Skolgångsbiträdena kallar Susann motorn i verksamheten. Närheten till eleverna gör att de ser när något går fel, de möter oftare föräldrarna som för och hämtar barn och de kan sporra till nya initiativ. Alla bidrar till läroarbetet. Också rektorn är ute på skolgården med barnen.

När rasten en gång var slut och barnen måste gå in sa Lenni något fult. Rektorn var på plats och det uppstod en diskussion om fula ord. Tillsammans kom de fram till ett vackrare ord som man kan använda när man är arg: Läppomada!

Som så många barn gillar Lenni särskilt rasterna i skolan.

– Det bästa med min skola är gungorna och klätterställningarna – och pasta med murusås (köttfärssås).

Text: Henrika Mercadante
Foto: Linda Tallroth-Paananen 

Artikeln ingår i FDUV:s tildning Gemenskap & påverkan GP 3/2021 med temat skola.

Henrik Byggmästar: Det tog tid för mig att acceptera den nya situationen. Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare.

När man själv befinner sig i ett kaos behövs stöd av andra

Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare, skriver Henrik Byggmästar i vår blogg om erfarenheten att få ett barn med Downs syndrom. I dag är han en av FDUV:s frivilliga familjestödjare.
FDUV-logo.

Organisationer om nya nedskärningar: Funktionshinderservicen får inte försämras ytterligare

Vi organisationer som representerar personer med intellektuell funktionsnedsättning eller autism är djupt oroliga över vad som håller på att hända med funktionshinderservicen.
skärmdump över insändaren.

Vem vill jobba för bättre funktionshinderservice?

Insändare publicerade i Vasabladet, Österbottens tidning, Åbo Underrättelser och Hufvudstadsbladet.
Såga inte av gräven vi sitter på - nvestera i civilsamhället i stället.

Finlandssvenska förbund: Investera mer i civilsamhället

Civilsamhället gör Finland säkrare, tryggare och stärker demokratin. Drastiska nedskärningar i statsbidrag till organisationer har redan genomförts och inför år 2026 planeras ytterligare omfattande nedskärningar som på olika sätt direkt drabbar civilsamhället, den fria bildningen och kultursektorn.
Ett par som sitter i länsstolar.

Tacksamt vara med i DUV – ”när man ses bara strålar de”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Äkta paret Ralf och Anki Snellman i Pedersöre är båda med i DUV i Jakobstadsnejden, Ralf som ordförande och Anki som kassör.
Personer framför ett byksträck med teckningar och färgglada sockor.

Dikter inspirerade av Rocka sockorna

Se också vår gemensamma video!
Jonas Jansson och Roger Eriksson tittar tillsammans i en lunta med papper.

Från vänskap till handledarskap

Roger Eriksson hittade en livslång vänskap som också gjorde honom till handledare. Jonas Jansson har blivit som en del av familjen, berättar han. Artikeln ingår i GP 1/2025.
Digital dealktighet - livet på nätet blir enklare och säkrare med DigJag står det på en skärm, man föreläser, kvinna står vid dator..

En digital värld där alla är välkomna

Att titta på filmer via olika streamingtjänster, slöscrolla på sociala medier eller logga in i nätbanken är för många en självklar del av vardagen. Men den digitala världen som den ser ut i dag är inte tillgänglig för alla. En av de grupper som riskerar att hamna i ett digitalt utanförskap är personer med funktionsnedsättning. Det vill DigiJag, med eldsjälarna Michael och Kerstin i spetsen, ändra på. Artikeln ingår i GP 1/2025.
Att få chansen, det är det viktiga!

Tänk om …

Kolumn av Åsa Broo i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 1/2025 med temat delaktighet.
Fyllda bokhyllor.

Nya lättlästa böcker i vårt bibliotekt

Vi har många nya lättlästa böcker i FDUV:s specialbibliotek i Helsingfors, och även facklitteratur på allmänspråk. Välkommen på besök under vardagar mellan klockan 10–14.
Kvinna framför ett tåg med ett blått kort i handen.

”Självklart ska hon vara med” – funktionshinderkortet främjar delaktighet

Maria Neuman i Vasa är en av de 36 000 finländare som i dag har EU:s funktionshinderkort, men många fler kunde ha nytta av det. Tack vare kortet kan personer med funktionsnedsättning lättare resa och delta i aktiviteter i samhället på lika villkor. Artikeln ingår i GP 1/2025.
Dialogcafé - en annorlunda valtillställning.

Dialogcaféer för att öka politikernas försteålse för funkisfrågor

Inför vårens val har vi också utarbetat valteser.
FDUV-logotyp.

Urvattna inte funktionshinderservicen

Ställningstagande där vi uttrycker vår oro för funktionshinderservicen i Österbottens välfärdsområde tillsammans med vår regionala påverkansgrupp, Tukiliitto och dess lokala föreningar.
Två personer sitter vid ett bord och räcker upp handen.

Mitt val – för att alla väljare ska få vara delaktiga i demokratin

En majoritet av personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar inte. Målet med studiecirkeln Mitt val är att minska demokratiglappet genom att göra politik tillgängligt för fler. Artikeln ingår i GP 1/2025.
Pärmen på den lättlästa broschyren om kommunalvalet och välfärdsområdesvalet.

Lättläst om välfärdsområdesvalet och kommunalvalet

Beställ en lättläst broschyr senast 10.3 eller ladda ner den.
FDUV:s logotyp

FDUV:s STEA-bidrag sänks i år mindre än befarat

Trots den goda nyheten kan vi inte bortse från att social- och hälsovårdsorganisationerna står inför stora nedskärningar.

Det svenska och funkisperspektiv saknas – FDUV kritisk till utredning om STEA-finansiering

FDUV har gett ett utlåtande om utredningsperson Mika Pyykkös rapport om den statliga finansieringen till social- och hälsovårdsorganisationer.
Alexandra Frisk: Högläsning utvecklar empati, fantasi, självkänsla, koncentrationsförmåga, ordförråd och språk samt bidrar till ökad kunskap och skapar samhörighet.

Högläsning för alla – så gör du högläsningsstunden tillgänglig och meningsfull

Läs med barnen, inte för dem, skriver Alexandra Frisk på Lärum. Inför högläsningsdagen ger hon i vår blogg tips på vad som är bra att tänka på för en lyckad högläsningsstund. Råden kan även tillämpas då man läser högt för vuxna.
Bildkollage med Jakob på läger tillsammans med olika deltagare och olika aktiviteter.

Därför är lägerjobbet det bästa sommarjobbet

Jakob Stenvall har jobbat på många FDUV-läger. I vår blogg berättar han om sina erfarenheter och varför han tycker det är det bästa tänkbara sommarjobbet.
Pärmen på broschyren och illustrationer på åldrandem som finns med i broschyren.

När du blir äldre – en ny lättläst broschyr om åldrandet

Ladda ner eller beställ broschyren gratis.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen