– Du är konstnär och jag är din assistent. Du kan trycka mönster med den här. Jag hjälper lite, säger läraren Teija Laine till Jenna Sjöström och visar hur hon med ändan av en tusch kan åstadkomma blomliknande figurer i leran.
I Borgå folkakademi – i folkmun kallad Akan – pågår en lektion i keramik. I dag är uppgiften att göra en relief enligt temat hus. Deltagarna sitter koncentrerade vid sina bord och utformar vackra konstverk, somliga mer exakta i sin utformning, andra abstrakta.
Det är roligt att testa på nya saker. Jag tycker om att jobba med konst och kultur i alla former.
Lektionen är en del av folkhögskolans kurs KreaMix som riktar sig till svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Borgå med omnejd. Under kursen, som pågår läsåret 2021–2022, får deltagarna bekanta sig med och utveckla sitt kunnande inom olika konst- och hantverksformer tre dagar i veckan, tisdagar till torsdagar. Fokus ligger på bildkonst, keramik, drama och musik.
– I går hade vi teater och musik, berättar Johan Lustig, en av deltagarna.
– Det var roligt att prova olika instrument och sjunga i mikrofon, säger Nicole Gustafsson.
– I teatern har vi också talat om känslor. Vi hade en övning där en i taget var busschaufför och så skulle vi byta känsla. En chaufför skulle vara glad, nästa ledsen och så vidare, förklarar Johan.
Susanne Tallberg var tveksam till KreaMix i början, men nu trivs hon som fisken i vattnet. – Det har varit så roligt att få lära sig olika saker, till exempel att måla och rita träd och djur. Det har jag inte kunnat tidigare, säger Susanne.
Pirrigt i början
KreaMix startade i mitten av september och enligt ansvariga läraren Teija har det gått bättre än väntat.
– Jag var orolig för om deltagarna skulle orka eller tycka att det är tråkigt. Det har varit en positiv överraskning att se hur ivriga de är.
Hon tror kursen ger deltagarna glädje och omväxling i vardagen. Och visst är det just det som många av deltagarna lyfter som det positiva med KreaMix.
– Jag ville göra något annat och få variation, säger Johan Silfver om varför han valde att anmäla sig till kursen.
– Det är roligt att testa på nya saker. Jag tycker om att jobba med konst och kultur i alla former, säger Wilfred Lill-Smeds.
KreaMix är ett samarbete mellan Borgå Folkakademi och Kårkulla samkommuns dagverksamhet som flera år hyrt utrymmen av folkhögskolan. Kårkullas handledare är med på kursen och hjälper vid behov.
Men i början fanns det en viss tveksamhet.
– I synnerhet teaterdelen var många nervösa för, men det har gått jättebra, säger Teija.
Flera av deltagarna vittnar om att de var fundersamma i början. Det obekanta skrämde, men när konceptet klarnat, deltagarna fått testa sig fram och upplevt känslor av att lyckas, har intresset och engagemanget vuxit.
– Först tänkte jag att jag inte vill vara med då jag inte exakt visste vad det skulle gå ut på. Vissa uppgifter är ganska avancerade, men när Teija visar hur man ska göra går det bra, säger Nicole.
I början tyckte jag inte om att jobba med konst och var inte alls intresserad. Men nu vill jag göra det också hemma.
– Första och andra veckan var svåra när man inte visste vad det här KreaMix är. Men nu är jag verkligen nöjd och tacksam att jag kom hit. Jag har inte ångrat det en gång, säger Susanne Tallberg.
För henne har KreaMix öppnat en helt ny värld.
– I början tyckte jag inte om att jobba med konst och var inte alls intresserad. Men nu vill jag göra det också hemma. Jag ska köpa material och göra julkort. Det riktigt kliar i fingrarna att få börja måla och rita. Det har varit så roligt att få lära sig olika saker, till exempel att måla och rita träd och djur. Det har jag inte kunnat tidigare.
Ritandet och målandet är Susannes favoritämnen, men hon tycker också om teater.
– I början funderade jag mycket på hur jag ska våga prata på scenen, men sedan märkte jag att jag klarar det och självförtroendet har vuxit. Över lag har jag börjat tro och lita mer på mig själv.
Ansvariga läraren Teija Laine fascineras av deltagarnas olika sätta att närma sig de olika uppgifter. – Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift, säger hon.
Olika sätt att skapa
Susanne kan inte nog understryka hur stort intryck KreaMix gjort på henne.
– Jag har börjat tänka på ett annat sätt. Jag har också varit på konstutställning och det är så intressant att se hur man kan blanda färger och måla på olika sätt.
Deltagarna är alla olika och alla får vara olika. Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift.
För läraren Teija är mångfalden en rikedom och olika uttryckssätt en central del av den kreativa processen.
– Deltagarna är alla olika och alla får vara olika. Det finns inte bara ett sätt att se på eller förverkliga en uppgift. Jag försöker stöda deras egen idé.
Hon ser att kreativitet spelar, eller borde spela, en viktig roll i alla människors liv.
– Det är en resurs för oss alla. Kreativitet är att se möjligheter i saker och inte bara problem.
Ett brokigt och kreativt gäng vid Borgå Folkakademi. Från vänster Alexander von Veh, Susanne Hindsberg, Wilfred Lill-Smeds, Heidi Hindsberg, Johan Lustig, Nicole Gustafsson och Jenna Sjöström.
Delaktighet även för dem som behöver stöd
KreaMix är ett samarbete med Kårkulla samkommun även om den inte riktar sig bara till Kårkullas servicetagare. Skolans rektor Catharina von Schoultz berättar att Borgå folkakademi i flera år hyrt ut utrymmen till Kårkullas dagverksamhet.
– Deras deltagare äter tillsammans med våra elever i skolans matsal och vi har under årens lopp ordnat olika kortkurser för dem. Samarbetet har varit tätt och det ledde till diskussioner om vad mera vi kunde göra tillsammans.
I västra Nyland har Kårkulla redan länge haft samarbete med Västra Nylands folkhögskola i ett projekt kallat Open minds och det fanns en önskan om att starta upp något liknande i östra Nyland.
Konsten möjliggör skapande och stimulerar kreativitet oberoende av kognitiv nivå.
Tack vare bidrag från finlandssvenska fonder är deltagandet i KreaMix gratis. I planerna finns också att göra utflykter och att avsluta kursen med en utställning. På sikt hoppas Catharina att kurser som denna kan bli en permanent del av Borgå folkakademis utbud.
Inom ramen för teaterdelen av kursen får deltagarna också prova på skuggteater.
– Vi tror på delaktighet och gemenskap, och att utbildning oberoende av bakgrund och utgångsläge har en positiv effekt på människans välmående. Vi vet att många i KreaMix målgrupp har begränsningar i sin kommunikation och tänker att möjligheten att få utöva konst i olika former kan vara ett viktigt sätt för dem att uttrycka sig och få utlopp för tankar och känslor. Konsten möjliggör skapande och stimulerar kreativitet oberoende av kognitiv nivå.
Om delaktighet är en viktig utgångspunkt i kursen så finns här också ett mervärde av integrering.
– För våra andra studerande utgör den dagliga samvaron med KreaMix deltagare en fin möjlighet att bekanta sig med en vardag som kan vara lite annorlunda än den de är vana vid. Särskilt för våra internationella studerande, som delvis kommer från länder där målgruppen inte är lika delaktig i vardagen, innebär samarbetet också konkret attitydfostran, säger Catharina.
Alexander von Veh med sin relief. Att skapa och vara kreativ är Alexanders sätt att vara.
I väntan på nästa gång
I klassrummet börjar keramiklektionen vara slut för den här gången. Senare på eftermiddagen har de skuggteater med Anne Lihavainen från dockteater Ofelia, men nu är det dags att städa undan lerarbetena.
Alexander von Veh visar stolt upp sin relief. Han har utmaningar med det talade språket, men när han får uttrycka sig genom konst är han i sitt esse, något som läraren Teija följt med med intresse.
– Jag tror det är jätteviktigt för honom. Han har ett helt eget uttryckssätt och han närmar sig ofta uppgifterna på ett annorlunda sätt än andra. Att skapa konst är hans sätt att vara.
Även för Susanna har konsten nu en central roll i hennes liv.
– På torsdag när kursen är slut för veckan väntar jag riktigt på att det ska bli tisdag då vi får fortsätta igen, säger Susanne.
Text: Matilda Hemnell
Foto: Sofia Jernström
Artikeln ingår i vår tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2021