Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Riksdagsvalets valdag och förhandsröstning beskrivs med symbolstöd

Blogg: Lika möjlighet att rösta?

155426040003.04.2019 kl. 06:00
”Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?” Personer med intellektuell funktionsnedsättning röstar sällan i val. Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg listar orsaker – och lösningar.

Den 14 april är det riksdagsval. En av grundtankarna i en demokrati är att alla ska få sin röst hörd. Det förutsätter att alla grupper röstar i ungefär lika stor utsträckning, men få grupper är lika underrepresenterade inom politiken och röstar så sällan som personer med intellektuell funktionsnedsättning. Ändå är dessa aktiva brukare av samhällets tjänster. Klart att de ska vara med och påverka!

Och du som undrar: Ja, personer med intellektuell funktionsnedsättning har rösträtt i Finland sedan 1972. Så vi har haft allmän och lika rösträtt sedan dess (inte 1906 som ofta nämns), men fortfarande kan vi inte tala om samma möjligheter för alla att delta och rösta.

Brist på begriplig information

Politik kan vara svårt och främmande för vem som helst, men personer med en intellektuell funktionsnedsättning kan behöva lättläst information för att kunna delta. Lättläst information är inte samma sak som klarspråk. Lättläst information innebär skriftlig eller muntlig information som är anpassad för dem som har svårt att läsa eller förstå standardspråk.

Förutom lättläst text kan bilder stödja begripligheten och för vissa är bildstöd helt centralt.

Att informera om valet på lätt svenska betyder alltså att man ger information med en enklare form av ordförråd, uppbyggnad och innehåll utan att samtidigt ge avkall på det väsentliga. Man kan säga att alla har rätt till samma information, men vissa behöver den i bearbetad form. Förutom lättläst text kan bilder stödja begripligheten och för vissa är bildstöd helt centralt.

Ett problem som man kanske inte tänker på innan det är för sent, är att många personer med intellektuell funktionsnedsättning inte bor i sin hemkommun. De behöver få tydlig information om att de inte kan rösta på valdagen utan måste förhandsrösta.

Brist på stöd

Förutom brist på tillgänglig information, är brist på stöd en av de främsta orsakerna till varför personer med intellektuell funktionsnedsättning låter bli att rösta. Enligt en undersökning i England (Keeley, H. m.fl. 2008) var personer som bodde på ett gruppboende där någon annan röstade, och där de fick rätt stöd, elva gånger mer benägna att gå och rösta jämfört med personer som bodde ensamma, eller med personer som inte röstade överhuvudtaget.

Personalen och anhöriga har alltså en central roll i att stöda personer att rösta.

Personalen och anhöriga har alltså en central roll i att stöda personer att rösta. Boendepersonal borde få utbildning och information i hur de ska informera om valet. Gruppboenden borde också använd möjligheten till hemröstning oftare.

Ovana att ta beslut

En annan orsak till att personer med intellektuell funktionsnedsättning inte röstar är att de är ovana att få fatta beslut. Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts och andra bestämmer om de mest privata sakerna i ditt liv, hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?

Om din förmåga att fatta beslut alltid ifrågasätts hur påverkar det ditt självförtroende i förhållande till att fatta beslut om vem du ska rösta på?

Om vi stärker rätten till självbestämmande för personer med intellektuell funktionsnedsättning och erbjuder stöd i att fatta beslut om sådant som berör ens eget liv, då ökar också viljan och möjligheten att rösta i val.

Funktionshinder i samhället

Till sist finns det även många konkreta funktionshinder i samhället som höjer tröskeln för personer med funktionsnedsättningar att rösta i val. Vallokalerna måste vara tillgängliga – i vid bemärkelse – och tillgänglighetskraven borde skrivas in i vallagen. Kandidatlistorna vid valbåsen borde vara tydligare, gärna med partiernas logotyper och med större text.

De som behöver färdtjänst för att ta sig till vallokalen, ska inte behöva använda sig av sina fritidsresor för detta. Alla kommuner borde erbjuda en extra färdtjänstresa till och från vallokalen.

Även partierna måste bli mer inkluderande. Personer med olika funktionsnedsättningar borde ställa upp i val och få synlighet för att inspirera andra. Betydelsen av representation ska inte underskattas.

Text: Frank Lundgren, regional koordinator på Steg för Steg

Bild: Skärmdump från LL-Bladets nyhet om riksdagsvalet med symbolstöd
 

Här hittar du lättläst information om riksdagsvalet och hur man röstar i det:

  • Justitieministeriets lättlästa broschyr om riksdagsvalet
  • Information med bildstöd om hur du röstar i valet
  • Justitieministeriets film om hur man röstar på förhand
  • Justitieministeriets film om hur man röstar på valdagen
     

Källor:

  • Keeley, H. m. fl. (2008) "Participation in the 2005 General elections by adults with intellectual disabilities" Journal of intellectual disability research volume 52 part 3 s, 175-181
     
  • Elin Anderssons pro-gradu avhandling från 2016:  Lika möjlighet att rösta? En studie av utvecklingen av rösträtten för personer med utvecklingsstörning och deras möjligheter att rösta i allmänna val
     

 

Blogg: Styrka som inte mäts i muskler

Vi alla behöver hjälp och stöd av andra, men vem vågar be om hjälp? Sofia Jernström skriver i vår blogg om rätten till bra stöd och det värdefulla i att ta emot stöd av andra.

Bara få va mig själv

Vi har fått lov att publicera 11-åriga Malous text för att uppmärksamma Barnkonventionens dag och kampanjen för barns rätt att vara sig själva.

Blogg: Får man skratta?

Får man skratta åt den som är annorlunda, frågar vår informatör Matilda Hemnell i vår blogg.

Blogg: Är jag svensk eller finne – spelar det någon roll?

Tankar om att vara finlandssvensk ur ett privat och yrkesmässigt perspektiv. Det skriver Susanne Tuure om i vår blogg Svenska dagen till ära.

Blogg: Ensam är inte stark

Den 17 oktober firas den internationella dagen för kamratstöd. Men vad är kamratstöd egentligen? Henrika Mercadante skriver i vår blogg om det något missvisande ordet kamratstöd och vikten av att ha kontakt med andra i en liknande situation.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.

Blogg: Läs en timme, kanske något lättläst!

Vi finländare läser allt mindre och läskunnigheten bland ungdomar har rasat. För dem som har svårigheter med läsningen kan lättläst vara ett alternativ, tipsar Maria Österlund inför Read Hour.

Blogg: Alla med från start

Utan stödmaterial är risken att halka utanför gruppen mycket större, skriver Fredrika Nyqvist, pedagogisk handledare på Lärum. Inför hösten ger hon tips på hur vi kan se till att alla får vara med och känna sig delaktiga i skolan.

Blogg: En praktikplats ger självförtroende

Den här veckan har vi besök från Zanzibar, där FDUV stöder ett projekt med målet att ge unga personer med intellektuell funktionsnedsättning yrkesutbildning. Läs Elina Sagne-Ollikainens blogginlägg.

Blogg: Ingenting om oss utan oss

Det har varit en ära att få jobba för de här frågorna, med och för det här fina gänget, skriver Linda Rex i vår blogg. Hon summerar sitt år som sakkunnig inom intressepolitiskt arbete på FDUV.

Blogg: Tips för lättläst webb

Internationella tillgänglighetsdagen till ära ger Johanna Rutenberg vid vårt LL-Center tips på hur man gör en webbplats lättläst.

Blogg: EU-valet angår dig – rösta!

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uppmanar alla att rösta för ett funktionsrätt EU.

Blogg: Vad gör ett hem till ett hem?

Vad kännetecknar ett bra boende för personer med funktionsnedsättning? Nina Normann öppnar upp vad de nya kvalitetskriterierna för boende riktigt handlar om. Hör också Anja, Jonas och Niclas berätta om sin vardag med utgångspunkt i kvalitetskriterierna.

Blogg: Hurra för hittesyskon!

I dag på internationella syskondagen skriver Henrika Mercadante om hur vi kan hjälpas åt i vardagen och på köpet få något ovärderligt – hittesyskon.

Blogg: Vad händer nu?

Väntan på olika reformer är inte över. Inte bara vårdreformen föll, även arbetet med annan lagstiftning som märkbart påverkar personer med funktionsnedsättning blev på hälft. Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård analyserar läget.

Blogg: Familjer i fokus

Camilla Forsell har jobbat med att utveckla vårt familjearbete i ett år. Läs hennes tankar kring behoven och hur vi vill möta dem.

Blogg: I väntan på årets höjdpunkt

Med spänning och iver ser vi redan nu fram emot lägersommaren. Lägerkoordinator Tina Holms skriver i vår blogg om det stora intresset för våra läger.

Blogg: ”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!”

Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Veronica Andersson, ansvarig för läsombudsverksamheten på vårt LL-Center, skriver om högläsningens fröjder och möjligheter. Internationella högläsningsdagen firas i dag den 1 februari.

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.
  • «
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen