I dag firas den internationella tillgänglighetsdagen, Global Accessibility Awareness Day (GAAD). Idén med dagen är att göra folk medvetna om hur viktigt det är med digital tillgänglighet för personer med funktionsnedsättningar.
På den senaste tiden har det varit mycket tal om det här i Finland och andra EU-länder på grund av EU:s direktiv för webbtillgänglighet. Direktivet innebär att alla myndigheter och en del organisationer från och med hösten 2020 måste ha tillgängliga webbplatser. För nya webbplatser gäller en ännu snabbare tidtabell. De ska vara tillgängliga redan i september 2019.
Allt jobb man gjort för att göra sina webbsidor tekniskt tillgängliga är bortkastat om de som ska använda sidorna inte förstår vad där står, eller inte hittar den information de behöver.
Många myndigheter börjar vara medvetna om det här och det är bra. Men en sak som oroar oss på FDUV:s LL-Center är att man ofta bara talar om och tänker på teknisk tillgänglighet. Det är klart att det är viktigt att tekniken är tillgänglig; att personer som använder olika hjälpmedel kommer åt att använda webbplatserna.
Men det är lika viktigt att själva innehållet är tillgängligt. Allt jobb man har gjort för att göra sina webbsidor tekniskt tillgängliga är bortkastat om de som ska använda sidorna inte förstår vad där står, eller inte hittar den information de behöver.
Klarspråk eller lättläst?
Allt flera tjänster finns bara i digital form. EU:s tillgänglighetsdirektiv ska se till att alla har lika möjligheter att använda de här tjänsterna. Men för många kan ett alltför svårt språk bli ett hinder som gör att de inte klarar av att sköta sina ärenden självständigt på webben.
Enligt förvaltningslagen ska myndigheterna i Finland använda ett klart och begripligt språk. Då talar man om klarspråk.
Men det finns många människor som behöver information i ännu lättare form. Då talar man om lättläst eller lätt språk. Lätt språk kan man behöva till exempel om man har en intellektuell funktionsnedsättning, afasi eller minnesproblem, eller om man är ny i landet och inte ännu kan språket.
På LL-Center anser vi att alla som erbjuder sådana tjänster som gäller hela befolkningen ska ha information på lätt språk på webben. Det gäller myndigheter, men också till exempel banker, telefonbolag och försäkringsbolag.
Vi är glada över att Regionförvaltningsverket också betonar att det är viktigt med lättläst. Regionförvaltningsverket ansvarar för att direktivet följs i Finland. Särskilt det centrala innehållet som rör de grundläggande rättigheterna bör finnas som lättläst. Grundläggande rättigheter är exempelvis rätt till socialskydd och rättsskydd.
Tips för lättläst på webben
Här är exempel på sådant man kan tänka på när man vill göra sin information på webben mera lättläst och tillgänglig. Många av tipsen gäller både klarspråk och lätt svenska.
Använd ett enkelt språk
- Skriv inte för långa och invecklade meningar.
- Använd rak ordföljd.
- Använd inte svåra ord, eller förklara dem om de inte går att undvika.
- Använd gärna exempel för att konkretisera.
- Använd inte bildliga uttryck. De kan lätt missförstås.
- Ta inte förhandskunskap för given. Ibland måste man förklara bakgrunden.
Använd en tydlig och logisk struktur
- Skriv inte för långt. En lång text kan kännas omöjlig att ens börja läsa om man har svårt med läsningen. Skriv bara det viktigaste.
- Skriv beskrivande rubriker och mellanrubriker.
- Undvik långa stycken. Tänk på att styckena lätt blir väldigt långa för dem som använder webbplatsen via mobilen.
- Använd gärna listor.
- Justera texten till vänstermarginal. Då är texten lättare att läsa.
- Använd inte bara versaler.
- Använd inte länkar i onödan, de kan göra att läsaren tappar bort sig. Då du använder länkar, se till att det syns tydligt att det är en länk och vart den leder.
Använd visuella element som stöder innehållet
- Använd gärna bilder. Men tänk på att bilden ska vara informativ och stöda texten. En symbolisk eller otydlig bild kan förvirra.
- Håll sidans layout enkel och tydlig.
- Undvik bildspel och typografiska ”finesser”.
- Använd helst svart text på vit bakgrund. Undvik svaga kontraster.
- En video kan vara ett bra sätt att förmedla informationen. Tänk då på att språket i den också ska vara lätt att förstå, att talet inte ska vara för snabbt, att det inte ska finnas för mycket information och att bilderna ska stöda det som sägs.
Om du vill läsa mera om att skriva lättläst kan du ladda ner vår handbok ”Så här skriver du lättläst”:
Ladda ner Så här skriver du lättläst (pdf)
LL-Center ordnar också kurser i att skriva lättläst.
Läs mera om Global Accessibility Awareness Day (GAAD)
Johanna Rutenberg, sakkunnig inom lättläst, LL-Center vid FDUV
Foto: Pixabay
PS. Den här texten är inte på lätt svenska, eftersom den inte är riktad till dem som behöver lättläst information, utan till dem som ska producera information på lätt svenska. Däremot har jag strävat till klarspråk. Exempel på lättlästa texter hittar du på FDUV:s lättlästa sidor.