Vad gör att ett hem känns som eget riktigt hem? Är ett hem en plats där du fått välja hur det ska se ut? Eller en plats där du både kan och får göra det du vill, när du vill? Eller en plats där du får vara dig själv?
Ett hem är så mycket mer än fyra väggar och en säng att sova i.
Det här är frågor som ofta dyker upp i mitt jobb på FDUV. Ett hem är nämligen så mycket mer än fyra väggar och en säng att sova i. Som en deltagare i en av våra grupper för flyttförberedelse sa: Det viktigaste i hemmet är att det är ens egen värld.
Att själv bestämma var, hur och med vem man bor är grundläggande rättigheter, även för personer med funktionsnedsättning. En funktionsnedsättning får inte per automatik leda till att du ska bo på ett visst sätt separat från andra människor, eller till att du måste bo tillsammans med andra personer med funktionsnedsättning.
Kvalitetskriterier som främjar jämlikhet
Delegationen för boende för personer med utvecklingsstörning (KVANK), har utarbetat nya kvalitetskriterier för boende. Kvalitetskriterierna ger riktlinjer för hur boendet för personer med funktionsnedsättning ska utvärderas och utvecklas.
Utgångspunkten är jämlikhet med andra människor. Personer med funktionsnedsättning ska själv få fatta beslut som berör det egna livet och boendet ska främja jämlikhet.
Kvalitetskriterierna tar fasta på hur boendetjänsterna påverkar personens liv. Boendet granskas alltså som en del av personens välmående och hur det anknyter till det övriga livet.
Det finns nio kvalitetskriterier. Ett boende för en person med funktionsnedsättning som uppfyller alla dessa kriterier kan betecknas som gott.
FDUV har intervjuat tre erfarenhetstalare om deras vardag utgående från boendekriterierna. Videor med Anjas, Niclas och Jonas tankar finns under varje kriterium.
1. Boende i en gemenskap
Personen bor i ett eget hem i ett vanligt bostadsområde och fattar själv beslut om sådant som gäller det egna hemmet. Boendet motsvarar personens behov. Personen får välja med vem hen bor och har möjlighet till privatliv.
För att personen ska kunna välja var, hur och med vem hen bor, behöver det finnas olika boendealternativ och möjliga bostäder i vanliga bostadsområden.
I videon berättar Anja, Niclas och Jonas om var och hur de bor, samt om sin favoritplats hemma och om sina grannar.
2. Val och makt
Personen gör egna val och fattar själv beslut i sin vardag. Hen har tillgång till information om alternativ och tjänster i sådan form som hen kan förstå och ta till sig. Personen får stöd i att förstå informationen, i att utrycka sin vilja och i att fatta beslut. Respektfullt gott bemötande genomsyrar det stöd personen får.
Jag städar nog själv, men jag vill bestämma när jag städar, att det inte ska vara att man kontrollerar om jag har städat, och så städar dom åt mig.
I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på vad de bestämmer om i sitt eget hem. Ibland måste man fråga om lov för att göra vissa saker i sitt eget hem.
3. Social anslutning och deltagande i samhällsaktiviteter
Personen får stöd i att delta i meningsfulla och viktiga aktiviteter, till exempel i kultur- och fritidsverksamhet eller föreningsliv. Personen har också kontakt med andra personer med funktionsnedsättning som har samma intressen.
Anja, Niclas och Jonas har olika fritidsintressen, i videon berättar de mer om vad det tycker att är roligt och viktigt att göra då man är ledig.
4. Personliga människorelationer
Personen har betydelsefulla och viktiga människorelationer i sitt liv och får stöd i att upprätthålla dem. Personen fattar själv beslut om människorelationer som hen upplever som viktiga. Det kan handla om vänner, parförhållande och familjeliv.
Det är roligt att ha en livskompis eller en kamrat att diskutera livet och kärleken med.
I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på vad som är det bästa med att ha en vän. De funderar även på kärlek och parförhållande.
5. Utbildning och personlig utveckling
Personen har möjlighet att hitta och använda sina styrkor och resurser. Personen får själv välja utbildning och utveckla sig själv utgående från sina behov. Personen får stöd att ställa upp och uppnå sina personliga mål och hen har möjligheter att pröva, lyckas och misslyckas.
I videon berättar Anja, Niclas och Jonas om hurdana nya saker de har lärt sig, bland annat på jobbet.
6. Uppskattade sociala roller
Personen har olika sociala roller där hen får uppleva sig viktig och nödvändig, till exempel en yrkesroll. Hens kunnande identifieras och erkänns. Personen får stöd att verka i sina roller, exempelvis att söka och sköta avlönat arbete eller föreningsuppdrag. Vid behov får hen stöd för att hitta roller som hen upplever meningsfulla.
I videon berättar Anja, Niclas och Jonas om vad de jobbar med. Jobbet är viktigt, då man får nya utmaningar men också nya vänner på arbetsplatsen.
7. Livskvalitet
Personen har en god livskvalitet och mår bra. Personens liv består av saker som är viktiga för hen. Hen har och gör saker i livet som hen blir lycklig av. Personen träffar de personer hen vill och kan uppleva sig själv uppskattad och viktig. Hen får stöd för att bygga upp sina drömmar och uppfylla dem.
Jag har mina begränsningar, men jag försöker och är envis!
I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på vad som gör dem glada och nöjda med livet.
8. Hälsa och välbefinnande
Personen får stöd i att upprätthålla och främja sin hälsa. Hälsa handlar om både fysiskt och psykiskt välmående. För att upprätthålla hälsa har personen möjligheter till motion och näring enligt eget tycke och smak.
Anja, Niclas och Jonas funderar på hur de tar hand om sin hälsa. På jobbet kan det till exempel bli en hel del motion då man ska lyfta tunga saker och är på benen hela dagen.
9. Säkerhet och trygghet
Personen känner sig trygg och har människorelationer som bygger på ömsesidigt förtroende. Hen behandlas respektfullt och blir sedd och hör. Personen utsätts inte för fysiskt eller psykiskt våld och har rätt till kroppslig integritet.
I allmänhet känner jag mig trygg i mig själv!
I videon funderar Anja, Niclas och Jonas på när de har känt sig otrygga, både hemma och utanför hemmet.
Har du exempel på gott boende för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning? Dela med dig av dina erfarenheter eller bli partner på webbplatsen Asumisen tekoja – stöd för ett gott boende.
Nina Normann, sakkunnig inom boendefrågor