Vi träffar Tanya Palmgren och hennes mamma Anna Nordling för att diskutera digital delaktighet; hur Tanya klarar sig då allt fler ärenden borde skötas på nätet.
Tanya har en intellektuell funktionsnedsättning, men lever ett rätt självständigt liv och är delaktig i samhället. Hon rör sig gärna på stan på egen hand, men när det kommer till att sköta myndighetsärenden behöver hon hjälp.
Tanya använder inte dator, men nog pekplatta. Hon berättar att hon brukar titta på Youtube-videor och lyssna på musik via pekplattan. Tanya använder inte e-post.
Jag tror inte att Tanya på egen hand skulle kunna beställa en tid via nätet.
För Tanya är mänskliga kontakter viktigt. Hon tycker om att gå till banken och få personlig betjäning där. Tyvärr har bankkontoren minskat på sina öppethållningstider och styrt kunderna till att använda digitala tjänster, eller till att boka tid på förhand.
– Jag tror inte att Tanya på egen hand skulle kunna beställa en tid via nätet, säger Anna.
FPA:s tjänster blir digitala
Även FPA:s tjänster blir allt mer digitala. För en tid sedan besökte Tanya och Anna FPA för att sköta Tanyas ärenden.
– Vi tog en lapp, köade och gick till luckan. FPA:s tjänsteman sa att vi kan gå till deras kunddator och sköta vårt ärende – om vi har bankkoder. Tanya hade inte bankkoder, säger Anna.
Hon tillägger att tjänstemannen lät förstå att möjligheten att gå till disken i framtiden kommer att försvinna. Det kommer att finnas kunddatorer och personer som vid behov hjälper en att använda dem. Eller så måste man beställa tid, vilket alltså är svårt för Tanya.
Otryggt med bankkoder och bankkort
Samma dag som vi träffas har Tanya fått bankkoder. Att ha bankkoder är ändå inte riskfritt. De kan missbrukas av någon.
Tanya har också ett bankkort som hon använder i butiken och lyfter kontanter med. Det finns risker även kopplat till det.
Digitalisering är inte endast negativt, men det ska finnas möjlighet till personlig betjäning också.
Både när man använder bankkort och loggar in på en nättjänst måste man dessutom vara ganska snabb. Det är en säkerhetsfråga, men en utmaning för många personer, även för Tanya.
– Digitalisering är inte endast negativt, men det behöver även finnas möjlighet till personlig betjäning. Faran är också att människorna blir som små bubblor som i princip kan leva sitt liv utan att träffa en enda annan människa, säger Anna.
FDUV anser att det ska vara möjligt att sköta ärenden över disk också i framtiden. Samtidigt behövs det mycket mer material på lättläst och digitala lösningar som är tillgängliga och begripliga för fler.
Offentliga onlinetjänster som är riktade till alla medborgare måste ha lättlästa versioner. Kravet ska gälla också privata aktörer som producerar social- och hälsovårdstjänster. Likaså ska bank- och försäkringstjänster vara tillgängliga och begripliga för oss alla.
Text och foto: Linda Rex
Visste du att:
|
Läs FDUV:s valteser för ett funktionsrätt* Finland