Foto:Ann-Britt Pada
– Erfarenheter från projekt i både Sverige och Finland tyder på att högläsning inom specialomsorgen är både nyttigt och givande för alla. Det öppnar ögon, inte bara hos dem som lyssnar, utan också hos dem som läser, säger Johanna Rutenberg vid LL-Center som hör till FDUV.
Dämpar oro, livar upp
Johanna Rutenberg har hållit i trådarna för läsombudsverksamheten sedan år 2010. I dag finns det över 100 utbildade läsombud inom special- och äldreomsorgen. LL-Center har också utbildat 25 frivilliga högläsare.
En enkät som gjordes år 2012 bekräftade många av de erfarenheter som tidigare samlats in via läsombudsverksamheten i Sverige.
– I de flesta fall ger högläsning en möjlighet till en lugn stund och till gemenskap. Lässtunden kan också dämpa oro och ångest.
Samtidigt kan högläsning liva upp och ge mening och innehåll, särskilt om dagarna inte innehåller så mycket annat program.
– Läsning är enkelt att genomföra, och kräver inte så mycket resurser. Läsningen kan också bidra till att man sparar tid, om till exempel oron minskar.
En högläsningsstund är givande, också för personalen.
– När man sitter och läser en bok tillsammans kan det trigga en diskussion. Någon kanske vill dela med sig av sina minnen. När personalen lär sig om sina klienter kan det inverka på vården också i andra situationer.
Enligt forskning ökar textförståelsen för personer med utvecklingsstörning om man läser högt och diskuterar det man läst. Många har svårt att ta till sig texter genom att läsa själv.
– När man läser högt kan man öppna upp och förklara svåra ord eller diskutera det man läser. Därför är det viktigt att det är en människa som läser, till skillnad från en talbok som inte tar pauser och förklarar.
– Högläsning kan också användas som verktyg för att bearbeta olika, ibland svåra saker.
Det kan handla om praktiska saker, såsom hygien. Men det kan också handla om sådant som är svårt att uttrycka i ord, såsom döden eller drömmar.
– När en ung kvinna drömde om att bli mamma, läste hon och läsombudet en bok och diskuterade hur det kan vara på riktigt.
Samtidigt är det viktigt att lässtunden är kravlös, man ska inte prestera läsandet.
– Det är inget självändamål att avverka ett visst antal sidor. Ibland kan diskussionen vara det viktigaste.
Väcker starka känslor
Den som läser högt har ett ansvar för att styra diskussionen, och se till att alla har möjlighet att tala.
– Det här ska inte heller förknippas med krav, till exempel att alla tvingas säga sin åsikt. Men om någon dominerar diskussionen är det bra att försöka locka de andra till att prata och berätta.
Att leda en diskussion är ofta mera utmanande för en frivillig högläsare, eftersom man kanske inte känner personerna så bra.
– Läsandet kan väcka starka känslor, och då ska man veta hur man ska handskas med det. Ibland måste man också kunna bryta alltför intima och känsliga berättelser.
Lässtunden kan också ge möjlighet till social träning. Man får öva sig i att lyssna, låta andra tala och säga sin åsikt. Man får också lära sig nyttiga saker.
– En del läsombud har faktiskt varit överraskade över att det verkligen fungerar, och att det inte bara handlar om läsning.
Vidgar vyer
Innehållsmässigt gäller samma som för vem som helst, läsning vidgar vyer och livsrum.
– Om man inte själv kan resa eller vara cirkusartist, jobba eller ha en relation, kan man uppleva allt det via litteraturen.
För läsombudet gäller det att hitta lämpliga lättlästa böcker, vilket inte alltid är lätt.
– Jag brukar alltid ha med mig kappsäcken med böcker när jag utbildar och arrangerar träffar. Många lånar böcker mellan kursdagarna. Många ger också boktips och frågar varandra.
Via läsombudsverksamheten har man också samlat in erfarenheter kring högläsning för dem som inte talar eller ger respons. Då använder man ofta olika material som stimulerar sinnena och gör läsningen intressantare.
– Flera läsgrupper använder material bredvid läsningen. En grupp använde till exempel snäckor och ett regnrör som rasslade som tropiskt regn när de läste en bok om att resa. Taktilböcker fungerar också egentligen för vem som helst.
Vi firar internationella högläsningsdagen 24.2.2016. Läs mera om dagen på ll-center.fi.