Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Närbild på ett möblemang för dockhus.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

158151294012.02.2020 kl. 15:09
”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.

Att flytta hemifrån är en stor förändring i livet. Ibland kan det vara svårt att veta hur man vill bo och leva sitt liv i ett eget hem och ännu svårare att uttrycka sin önskan för andra. FDUV erbjuder stöd i denna process i form av flyttförberedelse och drömhemskurser.

Under 2019 höll FDUV drömhemskurser med animationsfilm som metod för elever på Optima i Helsingfors och Borgå.

Att göra animationsfilm är ett kreativt sätt att närma sig temat ett eget hem. Målet med att göra en animationsfilm om ett eget drömhem är inte bara slutprodukten – en film –, utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.

Att klä sina tankar i ord kan vara svårt och då kan visuella sätt vara till hjälp.

Kreativitet finns inom alla människor. En del kan ha lättare att ge uttryck för sin kreativitet än andra, men det är något vi alla har. Att arbeta kreativt ger frihet och möjligheter att uttrycka sig själv, sina tankar och känslor, vilket stärker identiteten och självförtroendet.

Att klä sina tankar i ord kan vara svårt och då kan visuella sätt vara till hjälp, visar forskning. Människan har ett behov av att uttrycka sig själv och på så sätt bli hörd och sedd.

Fördomar mot kreativa arbetssätt

Det förekommer ibland fördomar gentemot kreativa metoder, att de är onödiga, svåra eller barnsliga. Inställningen kan bero på negativa erfarenheter av skolans kostundervisning eller att man (felaktigt) tänker att man själv inte är en kreativ person.

Oftast visar det sig ändå, när man väl kommer igång med den kreativa aktiviteten och börjar skapa, att det är ganska roligt och ett annat slags görande i vardagen. En lyckad kreativ metod ska varken vara för svår eller för lätt, och den ska gå att anpassa enligt deltagarnas förmågor och behov.

Meningen med kreativa metoder är inte att man ska lära sig göra ”på rätt sätt”, det egna görandet och skapandet – och den process det sätter i gång hos en – är målet med aktiviteten. 

Golvet i ett papphus med tapetserade väggar målas.

Vad finns i ditt drömhem och vad vill du göra där?

Under drömhemskursen fick deltagarna bygga sina drömhem i papplådor och inreda med återvinningsmaterial och dockskåpsmöbler. I början av kursen fick alla deltagare en tom papplåda och det första steget var att fundera på vilken färg man vill ha på väggarna. Vill man ha tapet eller målade väggar?

Därefter funderade vi på vilka möbler man vill ha i sitt hem. Vi funderade även kring olika utrymmen i det egna drömhemmet. Någon drömde om att ha ett eget garage, en annan ville ha en bastu.

En bild på en soffa klipps ut från en inredningstidning.

Detalj från ett papphus med dockhusmöbler och bild på ett trumset.

En bil med chaufför utanför ett papphus med garage.

När husen var klara fick deltagarna fundera på vad de tycker om att göra i sitt hem. En del tycker om att bara ta det lugnt och bada badkar, andra tycker om att få besök och någon gillar att vara med sina husdjur.  

Ett kort på en människa i ett dockhusbadkar i ett papphus.

Vid ett tebord i ett papphus finns kort på en kvinna som säger Välkommen på kärlekste.

Ett papphus i bakgrunden, i förgrunden kort på kvinna i rullstol och flera katter.

Från stillbilder till rörlig bild

Utgående från de egna tankarna om vad man tycker om att göra i sitt hem formades innehållet i animationsfilmerna. Filmerna gjordes enligt stop motion-teknik med hjälp av en applikationen som man kan ladda ner gratis på sin smarttelefon eller pekplatta.

Varje deltagare gjorde en egen film. När man gör en animationsfilm tar man många stillbilder, som sedan visas snabbt efter varandra. Med hjälp av applikationen tog vi foton, som programmet sedan gjorde om till en video. 

Man assisterar annan person att ta bilder av ett papphus.

I och med att det handlade om ett kreativt arbetssätt med temat drömhem, kunde deltagarna också tänja på verklighetens gränser i sin film. En dansande struts och ett snurrande hus är fullt möjliga i filmens värld.

Interiören av ett papphus, i förgrunden bild på en struts.

Drömhemmen i sig blev ett konkret objekt – ett konstverk! – som förmedlar skaparens tankar och känslor kring ett eget hem.

Att utforska och förstå vad man själv vill och hur man vill bo, stöder i processen att flytta till ett eget hem och skapa ett eget liv, även om man har behov av stöd.

Se exempel på de färdiga drömhemsfilmerna nedan!

Text och foto:
Nina Normann, sakkunnig inom boendefrågor

Animationsfilmer från drömhemskursen på Optima i Borgå

 

Animationsfilmer från drömhemskursen på Optima i Helsingfors

 

 

Om att göra det omöjliga möjligt

Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.

Har vi en ängslighetskultur inom omsorgen?

Vårt eget förhållningssätt till arbete med lön syns i hur vi stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning att hitta ett lönearbete. I vår blogg undrar Melanie Shametaj om utvecklingen hämmas av en ängslighetskultur inom omsorgen.

Har inte alla rätt att få lön för sitt arbete?

Frågor om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning utmanar invanda tänkesätt. I vår blogg skriver Melanie Shametaj om det nya projektet Steget vidare.

Flyttförberedelse – en väg mot vuxenlivet

Alla flyttförberedelser med enskilda personer har varit lyckade på något sätt, för alla har kommit vidare i sitt tänk om hur, var och med vem hen vill bo, skriver Susanne Tuure i vår blogg.

Tips för skolarbetet hemma

Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.

Förslaget till vårdreform kan innebära fler alternativ

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg förslaget till vårdreform.

Födelsedagsfirande med förhinder

Vår gästbloggare Christina Lång skriver om sin dotters födelsedagsfirande som kom av sig på grund av coronaepidemin.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.

Lättläst om internet och appar för videosamtal

Carina Frondén på Lärum tipsar i vår blogg om lättlästa instruktioner för videosamtal och om material för trygg internetanvändning.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.

Grundskolan avklarad – vad näst?

När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.

Blogg: Inne eller ute? Frågan om specialklasser väcker diskussion

Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård tar del i diskussionen om inkludering av barn med särskilda behov i vanlig klass. Är inkludering bra eller dåligt?
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen