Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Porträtt på Melanie Shametaj.

Har vi en ängslighetskultur inom omsorgen?

160093830024.09.2020 kl. 12:05
Vårt eget förhållningssätt till arbete med lön syns i hur vi stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning att hitta ett lönearbete. I vår blogg undrar Melanie Shametaj om utvecklingen hämmas av en ängslighetskultur inom omsorgen.

Projektet Steget vidare – från arbetsverksamhet till arbete med lön har nu varit verksamt i ett halvt år. Under arbetets gång har det blivit tydligt att en del av de professionella inom omsorgen och funktionshinderservicen (eller handikappservicen som det ännu heter på många ställen) är osäkra på om lönearbete alls ska eftersträvas för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Det har också visat sig att personer med intellektuell funktionsnedsättning har svårt att uppfatta skillnaden mellan lön och arbetsersättning.

Det kan tyckas vara en självklarhet att en person som arbetar får lön, ändå är flera professionella osäkra i sitt förhållningssätt till lönearbete. Men hur många av oss är beredda att arbeta utan lön?  När det handlar om servicetagare inom omsorgen tycks det inte vara lika enkelt. En del undrar om personer med intellektuell funktionsnedsättning ens vill ha lön.

En utredning gjord för Social- och hälsovårdsministeriet (Paanetoja 2019) visar att strukturerna kring arbetsverksamhet behöver ändras för att stärka ställningen och rättigheterna för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det är viktigt att synliggöra hinder på strukturell nivå och benämna dem.

Vi behöver se sammanhangen vi verkar i och förstå att vårt eget förhållningssätt har betydelse för hur vi bemöter omsorgstagare och hur vi bedriver verksamheten.

Vad är mitt eget förhållningssätt?

Men det vardagliga mötet med personer som behöver stöd behöver också lyftas upp för att professionella ska kunna reflektera över sin egen verksamhet. Vi behöver se sammanhangen vi verkar i och förstå att vårt eget förhållningssätt har betydelse för hur vi bemöter servicetagare och hur vi bedriver verksamheten.

Personalen möjliggör delaktighet för servicetagaren samt stöder beslutsfattande och självständighet. Men om personen inte vet att lönearbete verkligen kan vara ett eftersträvansvärt mål, hur ska hen då kunna be om hjälp för att få ett jobb? Om personalen själv är osäker på ifall lönearbete har ett mervärde blir det svårt att både ställa mål och att arbeta konsekvent för att uppnå dem. Talar vi tillräckligt mycket och tydligt om pengar, arbete, lön och skillnaden mellan arbetsersättning och lön?

Personer med intellektuell funktionsnedsättning som berättat om sitt arbete har lyft fram att de är missnöjda med den arbetsersättning de får. Missnöjet över den låga arbetsersättningen riktas mot dem som upprätthåller utlokaliserad arbetsverksamhet, det vill säga kommuner och serviceproducenter. Att det är arbetsgivaren, inte serviceproducenten, som borde betala lönen verkar för många vara oklart.

Kan osäkerheten kring förhållningssätt till arbete med lön vara ett uttryck för en ängslighetskultur inom omsorgen?

Personer med intellektuell funktionsnedsättning behöver stöd för att bearbeta information och för att utveckla ny kunskap. Personalens roll är på många sätt avgörande för hurdan kunskap som lyfts fram, hurdan kunskap som anses viktig och relevant och hurdant förhållningssätt som förmedlas.

Kan osäkerheten kring förhållningssätt till arbete med lön vara ett uttryck för en ängslighetskultur inom omsorgen? Anställda inom omsorg och funktionshinderservice ska kunna stöda omsorgstagare att få ett lönearbete. För vem ska ge detta stöd om inte de som har som uppdrag att stärka personens delaktighet och självständighet gör det?

Det finns sätt att stöda fler att komma in på arbetsmarknaden

Det finns metoder som hjälper fler att få ett lönearbete. Att erbjuda möjlighet att pröva på arbeten och visa på goda exempel är ett sätt att förstärka kunskapen om lönearbete. Individuell handledning enligt metoden Arbete med stöd (Supported Employment) har visat sig ge resultat. Arbetslivstränare har kunskap om arbete, men arbetslivstränare finns inte inom alla regioner. Dessutom har endast ett fåtal kommuner service där målet är lönearbete. Här behövs en förändring.

Vi vet att funktionshinder på många sätt är miljörelaterade. Vi behöver hitta arbetsplatser och samarbeta för att skapa arbetsuppgifter där personer med intellektuell funktionsnedsättning kan använda sina förmågor. För det krävs kunskap, en tydlig målorientering mot lönearbete och en dialog med arbetsgivaren.

Steget vidare ordnar skolningar i arbetsfrågor för professionella och personalgrupper där det är möjligt att reflektera kring verksamhetskultur, strukturer och begrepp. Ökad kunskap ger säkerhet i att stöda beslutsfattandet och möjliggör delaktighet, också i arbetsfrågor.

Text: Melanie Shametaj
Bild: Sofia Jernström

Läs mera om

  • projektet Steget vidare
  • Paanetojas rapport om behovet att reformera arbetsverksamheten

 

Om att göra det omöjliga möjligt

Den 5 oktober är internationella dagen för lärare och vi har bett specialklassläraren Jenni Lindström skriva till vår blogg om skolvardagen i en specialklass på högstadiet.

Har inte alla rätt att få lön för sitt arbete?

Frågor om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning utmanar invanda tänkesätt. I vår blogg skriver Melanie Shametaj om det nya projektet Steget vidare.

Flyttförberedelse – en väg mot vuxenlivet

Alla flyttförberedelser med enskilda personer har varit lyckade på något sätt, för alla har kommit vidare i sitt tänk om hur, var och med vem hen vill bo, skriver Susanne Tuure i vår blogg.

Tips för skolarbetet hemma

Oberoende av corona eller inte så arbetar barn och unga med skoluppgifter också hemma. I vår blogg ger Lärums pedagog Fredrika Nyqvist tips för hur man kan få skolarbetet att fungera bättre, särskilt för dem med utmaningar i inlärningen.

Förslaget till vårdreform kan innebära fler alternativ

Verksamhetsledare Lisbeth Hemgård kommenterar i vår blogg förslaget till vårdreform.

Födelsedagsfirande med förhinder

Vår gästbloggare Christina Lång skriver om sin dotters födelsedagsfirande som kom av sig på grund av coronaepidemin.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.

Lättläst om internet och appar för videosamtal

Carina Frondén på Lärum tipsar i vår blogg om lättlästa instruktioner för videosamtal och om material för trygg internetanvändning.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.

Blogg: Att bygga sitt drömhem

”Målet är inte bara slutprodukten – en film – utan hela arbetsprocessen ska väcka tankar och funderingar kring hur man vill bo och leva i ett eget hem.” Nina Normann beskriver i ord och bild sitt kreativa arbetssätt bland unga som behöver stöd i vardagen och som ska flytta till ett eget hem.

Grundskolan avklarad – vad näst?

När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.

Pirr i magen i väntan på årets höjdpunkt

Ett läger är mer än ett läger, och lägerbroschyren är mer än en broschyr. Lägerkoordinator Filippa Sveholm skriver i bloggen om hur stor betydelse FDUV:s sommarläger har för deltagarna.

Blogg: Inne eller ute? Frågan om specialklasser väcker diskussion

Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård tar del i diskussionen om inkludering av barn med särskilda behov i vanlig klass. Är inkludering bra eller dåligt?
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen