Presentera dig själv eller gruppen/föreningen du representerar kort. Kontaktar du beslutsfattaren som privatperson eller som representant för en DUV-förening eller Steg för Steg? Ni kan också vara flera privatpersoner, till exempel en grupp anhöriga, som skickar in en skrivelse.
Om du representerar en större grupp är det bra att kontrollera att dessa personer godkänner att du tänker lyfta frågan i deras namn. Kanske ni kan samarbeta kring skrivelsen och eventuellt få mer genomslagskraft på det sättet?
Beskriv problemet som du vill ha en lösning på. Försök beskriva ditt ärende så tydligt men kort som möjligt. Tänk på att mottagaren kanske inte känner till området. Ta alltså inte förhandskunskap förgiven.
Formulera tydligt om du har en lösning på problemet eller vad du önskar att mottagaren ska göra. Det kan till exempel vara att personen ska:
Fundera på om du vänder dig till rätt person. Har personen makt att göra något åt saken? Om du är osäker på vart du ska vända dig kan du fråga FDUV:s personal, som kan ge tips på vem du borde kontakta. FDUV:s personal kan också föra vidare frågor att behandlas inom påverkansteamet och/eller intressepolitiska arbetsgruppen.
Be någon annan att läsa igenom brevet före du skickar det för att kolla att det är förståeligt. Det är bra om den personen inte är så insatt i frågan. Då kan hen bäst bedöma om texten är begriplig.
Ha med dina egna kontaktuppgifter.
Hälsningsfraser
Avslutningsfraser