I samband med läsårsplaneringen är det viktigt att se över lärmiljön. Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.
Om du undervisar i de lägre årskurserna har du förmodligen ett ”eget” klassrum, och då kan du i stor utsträckning själv bestämma över möblering och andra enklare lösningar som förbättrar den fysiska lärmiljön.
Även om du undervisar i flera olika klassrum finns det saker du kan göra själv. Bland annat att reflektera och diskutera med eleverna om lärmiljön och hur vi använder den. Vad kan vi göra för att göra utbildningen mera tillgänglig för alla?
När man vill göra klassrummet mera tillgängligt, så finns det många åtgärder som är lätta att genomföra. Det kan vara allt från att försöka hålla rent på tavlan (whiteboarden) till att vädra och möblera om vid behov.
1. Se över sittordningen
Du får en mera koncentrationshöjande möblering om du sätter bänkarna i raka rader så att eleverna sitter bredvid, bakom och framför varandra – inte mitt emot. Då sitter alla med ansiktet mot tavlan, utan att behöva vända sig om.
Använd fasta platser och utgå från de elever som brukar vara minst delaktiga och koncentrerade, och som ofta missar instruktioner. Är det möjligt ska de gärna placeras långt fram. Men för vissa elever kan det innebära att de vänder sig om vid varje ljud, då är det bättre att placera dem långt bak.
Fasta platser minskar även utanförskap och energiåtgång för att orientera sig och välja. Om inte de fasta platserna fungerar, så kan du testa en ny sittordning!
2. Ha en avskalad inredning
Inredningen i klassrummet ska vara så ren och avskalad som möjligt, för att inte överbelasta eleverna med visuellt buller. Placera inga visuella stimuli, som information eller saker, på den vägg där tavlan (whiteboarden) finns.
Använd i stället en skild anslagstavla för dagens eller veckans schema. Det är bättre att samla ihop viktig information på ett ställe, för att skapa visuell tydlighet. En lätt sak att åtgärda är att rensa bort oviktig information och gammalt material i klassrummet!
3. Skapa en god ljudmiljö
Att skapa god ljudmiljö i rummet är en av de viktigaste åtgärderna när man vistas i miljöer som skolan, där man behöver kunna prata med varandra. Börja med att minska antalet hårda och raka ytor, eftersom de reflekterar ljud, skapar efterklang och ökar buller. Det gör man lättast med att använda olika textilier, såsom gardiner, mattor och sittdynor. Du kan även checka av följande åtgärder:
- Ta bort klockor som tickar och byt till klockor som inte låter!
- Sätt möbeltassar eller tennisbollar på stolarnas fötter för att åtgärda skrapljud från stolar.
- Sätt ljuddämpande plastpluppar på skåpdörrar och pulpetlock, för att minska slammer.
- Se till att det finns hörselkåpor tillgängliga för dem som behöver.
- Skärmar till arbetsplatser för enskilt arbete kan fungera både ljudabsorberande och ljudblockerande.
4. Skapa en god ljusmiljö
Samtidigt som du kollar ljud kan du även kolla ljuset i klassrummet. Finns det god allmänbelysning?
- Byt ut flimrande lampor!
- Tillåt keps och luva i skolan – det hjälper ljus- och ljudkänsliga elever att skydda sig mot överbelastning och ökar koncentrationen.
5. Använd tydliggörande material
Avslutningsvis vill jag tipsa om vårt tydliggörande material, som du hittar i Lärums materialbank. Där kan du fritt ladda ner allt från veckoscheman och årshjul till visuellt stöd till olika aktiviteter och föremål i klassen. Bland våra tydliggöranande material finns det även morgon- och kvällsrutiner samt valkartor, som kan användas hemma.
Text: Susanne Nygård, pedagogisk planerar på Lärum vid FDUV
Referens: Valsö, M. & Malmgren, F. (2019) Fysik lärmiljö: Optimera för trygghet, arbetsro och lärande. Lund: Studentlitteratur
Vill du lära dig mera och få fler tips och inspiration?
Välkommen på Lärums och Folkhälsans tvådelade webbinarium En lärmiljö och undervisning som är tillgänglig för fler - med visuellt stöd och tydliggörande pedagogik 29.5 och 2.10.