Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Marie Selenius och citatet En skolklass är en samling individer som alla har sin egen personlighet och sina egna styrkor. Variation är vardag.

Inklusion kräver mod och resurser

166488960004.10.2022 kl. 16:20
Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius välkomnar diskussionen om inklusion. I vår blogg skriver hon om inklusionens utmaningar och möjligheter.

Inklusion är på tapeten.

Helsingfors biträdande borgmästare för fostrans- och utbildningssektorn Nasima Razmyar sa i en intervju för Helsingin Sanomat att hon har en elefant i sitt arbetsrum – en fråga som ingen vågar talar om – som lystrar till namnet inklusion. Efter det har vi fått läsa och höra om såväl lyckade lösningar som misslyckanden kring inklusion, ur olika perspektiv.

Inklusion gäller alla.

En skolklass är inte en homogen grupp där man nu och då ska ta in någon udda varelse. Utbildningsstyrelsens bedömningskriterier och kunskapskrav visar att det finns en medvetenhet om den enorma variation vi har inom en årskurs. Enligt statistikcentralen får drygt 10 procent av eleverna intensifierat stöd och därtill får knappt 10 procent särskilt stöd. En skolklass är alltså en samling individer som alla har sin egen personlighet och sina egna styrkor. Variation är vardag.

Inklusion är på gång.

Samhället utvecklas, ord vi använder byts ut, attityder och lagstiftning förändras. Många lärare har växt upp i ett samhälle som tänkte och fungerade annorlunda. Många lärare har fått sin utbildning innan trestegsstödet var påtänkt och saknar därmed både kunskap om och erfarenhet av inklusion. Det krävs fortbildning och en aktiv diskussion för att föra saker framåt.

Inklusion kräver styrdokument och politisk vilja.

Vi måste vara överens om vart vi är på väg. Styrdokumenten måste klargöra hur det är meningen att fungera. Det ska inte vara beroende av kommun och lärare vilket stöd den enskilda eleven får, man ska få det stöd man behöver.

Inklusion är svårt i början.

De flesta teorier och handlingsmodeller känns så naturliga och självklara när man hör om dem, man tycker att det är ju så där man gör. Men det svåra är att sätta dem i system, ta dem i användning och vara konsekvent. Det behövs ramar och strukturer. Man måste få rutin på det hela.

Inklusion väcker känslor.

Ingen vill bli lämnad utanför. Därför inklusion. Men inklusion som inte fungerar kan kännas minst lika hemskt. Vi kan känna oss bortglömda, förbisedda eller illa behandlade. Allt på ett mycket personligt plan. Vi måste ta känslorna och upplevelserna på allvar. Vi måste lyssna på alla historier och lära oss.

Inklusion har många dimensioner.

Delaktighet kan skapas på många olika plan. Det är frågan om så mycket mer än att ha tillgång till samma saker och befinna sig på samma plats. Den sociala inklusionen är en sida av det hela, men att utvecklas till sin fulla potential betyder också likvärdiga möjligheter att ta till sig ny kunskap. Vi har ju faktiskt läroplikt, inte skolplikt i Finland.

Inklusion kräver resurser.

Många elever behöver stöd. Någon behöver ett tydligt schema, någon en lugn vrå. Alla elever behöver handledning och vuxennärvaro. Det tar tid att möblera om och plocka fram material. Svåra situationer måste följas upp och bearbetas. Lärarna måste ges möjlighet att göra sitt jobb ordentligt.

Inklusion är en mänsklig rättighet.

Det är klart att vi alla vill, får och ska vara en del av samhället vi lever i. Och skolan är en del av samhället, en väldigt stor del av samhället för barn och ungdomar.

Inklusion kräver mod.

Man hör ofta om inklusion att visst, visst är det dit vi är på väg, men vi är inte där ännu. Vi måste våga vara olika och göra olika. Vi måste se olikhet som en resurs, inte belastning. Och vi måste hålla den ibland så jobbiga diskussionen om den ibland så jobbiga inklusion i gång, ända tills vi är där.

Nasima Razmyar lyfte katten på bordet. Hoppas diskussionen om inklusion fortsätter.

Text: Marie Selenius, pedagogisk planerare

Läs mer om skola, utbildning och trestegsstödet på vår webbplats

Lärum erbjuder stöd och specialpedagogiskt material på svenska. Målet är att den enskilda individen ska få det stöd som gagnar hens utveckling, inlärning och vardagliga liv.

Läs mera om Lärums material och tjänster

Flera vuxna i grupp utomhus.

Nya familjestödjare sökes

Är du anhörig till någon med funktionsnedsättning och känner att du gärna vill hjälpa och stödja andra i liknande situation? Då är kanske ett familjestödjaruppdrag något för dig.
FDUV-logotyp.

Förslaget till ny funktionshinderlag behöver korrigeras

Riksdagen bör godkänna lagen om funktionshinderservice i höst, men efter en del ändringar, anser FDUV och våra finska systerorganisationer.
Man och flicka på specialtandemcykel.

En fartfylld drömsemester

I år blev det en riktig drömsemester för Hanna med familj i Norge! Med hjälp av en solgul påhängscykel som Project liv hade donerat kunde Hanna Elenius njuta av de vackra landskapen i tandem med pappa Mats. Det blev upp till 15 kilometers dagsturer.
Två kvinnor med hörlurar sjunger i stor mikrofon.

Maddes och Matildas stjärndröm

Madde Wik och Matilda Hemming är bästisar som gillar att sjunga och dansa tillsammans på fritiden. Deras stora dröm har alltid varit att bli artister och få göra egna låtar. Den drömmen har nu blivit verklighet! Artikeln ingår i GP 3/2022.

“Om våra barn har det bra, har också vi det bra”

Vad är ett bra liv? Vilka drömmar för barn med intellektuella funktionsnedsättningar har föräldrarna och vad har de gjort för att förverkliga dem? Vi talade med två mammor och en pappa till tre unga vuxna. Artikeln ingår i GP 3/2022 med temat drömmar.
Porträtt på Frank och citatet Det blir en upprättelse för dem som utsatts och en uppmaning till framtida generationer att inte göra om historiens misstag.

Be om ursäkt för övergreppen, Finland!

Steg för Stegs koordinator Frank Lundgren skriver i vår blogg om de övergrepp som gjorts och görs mot personer med funktionsnedsättning och andra minoriteter och efterlyser en statlig ursäkt.
Jonas Jansson står i en korridor i riksdagen.

Drömmen om att påverka

Jonas Jansson drömmer stort och vill påverka politiken i samhället. Helst skulle han vilja vara en länk mellan riksdagen och lokalsamhället. – Att förbättra de handikappades rättigheter och säkra svenskans ställning i den kommande vårdreformen är viktigt för mig. Artikeln ingår i GP 3/2022.
Porträtt på Camilla Forsell och citatet För att underlätta vardagen för familjerna är det viktigt att de känner att det finns plats för dialog och en tydlig ansvarsfördelning.

Att bli sedd och hörd som familj

FDUV:s sakkunniga inom familjearbete Camilla Forsell bloggar om hur viktigt det är att lyssna in familjens behov för att skapa en fungerande vardag.
FDUV:s logo.

Krävande specialomsorgstjänster på svenska – specialkunnande bör förankras i vardagen

FDUV:s ställningstagande gällande Sandra Bergqvists och Veronica Rehn-Kivis skriftliga spörsmål om krävande specialomsorgstjänster på svenska.
En person håller med hög med mynt mellan pekfingret och tummen.

Om arbetsersättning på lätt svenska

I den här texten kan du läsa om arbetsersättning och arbetsverksamhet. Många har frågor om arbetsersättning och lön. Därför har FDUV skrivit en text på lätt svenska om arbetsersättning.
Bild på kvinna med munskydd som håller i en bok. Bredvid finns citatet: Som frivillig högläsare kan vi hjälpa någon att fortsätta uppleva glädjen av läsning.

Att vara frivillig högläsare är belönande

Monica Storrank visste inte vad hon gav sig in på då hon anmälde sig till LL-Centers kurs för frivilliga högläsare, men hon har inte ångrat sig. Monika gästbloggar om glädjen i uppdraget som frivillig högläsare.
En man tar ut en bok från en hylla i FDUV:s bibliotek.

Låna lättlästa böcker i FDUVs bibliotek

Många nya lättlästa böcker har anlänt till FDUV:s specialbibliotek i Helsingfors. Välkommen på besök under vardagar mellan klockan 10–14.
Bild på Matilda och Paulina på en blå bakgrund.

Matilda och Paulina berättar om sin tid på FDUV

Matilda Hemming och Paulina Bäckström arbetade som projektassistenter inom FDUV:s projekt Steget vidare. Vilka tankar väckte det och vad tänker de om arbete med lön för personer med intellektuell funktionsnedsättning? I den här webbartikeln får vi ta del av Matildas och Paulinas tankar om sitt år på FDUV.
På blå bakgrund en bild på Mikaela Björklund och Lisbeth Hemgård. Bredvid bilderna finns följande citat: Egentliga Finland har en väldigt viktig uppgift         men samtidigt måste också välfärdsområdena ta sitt ansvar.

Insändare: Specialkunnande bör förankras i vardagen

FDUV:s ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård har kommenterat planerna för särskilt krävande tjänster i en insändare i Hbl 12.8.2022.
En flicka i skolåldern sitter vid ett bord och skriver.

Drömmen om en god skolstart – hur kan den bli verklighet?

I höstens första blogginlägg ger Malin Sandström flera praktiska tips på hur en god skolstart kan bli verklighet.
FDUV:s logo på blå bakgrund

Finansieringen av lagen för funktionshinderservice bör tryggas

Vi som representerar organisationerna för personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism anser att lagförslaget för funktionshinderservice inte i tillräcklig mån avspeglar FN-konventionens anda.
Bild på Maria som läser Lätta Bladet. Bredvid bilden finns citatet: Det känns både grymt och onödigt att göra människor mer funktionsnedsatta än de egentligen är, bara för att de inte klarar av att sköta ärenden den digitala vägen.

Digital tillgänglighet säger inte allt

Tillgänglighet är "på modet" just nu skriver Maria Österlund. I vår blogg reflekterar hon över digital tillgänglighet och de utmaningar som digitaliseringen av samhället för med sig.
Bilder på Melanie och Sabina på en blå bakgrund. På bilden finns även citatet Valmastudierna har fokus på att stärka studiefärdigheterna.

Med övergången i centrum

Vår gästbloggare Sabina Öhman och FDUV:s Melanie Shametaj skriver om hur VALMA-utbildningen stöder ungdomar att blicka framåt mot vidare studier och framtida arbetsliv.
Vanessa Westerlund vid sitt skrivbord på FDUV

Jobba på FDUV i Helsingfors på Job Shadow day

Job Shadow-dagen är i år torsdagen den 2.6. Under dagen kan personer som av olika orsaker, till exempel på grund av funktionsnedsättning, står utanför arbetsmarknaden testa på hur det är att jobba på en vanlig arbetsplats.
  • «
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen