Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Blogg: Social rättvisa utmaning i både nord och syd

151904520019.02.2018 kl. 15:00
Världsdagen för social rättvisa den 20 februari uppmärksammar de samhällsgrupper som oftast blir offer för diskriminering. I såväl Finland som Kenya är personer med intellektuell funktionsnedsättning särskilt utsatta och många lever i fattigdom. I vår blogg reflekterar Elina Sagne-Ollikainen kring likheter mellan de olika länderna och hur vi både i syd och nord behöver satsa på utbildning.

Det är lätt att tro att vi i Finland, i jämförelse med Kenya, kommit väldigt långt då det gäller jämlikhet och delaktighet för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Kenya är trots allt ett land med betydligt lägre medelinkomst. Men också i Finland lever 100 000 personer i långvarig fattigdom och i bägge samhällena är personer med funktionsnedsättning en särskilt utsatt grupp. De har i regel låg utbildning och svårt att få jobb med lön. Det i sig beror på bland annat föråldrade uppfattningar om personer med funktionsnedsättning och gamla system som inte beaktar dessa målgrupper.

Då jag i mitt jobb haft förmånen att bekanta mig med situationen för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Kenya har det många gånger slagit mig hur liknande utmaningarna de får kämpa med som i Finland. 

Arbete och utbildning är nycklar för att utrota fattigdom

Grundskolan är gratis för barn i Kenya. Förutsatt att barnet inte har en funktionsnedsättning. Om barnet har särskilda behov ingår terminsavgifter. Avgiften varierar mellan 50 till 200 US dollar för tre månader beroende på om det är en statlig eller privatägd skola.

Majoriteten av alla de barn i Kenya som inte går i skola har en funktionsnedsättning.

Föräldrarna måste alltså betala för det extra stöd som barnet behöver i skolan och för transporter, något som alla inte har möjlighet att göra. Majoriteten av alla de barn som inte går i skola har en funktionsnedsättning och upp till 16 procent av alla barn och unga med funktionsnedsättning står utanför utbildningssystemet.

Men det sker framsteg. Nyligen har den kenyanska staten startat ett projekt för att utveckla utbildning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.  Man har uppsatt som mål är att främja social rättvisa och jämställdhet inom utbildning. Alla kenyanska barn ska ha tillgång till gratis och högklassig skolgång, heter det. Visionen uttalas i strategin Kenya Vision 2030 där den kenyanska staten ”förbinder sig till att utveckla mänskligt kapital oberoende status och funktionsnedsättning”.  

FDUV:s samarbetspartner i Kenya, KAIH (Kenya Association of the Intellectually Handicapped), är med på ett hörn och ska bland annat utarbeta e-böcker. Den första produkten är anpassat skolmaterial för första klassister. Det är alltså frågan om liknande verksamhet som vårt Lärum sysslar med.

Enligt artikel 24 i FN:s funktionshinderkonvention ska personer med funktionsnedsättning ha tillgång till utbildning på samma villkor som andra.

Både i Finland och i Kenya pågår kampanjer gällande rätten att få undervisning inom det allmänna utbildningssystemet jämlikt med andra, så kallad skolinklusion (se t.ex. kampanjen Mål 24). Intresseorganisationer i bägge länder lyfter fram artikel 24 i FN:s funktionshinderkonventionen. Enligt den ska personer med funktionsnedsättning få tillgång till allmän högre utbildning, yrkesutbildning, vuxenutbildning och livslångt lärande, utan diskriminering och på samma villkor som andra.

Grundskola ja, men vad sen?

Föräldrar i Finland och i Kenya har samma oro för deras barn som närmar sig vuxen ålder. Hur ser framtiden ut? Har skolan lyckats lära ut livskompetens och yrkesfärdigheter som leder till ett jobb och en plats i samhället?

I Kenya finns det ingen statlig utbildning för vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning och inlärningssvårigheter. Därför ordnar KAIH:s föräldragrupper yrkesutbildning för vuxna som gått ut grundskolan. Yrkesutbildningen innehåller bland annat fotokurser, hantverksfärdigheter, frisörutbildning och företagande. I såväl Finland som Kenya får föräldrar hitta lösningar då samhället inte kommer till undsättning.

FDUV:s och KAIH:s samarbete stöd av Utrikesministeriet. KAIH har omkring 3000 medlemmar som hör till cirka 130 lokala stödgrupper i tolv distrikt i Kenya. Målet med samarbetet är att personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga ska få verktyg och kunskap om mänskliga rättigheter för att kunna påverka i sina närsamhällen, bli delaktiga och få bättre levnadsförhållanden. Skribenten är FDUV:s sakkunniga inom utvecklingssamarbete.

FOTO: KAIH. Jehaca School i distriktet Kasarani i Nairobi är en skola för elever med särskilda behov.
Flicka tittar trumpet in i kameran.

Sinneskänsliga barn utmanar oss att tänka om

Har du mött barnet som helst går barfota, som vägrar yllehalare eller inte tål att få håret borstat? Ett barn som tar in sinnesintryck mycket starkt. Pedagogiska handledaren Nina Rosenblad skriver i vår blogg om sinneskänsliga barn.
Personer med funktionsnedsättning och andra tar sig över en bro med specialcyklar.

Tack till alla som svarat på våra enkäter

Över 550 personer svarade på FDUV:s medlemsenkät.
Skolflicka med Downs syndrom och kvinna i rullstol i stadsmiljö och texten En kommun för alla.

En kommun för alla – FDUV:s valteser inför kommunalvalet

FDUV:s valteser understryker kommunens ansvar för alla dess invånare.
Ritad bild av coronaviruset och en nål som sticks in i en arm.

Nu behövs klara besked om vaccineringarna

Personer med intellektuell funktionsnedsättning, deras familjer och personal behöver information om vaccinationsordningen. Oklarheter om vem som prioriteras väcker oro.
Två galda personer håller armen om varandra i somrig miljö.

Äntligen läger!

Lägerkoordinator Pamela Abbors skriver i vår blogg om våra läger och vad de innebär för deltagarna, de anhöriga och lägerledarna – och ett nytt lägerkoncept: dagläger.
Porträtt på Lisbeth Hemgård och citatet Nu har vi möjlighet att stärka vårt kunnande om vi lyckas samarbeta och fördela resurserna rätt.

Vad är specialkunnande inom omsorgen och hur ska det tryggas?

Utmaningen med vårdreformen är inte vem som har ansvar för bastjänsterna. Utmaningen är hur man lyckas samarbeta och planera tillsammans för att trygga expertisen. Det skriver verksamhetsledare Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Personal på läger med personer med funktionsnedsättning.

FDUV erbjuder över 100 sommarjobb på läger

Ansök om ett meningsfullt och roligt sommarjobb i somrig miljö. Skicka in din ansökan senast 14.2.
Porträtt på Andrea Westerlund.

Steg för Stegs nya ordförande vill jobba för rättvis lön och motarbeta mobbning

Andrea Westerlund från Raseborg är sedan årsskiftet ny ordförande för Steg för Steg. Andrea valdes till ordförande på föreningens årsmöte i november. Vi ställde några frågor till henne om det nya uppdraget och det hon vill jobba för: rättvis lön och antimobbning.
Glada personer med funktionsnedsättning i somrig miljö.

Ansökan till sommarens läger har öppnat

Ansök om lägerplats senast 28.2. Du som vill jobba på våra läger, skicka in din jobbansökan senast 14.2.
Gof jul och gott nytt år önskar vi på FDUV, Lärum och LL-Center.

FDUV betjänar er också kring jul och nyår

Vi önskar våra medlemmar och samarbetsparter en god jul och ett gott nytt år 2020.
FDUVs logotyp.

Nu behövs dialog, framförhållning och samarbete

Insändare om konflikten och förtroendekrisen inom Kårkulla och den kommande vårdreformen.
Porträtt på Frank Lundgren och Melanie Shametaj och texten: Lön är en jämlikhetsfråga, inte ett trevligt tillägg.

Trivsel på jobbet ersätter inte lön för arbetet

Lön är en jämlikhetsfråga, inte ett trevligt tillägg, skriver Melanie Shametaj och Frank Lundgren i vår blogg. De kommenterar rapporteringen kring årets temavecka för personer med intellektuell funktionsnedsättning och rätten till arbete.
Porträtt på en glad Jonne Tallberg.

”Se oss som vi är”

Efter nio år i ledningen för Steg för Steg är det dags för Jonne Tallberg att ge över ordförandeklubban till nya krafter. I vår blogg skriver han om sin tid som ordförande.
Personer med funktionsnedsättning i olika åldrar och anhörgia tar sig över en bro i olika specialcyklar.

Hjälp oss att hjälpa er – svara på vår enkät

Besvarar enkäten senast den 12 januari. Det finns också en separat enkät för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Bland alla som svarar lottar vi ut presentkort.
Malin Sandström med bokhylla i bakgrunden.

Lärdomar från ett annorlunda år

Lärums verksamhet har påverkats av coronapandemin, men nya utmaningar kan också innebära nya möjligheter. Många personer behöver stöd i inlärningen för att tillägna sig den kunskap de behöver för att leva ett gott liv, oberoende av om det är pandemi eller inte, skriver Malin Sandström i vår blogg.
Catharina Stude står med armarna i kors i en lunchrestaurang.

Catharina jobbar med det hon älskar

En värdefull resurs, så betecknar arbetsgivaren Catharina Studes arbetsinsats. Catharina själv stortrivs med jobbet på lunchrestaurangen Täffä Lunch i Esbo. Hon hör till de få personer med funktionsnedsättning som har ett jobb på den öppna arbetsmarknaden.
Porträtt på Hannaleena Luoma och Fanny Ala-Heikkilä.

Med lönearbete som mål

Genom skräddarsytt, konkret och långvarigt stöd hjälper arbetstränare personer med funktionsnedsättning att hitta, få och behålla ett arbete med lön. Och det ger resultat: år 2019 hade nästan 200 helsingforsare en anställning tack vare stadens tjänst arbete med stöd.
Porträtt på Melanie Shametaj.

Frågor och svar om arbete och arbetsverksamhet

Vi ställde frågor om arbete till Melanie Shametaj, projektansvarig för Steget vidare vid FDUV. Melanie har också i sina tidigare jobb arbetat med att stöda personer med funktionsnedsättning komma in på arbetsmarknaden och arbetat inom dag- och arbetsverksamhet.
Person med Downs syndrom arbetar i ett kök.

Centrala begrepp om arbete

Det är inte alltid lätt att veta skillnaden på arbetsverksamhet och arbete, eller skillnaden på ersättning och lön och hålla reda på alla svåra ord och begrepp som gäller arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Därför har vi här samlat centrala ord och begrepp.

Inklusion i närskolan bör vara första alternativet

FDUV har gett ett utlåtande om inklusion och stöd för lärande.
  • «
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen