Enligt social- och hälsovårdsministeriet hör verksamheten inte längre till det område som kan understödas med STEA-medel. Det har förts förhandlingar med undervisnings- och kulturministeriet men hittills utan resultat. Även finansieringen för finskspråkiga Opike vid Kehitysvammaliito dras in.
Lärum, som är en del av FDUV, är den enda svenskspråkiga aktören i Finland som erbjuder anpassade läromedel och material för de elever som behöver mest stöd. Tack vare Lärum finns det ett ökat utbud av specialpedagogiska läromedel och differentierat material, som möjliggör att elever med olika inlärningssvårigheter kan ta till sig den kunskap de behöver.
Inom den grundläggande utbildningen finns 2100 svenskspråkiga elever inom särskilt stöd. Antalet elever är få, men behovet hos den enskilda eleven är stort. Dessutom behöver allt fler elever, som får undervisning enligt allmän lärokurs, stöd då det gäller språkutveckling och läsning. Utöver dessa kan elever med annat modersmål samt studerande inom yrkesutbildning och småbarnspedagogiken dra nytta av material som Lärum utvecklar och förmedlar.
En viktig del av Lärums uppdrag är förmedlingen av läromedel och material från förlag i Sverige. För en minoritet i minoriteten är det inte realistiskt att producera allt själv utan det gäller att utnyttja sådant som finns och som passar den finska läroplanen. Om lärarna helt på egen hand behöver söka fram eller producera anpassat material för sina elever ökar deras arbetsbörda ytterligare. Risken är att eleverna blir utan läromedel.
– För Lärum är förmedlingen av material från Sverige ett viktigt komplement. Om förmedlingen faller bort blir det svårt att upprätthålla produktionen av specifikt finlandssvenska läromedel, som anpassad finska och samhällslära. Därmed hotas hela Lärums verksamhet, säger Lärums teamledare Malin Sandström.
– I grund och botten är det en fråga om jämlikhet. Det hör till statens ansvar att se till att alla elever – också de med intellektuell funktionsnedsättning – har tillgång till läromedel som hjälper dem att ta del av utbildningen. Om finansieringen inte tryggas finns det en stor risk att dessa elevers möjligheter att lära sig försämras och att läropliktslagens målsättningar inte uppnås, säger Annette Tallberg-Haahtela, verksamhetsledare på FDUV.
På fältet är oron stor. Representanter för nästan 20 finlandssvenska utbildningsenheter har skrivit under ett upprop för att trygga Lärum och därmed rätten till anpassade läromedel på svenska.
Tack vare Lärum har även vi finlandssvenska lärare möjlighet att erbjuda våra elever ett modernt, uppdaterat och mångsidigt material på svenska.
– användare av Lärums material 2023
Tilläggsinformation:
Annette Tallberg-Haahtela, verksamhetsledare FDUV, annette.tallberg-haahtela@fduv.fi, tfn 040 848 93 00
Malin Sandström, teamledare Lärum, malin.sandstrom@larum.fi, tfn 050 557 27 67