Inom projektet Steget vidare jobbar vi för att förstärka kunskapen om lönearbete för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning. Vi synliggör valmöjligheter när det gäller arbete och sysselsättning och vi jobbar för en kvalitativ arbetsfrämjande service.
I det arbetet behöver vi också bereda plats för målgruppen själv. De erfarenheter och kunskaper som personer med intellektuell funktionsnedsättning har är viktiga för att kunna påverka. Därför ville vi anställa två projektassistenter med fokus på erfarenhetsexpertis och kamratstöd.
Utgående från våra erfarenheter har vi listat saker som är bra att uppmärksamma och fundera på i en dylik rekryteringsprocess och anställning.
1. Var beredd på att rekryteringsprocessen tar tid
Vi inledde arbetet med att skapa en ny arbetsbeskrivning för två nya medarbetare med intellektuell funktionsnedsättning i början av året. I mars kunde vi rekrytera, och i juni började projektassistenterna sitt arbetsuppdrag. En process som redan räckt ett halvt år, men som samtidigt bara har börjat.
2. Konkretisera arbetsuppdraget
Vad är det ni behöver en anställd för? Är det för assisterande kontorsuppgifter, erfarenhetsuppdrag eller annat? Tänk noga igenom vad det finns för arbetsuppgifter som ni behöver hjälp med och vad den ni anställer ska bidra med. Engagera hela teamet i arbetet. Inklusion berör alla på arbetsplatsen. Skriv en så noggrann arbetsbeskrivning som möjligt. Börja själva rekryteringen först efter det.
3. Våga tänka utanför boxen
När vi funderade på arbetsuppgifter behövde vi också ifrågasätta våra egna föreställningar om hurdana uppgifter personer med intellektuell funktionsnedsättning kan utföra. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan göra målinriktat påverkansarbete och vara inspirerande utbildare, för att nämna några exempel.
4. Ta del av andras erfarenheter
Även om vi på FDUV har erfarenhet av personer med intellektuell funktionsnedsättning såg vi det som värdefullt att rådfråga andra. Hur har andra gjort då de skapat nya arbetsuppgifter där personer med intellektuell funktionsnedsättning kan bidra med erfarenhetsexpertis och kamratstöd?
Vi fick hjälp av en person med intellektuell funktionsnedsättning som själv arbetat inom olika projekt och av professionella som skapat nya modeller för kamratstöd och konkreta arbetsuppgifter inom påverkansarbete.
5. Fundera på hur mycket arbete ni kan erbjuda
När arbetsuppdraget konkretiserats är det skäl att fundera både på arbetstiden och på lönen. Lönesubvention kan vara viktigt för att ha möjlighet att erbjuda arbete åt personer med intellektuell funktionsnedsättning. Många varken kan eller vill jobba heltid.
6. Satsa på arbetsplatsannonsen och rikta den rätt
Arbetsplatsannonsen måste vara skriven så att personer ur målgruppen kan förstå texten och vad arbetet skulle innebära. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kanske inte vågar söka ett arbete där det inte tydligt framgår vilka arbetsuppgifterna och kraven är.
Förutom att annonsen ska vara på lätt språk är det viktigt att fundera på via vilka kanaler man kan nå den tänkta målgruppen. En arbetsplatsannons på TE-byråns sidor kan vara svår att hitta för en grupp som ofta står utanför arbetsmarknaden. Därför är det viktigt att sprida informationen också till dem som kan förmedla den, det vill säga till anhöriga och professionella.
Vi fick också lära oss att det skulle ha varit bra med en längre ansökningstid än vad vi hade planerat. Det behövs nämligen tid för att professionella och anhöriga att stöda de arbetssökande. En av de nu anställda projektassistenterna berättade att hon under rekryteringsprocessen fick stöd av minst fem olika personer, fastän hon själv var aktiv under hela processen.
7. Anpassa intervjuerna
Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva hjälp med att förbereda sig på en arbetsintervju. Det är flera som aldrig varit på en arbetsintervju och kanske inte heller har reflekterat över varför den egentligen görs. Det kan därför vara bra att börja intervjun med att tydligt gå igenom syftet med intervjun.
Om det är flera sökande till arbetet, är det bra att berätta hur många som har sökt. En arbetsintervju kan vara en viktig erfarenhet också för den som inte blir vald till arbetet.
8. Avsett tid för handledning
Att inkludera nya personer i en arbetsgemenskap tar tid. Så när rekryteringen är gjord och den nya anställda börjar sitt jobb behöver man avsätta tid för handledning, helt konkret genom att reservera tid i kalendern.
9. Ta stöd av en arbetslivstränare
Det finns arbetslivstränare vars jobb är att stöda personer med funktionsnedsättning att få och behålla ett lönearbete. Jobbar de enligt metoden arbete med stöd ges även arbetsgivaren stöd. Arbetslivstränarens hjälp är en resurs som man absolut inte ska tacka nej till.
10. Se över hur ni kommunicerar och avsett tid för diskussion
Fundera på hur ni kommunicerar på arbetsplatsen, både i mer formella sammanhang och kring kaffebordet. Diskussion och reflektion tar tid och ges inte alltid det utrymme som skulle krävas.
Ofta ser vi på diskussionerna som något vi borde ägna oss mindre åt för att hinna göra vårt egentliga arbete. Men att avsätta tid för att inkludera alla i diskussionen är lika viktigt och värdefullt som att göra konkreta uppgifter.
I diskussionen utvecklas förmågan att resonera och reflektera över det egna arbetet. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva bli påminda om att de egna tankarna och åsikterna är intressanta och värda att lyssnas till. Hela arbetsteamet drar nytta av de gemensamma diskussionerna – för delaktighet berör oss alla.
Text: Melanie Shametaj, projektansvarig för Steget vidare – från arbetsverksamhet till arbete med lön