Läs en bok så blir du klok! Läs mycket så blir du glad!
Vi är omgivna av texter i våra vardagliga liv, i skolan, på arbetet och under fritiden. Att kunna läsa och skriva texter gör livet enklare – och rikare. Ju flera och mer mångsidiga texter man har läst, desto lättare går det att producera nya texter. Som läskunnig är det lättare och roligare att vara med i många aktiviteter.
Läsning och produktion av texter kräver i dagens samhälle multilitteracitet. Med multilitteracitet avses mångsidig läskunnighet, det vill säga förmågan att läsa, förstå och tolka, samt skriva och producera texter i olika miljöer och med olika redskap. Multilitteracitet som redan länge har varit ett intressant fenomen, hamnade i strålkastarljus under coronapandemin när vi plötsligt måste ställa in vanliga möten och utnyttja digitala medier i stället.
Mångsidig läskunnighet viktigt för alla
Personer med inlärningssvårigheter eller intellektuell funktionsnedsättning behöver mångsidig läskunnighet minst lika mycket som alla andra. Det finns alltid något gott att hämta från läsandet. Alla har olika målsättningar. Det kan till exempel handla om att känna igen sitt namn, kunna olika logotyper eller uppleva ett läsflyt som stöder en djupare och bredare läsförståelse. Vägen till mångsidig läskunnighet är lång.
Mångsidig läskunnighet kan öppna dörren till social delaktighet. Möjligheten att vara med i olika sammanhang och tillgängligheten till olika tjänster är ofta avgörande för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Det kan ibland vara en stor utmaning att lära sig läsa och samtidigt en utmaning att utbilda personer med intellektuell funktionsnedsättning i läskunnighet. Hindren är ofta osynliga. Det kan till exempel handla om förutfattade meningar om en persons förmåga eller brist på lättläst information, anpassat läromaterial och anpassat stödmaterial.
Läskunnighetsstrategin i Finland
Förhoppningsvis kan bristerna i framtiden åtgärdas i enlighet med Finlands nationella läskunnighetsstrategi. Strategin lanserades i november 2021 av Utbildningsstyrelsen och Läsrörelsen.
Målet med den nationella läskunnighetsstrategin är en mångsidig och inkluderande läskultur. Finland ska bli världens mest multilitterata land, det vill säga den mest läskunniga nationen år 2030. Strategin bäddar för en läsande livsstil som en grund för jämlikhet, bildning och välfärd.
Strategin baserar sig på centrala värderingar som består av bildning, jämlikhet, likabehandling och välbefinnande. Var och en har rätt till läskunnighet och kontinuerligt lärande. Var och en har en rätt att utöva och utveckla läskunnighet oberoende av språk, familjebakgrund, kön, inlärningssvårigheter, funktionsnedsättning, förmögenhet och bostadsort.
Lärum erbjuder handledning
Verkställandet av strategin underlättas av digitaliseringen. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan redan idag utnyttja digitalt material via datorn eller mobila applikationer. Alla använder molnbaserade tjänster och digitala mötesplatser.
Det finns redan mycket assisterande teknik och många lärverktyg för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det kan dock saknas handledning i hur verktygen kan användas.
Vi på Lärum har utarbetat stödmaterial för den som handleder en person med intellektuell funktionsnedsättning i hur man kan använda digitala tjänster och stödverktyg. Du kan ladda ner Tips för IKT-handledning - till dig som stöder en person med intellektuell funktionsnedsättning att använda IKT från vår webbsida. Du hittar den längst ner bland våra handledningar på vår webbsajt.
FDUV har även på andra sätt anpassat sig till den nya digitala verkligheten. En stor del av FDUV:s verksamhet har blivit digital. FDUV ordnar träffar via digitala plattformar. Några av DUV-föreningarna har ställt om och erbjuder nu digitala möten för sina medlemmar. På sina träffar har föreningarna ett mångsidigt utbud av olika teman såsom allsång, rörelse och avslappning.
Läs mycket så blir du glad och klok! Delta i FDUV:s och föreningarnas digitala träffar så blir du ännu gladare och klokare!
Text: Susanne Nygård, pedagogisk planerare, Lärum
Foto: Sofia Jernström