FDUV anser att målsättningen att göra andra stadiets utbildning till en subjektiv rättighet är bra. För många ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning skulle en förlängd läroplikt innebära en möjlighet till vidareutveckling och lärande. Forskning visar att utbildning leder till en högre sysselsättningsgrad bland personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Förbundet är ändå oroat över de skrivningar i lagförslaget som gör att svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning inte nödvändigtvis gagnas av reformen.
I utlåtandet lyfter vi fram följande:
- FDUV anser att målsättningen att göra andra stadiets utbildning till en subjektiv rättighet är ett steg i rätt riktning som på sikt kan höja sysselsättningen för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
- Antalet svenskspråkiga utbildningsplatser på andra stadiet måste ökas, också för personer som har större stödbehov.
- Koordineringen av stödtjänster inom utbildning och social- och hälsovård bör stärkas.
- Utbildningsanordnarna måste garanteras tillräckliga resurser för att kunna stöda eleven enligt hens individuella behov.
FDUV:s alla utlåtanden finns att läsa på fduv.fi/utlatanden
För mera information:
Annette Tallberg-Haahtela, sakkunnig inom påverkansarbete
annette.tallberg@fduv.fi
040 674 72 47