Den 24 april 2020 antog riksdagen en lag om temporärt stöd till föräldrar som på grund av coronavirusepidemin sköter sina barn hemma och därför varit tvungna att ta ledigt från arbetet utan lön. Vi organisationer för personer med intellektuell funktionsnedsättning anser att lagen är bra och viktig.
Det finns emellertid också en oro, som social- och hälsovårdsutskottet även uppmärksammade i sitt betänkande den 21 april 2020. Utskottet ansåg att det var nödvändigt att i snabb takt utreda behovet av stöd för vissa andra specialgrupper och deras anhöriga som varit tvungna att stanna hemma från jobbet utan lön.
De andra specialgrupper som utskottet lyfter fram är
- elever som i stället för beslut om särskilt stöd är inom intensifierat stöd
- många över 16-åriga unga med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning
- en del vuxna med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning.
Deras föräldrar har en situation där de i praktiken varit tvungna att ta ledigt från arbetet utan lön.
Vissa barn med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning får intensifierat stöd. Elever med beslut om intensifierat stöd, och som går i högre årskurser än tredje klass, har i detta undantagstillstånd inte rätt till närundervisning. Enligt den godkända lagen skulle därmed deras vård i hemmet inte heller berättiga till det temporära stödet. I praktiken klarar ändå många elever inom intensifierat stöd sig inte ensamma hemma, än mindre att delta i distansundervisningen utan ständig hjälp och stöd från en vuxen. Med tanke på grundläggande och mänskliga rättigheter och kravet på jämlikhet anser vi att det är motiverat att bevilja stödet till dessa familjer om de i övrigt uppfyller kraven för stödet.
På samma sätt har många föräldrar eller andra anhöriga till ungdomar över 16 år med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning av olika skäl i praktiken varit tvungna att vara hemma från jobbet utan lön för att kunna ta hand om den unga. Distansarbete är sällan möjligt om man också ska ta hand om den anhöriga med funktionsnedsättning samt stöda i eventuella distansstudier och i många familjers fall distansterapier.
Behovet av långvarig vård och omsorg i hemmet dagtid kan bero på att dag- och arbetsverksamheten för personen med funktionsnedsättning är stängd eller att studierna inom andra stadiet ordnas på distans. Orsaken till distansstudier kan vara att det inte ordnas närundervisning eller att barnet hör till riskgruppen för coronaviruset och därför inte kan delta.
En person som är över läropliktsåldern kan till exempel på grund av intellektuell funktionsnedsättning behöva fortsatt hjälp, stöd och omsorg av en annan person. Många anhöriga, oftast en förälder, har i praktiken varit tvungna att utebli från arbetet för att ta hand om barnet. Ersättande tjänster för att dagligen ta hand om barnet har ofta inte funnits. När man samtidigt blir utan lön äventyras hela familjens ekonomi.
Vi föreslår att stöd för ovannämnda grupper snarast garanteras på samma villkor som till de föräldrar som enligt den godkända lagen nu har rätt till temporärt stöd.
Utkomsten måste tryggas också när restriktionerna lättas
Därtill förutsätter vi, när restriktionerna för dagvård och skola luckras upp, att man noga utreder situationen för de familjer där barnet fortsatt blir hemma till exempel för att det hör till en riskgrupp. Man måste bland annat trygga barnets rätt till distansundervisning och nödvändigt stöd för det. Därtill måste man se till att de anhöriga som är lediga för att sköta om dessa barn fortsättningsvis är berättigade till det temporära stödet.
Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare, FDUV
Susanna Hintsala, chef för avdelningen för fullvärdigt medborgarskap, Kehitysvammaliitto
Risto Burman, verksamhetsledare, Kehitysvammaisten Tukiliitto
Skrivelsen har skickats till riksdagens kulturutskott, social- och hälsovårdsutskott och VAMYT-grupp (sammarbetsgrupp för funktionshinderärenden) 30.4.2020. Därtill har skrivelsen skickats till alla de riksdagsledamöter som våren 2019 gav Kehitysvammaisten Tukiliittos vallöfte.