Inget utrymme för valfrihet i kommunal upphandling
Att säkerställa klienternas rätt och valfrihet bör vara utgångspunkt för utvecklingen av upphandlingsförfaranden. Den nationella lagstiftningen förpliktar samhället och serviceproducenterna att ta hänsyn till klientens behov och ställning.Personer med funktionsnedsättning ska inom alla livets alla områden betraktas som subjekt, aktiva aktörer som är med och fattar de beslut som berör dem och inte objekt som erbjuds service ur färdigt givna modeller.
Paketlösningar beaktar inte individuella behov
Den nuvarande upphandlingslagen leder inte till långsiktig och hållbar serviceproduktion. Enligt upphandlingslagen ska offerterna vara jämförbara, vilket leder till paketlösningar som inte beaktar varierande stödbehov. Detta kan dessutom medföra både underprissättning och överprissättning i offerterna.
Kommunerna ska, i enlighet med § 63 i upphandlingslagen, förkasta låga anbud som syftar till att erövra marknaden. Dessvärre verkar kvalitetsfaktorer som inverkar på vardagen inte ha någon betydelse i upphandlingen. Kommuner väljer det billigaste alternativet och kostnaderna avgör valet av producent i stället för kvaliteten på tjänster. Det finns en uppenbar risk att individuell assistans och individuellt stöd inte garanteras.
Kommunens möjligheter till upphandling som sker på basis av socialpolitiska grunder behöver utökas i enlighet med det nuvarande regeringsprogrammet. Utgångspunkten ska vara behovet av individuell assistans och individuellt stöd. Tillgodoseendet av assistansen och stödet ska ske på ett hållbart sätt.
Direktupphandling och tillämpning av nytt direktiv behövs
Möjligheterna till direktupphandling behöver utökas. Till exempel en flyttning är en helhet som består av flera faser, som inkluderar bland annat kartläggning av behovet av assistans och stöd, flyttningsträning, planering av byggande, konkret byggande, serviceproduktion, flyttning samt anpassning till nytt boende. Att flytta från boende på institution eller från barndomshemmet till ett mera självständigt boende kan inte ske på ett bra och hållbart sätt om enbart en del av helheten konkurrensutsätts åt gången.
I Europeiska unionen utarbetades 2009 ett betänkande om avveckling av institutioner och goda principer kring avvecklingen. En central utgångspunkt är den utvecklingsstörda personens och hans eller hennes närståendes delaktighet i alla faser. Ur utvecklingsstörda personers perspektiv leder upphandlingslagen i Finland till dåliga resultat. Vi har redan nu exempel på att anhöriga inte vill delta i ovan anförda processer på grund av att en konkurrensutsättning leder till oetiska resultat och följder.
Direktupphandling och enhetliga processer ger personer med utvecklingsstörning och deras närstående bättre möjligheter att påverka och tryggar deras rättsliga ställning. För detta ger EU:s nya upphandlingsdirektiv, som är under beredning, nya möjligheter. Upphandlingsdirektivet behöver så fort som möjligt utnyttjas i den nationella lagstiftningen.
Frågor till din kommunalvalskandidat:
1. Vilka direktiv följer ni när ni konkurrensutsätter tjänster för personer med utvecklingsstörning?
2. Hur mycket får personer med utvecklingsstörning och deras närstående vara med i processen kring de tjänster som erbjuds?