Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
En illustration över personer som hittat glödje och portrtätt på Ina Lindroos.

Glädjens vidunderliga kraft

172639998015.09.2024 kl. 14:33
Någon fascineras av lampor, en annan kan allt om kollektivtrafiken och en tredje stornjuter av musik. Vi är olika och det är något vi behöver uppmärksamma inom skolan. Gör vi det kan vi hitta det som ger glädje och då höjer vi livskvaliteten och förbättrar inlärningen, säger specialklasslärare Catarina ”Ina” Lindroos. Artikeln ingår i GP 3/2024.

Utgångspunkten är att vi alla är människor och vi behöver känna meningsfullhet. Det låter enkelt, men i skolvardagen i en specialklass kan det krävas det lilla extra för att hitta just det respektive individ känner glädje av och göra det till en del av pedagogiken.

Samtidigt är det extra viktigt att göra det just här, påpekar Ina Lindroos. Förutom att hon är specialklasslärare vid ”Toppan” i Helsingfors har hon jobbat mycket med kommunikation och fortbildat inom specialpedagogik.

Jag såg hur roligt de hade, både vuxna och elever, och hur mycket eleverna lärde sig.

– Många av mina elever har stora stödbehov och kämpar med mycket från morgon till kväll, hela livet. Vi vet också att många med funktionsnedsättning lider av psykisk ohälsa. De med autismproblematik är särskilt utsatta – forskning visar att de känner allra minst glädje i livet.

Men för att må bra behöver vi känna glädje. I dag vet vi också att vi lär oss genom glädje och genom att lyckas. Här har skolmiljön och vårt förhållningssätt stor betydelse, framhåller Ina.

Kolleger som visade glädjens potential

Ina har inte alltid haft fokus på glädje i sitt arbete som specialklasslärare. Hon insåg vilken potential det finns i ett sådant förhållningssätt då hon fick nya kolleger som började hitta på nya roliga kreativa aktiviteter.

– Jag såg hur roligt de hade, både vuxna och elever, och hur mycket eleverna lärde sig.

En annan nyckel var då hon insåg att hon verkligen måste utgå från respektive elev.

Vad är det som gör att de här eleverna trots sina stora utmaningar lyckas motivera sig och lära sig nytt?

– Först tänkte jag att här kommer jag stora pedagogen och vet vad barn behöver och känner glädje av, men så insåg jag att alla har det där egna som är viktigt för dem.

Ina har också funderat på sina elevers resiliens, alltså förmåga att stå emot och klara av förändring, samt återhämta sig och utvecklas.

– Vad är det som gör att de här eleverna trots sina stora utmaningar lyckas motivera sig och lära sig nytt? Jag tror det hänger ihop med glädje och meningsfullhet. Vi i deras omgivning behöver skapa det roliga utgående från elevernas intressen.

På grund av sin funktionsnedsättning kan många ha svårt att utan hjälp och stöd vara med om positiva upplevelser. Det behöver skapas möjligheter till det.

Ina berättar hur glad hon blev då en förälder inför barnets skolstart i stället för att fokusera på utmaningarna frågade om de har roligt i skolan.

– Då tänkte jag att jess, den här föräldern har förstått något viktigt och jag blev än mer motiverad att fortsätta på glädjespåret.

Illustration över två glada killar.

Det som ger glädje varierar från elev till elev. – Vi i deras omgivning behöver skapa det roliga utgående från elevernas intressen, säger specialklasslärare Ina Lindroos.

Är skolan för prestationsinriktad?

Ina efterlyser att man inom skolan blev modigare och mer kreativ med att utnyttja elevernas intressen.

– Vi behöver våga ge mer utrymme för det. Läroplanen bygger ju på elevens delaktighet och fenomenbaserad undervisning.

Enligt Ina blir vi ändå lätt inrutade i vårt sätt att tänka kring skolan. Att man måste hålla på med vissa grejer för att eleverna måste lära sig viss kunskap eller vissa färdigheter. Det blir väldigt prestationsinriktat. Men då kan alternativet bli att en del elever inte gör något alls, påpekar Ina. Och varför skulle de då ens vilja komma till skolan?

Om musiken gör en lycklig kan man jobba via det.

Om vi däremot ger utrymme för dessa elevers intresseområden kan det tändas en glöd som kan bära långt.

– Om musiken gör en lycklig kan man jobba via det, och med hjälp av musik öva på nya färdigheter inom elevens olika individuella målsättningar.

Samtidigt finns det förstås också behov av gränser. Man kanske inte kan tala om lampor hela tiden, men man kan avsätta en tid i schemat då det inte bara är tillåtet utan önskvärt. Man kan få åka ut på en tur med spårvagn om man jobbar bra, ifall det är just det som motiverar en.

Också de här eleverna behöver utmanas för att kunna utvecklas – det ger resiliens.

Vi måste dessutom ha realistiskt uppställda krav. Om någon till exempel har mycket utåtagerande beteende är det sannolikt miljön och kraven det är fel på, påpekar Ina. När det kommer till elever med funktionsnedsättning är det en ständig utmaning att sätta ribban rätt, att hitta balansen mellan deras begränsningar och potential.

– Också de här eleverna behöver utmanas för att kunna utvecklas – det ger resiliens. Den som har utmaningar och övervinner dem, hen känner sann glädje.

Endorfinkickar och humor

I framtiden önskar Ina kunna utforska mer den fysiska sidan och de ”endorfinkickar” fysisk ansträngning kan ge. Hon tror många av hennes elever skulle må bra av mer motion, men på grund av sina utmaningar behöver de hjälp med att testa på olika motionsformer.

– Många av mina elever kan inte själva välja att gå på ”lenkki” om vi inte skapar den möjligheten. Hur kan de veta hur det är att få en sådan kick om de aldrig fått testa?

Ina understryker att det är just i skolan som de här möjligheterna ska erbjudas. Enligt henne kan det inte vara vårdnadshavarnas uppgift då deras vardag redan är så belastad.

Humor är kanske det allra viktigaste.

Inas fokus på glädje har ett pedagogiskt syfte, men förutom att det gagnar eleverna är glädje en viktig ingrediens inom kollegiet. För att kunna jobba med elever med särskilda stödbehov behöver man förstå de bakomliggande orsakerna till deras utmaningar. Det kan handla om svårigheter med kognitionen, kommunikationen, impulskontroll eller att läsa av känslor. Men att ha roligt på jobbet är det som gör att man orkar.

– Humor är kanske det allra viktigaste. Att man vågar bjuda på sig själv, vara självironisk och tillsammans skratta då något går på tok.

För på tok går det nu som då, men det är också en möjlighet till utveckling.

– Via misstag och då man gör bort sig i arbetet med eleverna kan man lära sig och förändra.

Text och foto: Matilda Hemnell

Illustration: Albert Pinilla

Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2024 med temat glädje.

En kille med keps och gul väst håller om en man.

“Man blir alltid glad av läger”

När sommarlägren är som bäst trivs både deltagare och ledare. Det uppstår en stark gemenskap och oförglömliga lägerminnen föds. Artikel i GP 3/2024.
Pärmen av böckerna Mina känslor och jag, Livsviktigt 1 och Petter hjärta Ellen.

Glädje och sorg – material om känslor

Lärum ger tips på litteratur och läromedel som behandlar känslor och som passar för barn och unga i olika åldrar och med olika behov. Artikeln ingår i GP 3/2024.
Kvinna med Doens syndrom visar tummen upp och kvinna i grönt står i bakgrunden.

Målandet blev en vändpunkt för Jasmin

Från att knappt ha velat hålla i en penna älskar Jasmin Maier numera att måla, och hennes andra konstutställning har just avslutats. Men undvik att dra i gång en diskussion med henne medan hon målar, för då är det endast Jasmin, penseln och färgerna som existerar. Artikeln ingår i GP 3/2024.

Ljusglimtar i förändringens tid

Ledare i GP 3/2024 av verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela. Temat för numret är glädje.
Porträtt på Vanessa Westerlund och citatet hur kan vi fira alla de här framstegen när den nuvarande politiken verkar föra oss bakåt i utvecklingen?

Äntligen en funkishistorisk månad, men tyvärr präglas den av historiska nedskärningar

När den första funkishistoriska månaden firas hotar de kommande nedskärningarna att föra oss bakåt i tiden. Vanessa Westerlund reflekterar i vår blogg över vad nedskärningarna i social- och hälsovården och den sociala tryggheten innebär för personer med funktionsnedsättning och hur kommande generationer kommer att minnas den här historiska tiden.
Ung kille med ryggsäck och Turun Yliopistos-logo.

Andra stadiet avklarat – vad händer sedan? Inbjudan att delta i forskning

Forskare vid Åbo Universitet söker frivilliga som vill delta i deras forskning om övergången från andra stadiet för svenskspråkiga ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning.
Illustration på personer med fukntionsnedsättning som marcherar med en banderoll där det står Funktionshinderlagen får inte blir en sparlag.

Funktionshinderorganisationer: urvattna inte funktionshinderlagen!

FDUV och 24 andra organisationer vädjar till beslutsfattarna att låta funktionshinderlagen träda i kraft utan ändringar i tillämpningsområdet.
Porträtt på Jenni Salo och citatet Jag lärt mig att hur viktigt det  är att beslutsfattarna beaktar behoven hos personer med IF, då många beslut kan ha jättestor betydelse för deras vardag.

Att göra skillnad: lärdomar från min praktik på FDUV

Jag har lärt mig att påverkansarbete kan vara väldigt mångsidigt, skriver Jenni Salo i vår blogg efter sin praktik på FDUV.
Bild på insändaren och FDUV:s, Kehitysvammaisten Tukiliittos, Autism Finlands och Kehitysvammaliittos logon.

Funktionshinderlagen hotar bli ännu en försämring

Insändare i Hufvudstadsbladet 26.8.2024 med våra finska systerförbund.
FDUVs vita logo på blå bakgrund

Klientavgifterna får inte höjas

FDUV har ett gett ett utlåtande om förslag på ändringar i klientavgifter.
FDUVs vita logo på blå bakgrund

FDUV vill inte att åldersgränsen för rehabiliteringspenningen för unga höjs

FDUV har gett ett utlåtande om riksdagens förslag att höja åldersgränsen för vissa av FPA:s sociala förmåner från 16 till 18 år.
FDUVs vita logo på blå bakgrund

FDUV säger nej till att slopa daghemsspecifika likabehandlingsplaner

FDUV har gett ett utlåtande om avskaffandet av de verksamhetsspecifika likabehandlingsplanerna inom småbarnspedagogiken.
Porträtt på Viktor Kalrsson.

Nytt projekt ska utreda välfärdsområdets tjänster

Genom projektet Funktionsrätt i praktiken ska FDUV följa upp hur tjänsterna fungerar för våra målgrupper i och med vårdreformen och ny funktionshinderlag. Viktor Karlsson är projektansvarig.
Alexandra Frisk och citatet När barnet känner sig delaktig och vet vad som förväntas blir övergången från semester till vardag smidigare.

Fem tips för en trygg och bra skolstart

Lärums pedagogiska planerare Alexandra Frisk ger i vår blogg vägkost för en smidig övergång till skolvardagen.
Sommarlandskap vid sjö och texten Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 1.7–2.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.
Porträtt på Sanna Tolvanen och citatet Att delta i en DUV-förening innebär att man inte bara bidrar till andras liv, utan även berikar sitt eget.

Föreningsliv – en väg till gemenskap

Gemenskapen som finns i DUV-föreningarna är verkligen något unikt, skriver Sanna Tolvanen i vår blogg.
Siv Fagerlund med gårtt kort hår.

Siv minns hur det var förr

En förändrad människosyn, ökad kunskap, modernare vård och annorlunda föräldrar. Siv Fagerlund har fått vara med om utvecklingen av den finlandssvenska specialomsorgen. I över 30 år jobbade hon för Kårkulla, med början på 1960-talet då hela omsorgen var i sin linda. Artikeln ingår i GP 2/2024.
Illustration över en gubbe som lägger ett pussel format som en hjärna och foto på en kvinna med glasögon.

Livet ska vara vackert också när minnet tryter

I takt med att personer med intellektuell funktionsnedsättning lever allt längre ökar också minnessjukdomarna hos dem. Det behöver man beakta inom omsorgen. Det gäller att förenkla, tydliggöra och strukturera – och fokusera på här och nu. Artikeln ingår i GP 2/2024.
Illustration på en frågande kvinna vid dator och en man som hjälper.

Ny lättläst handbok med goda råd om internet

Ladda ner den digitalt eller beställ från Lärum.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen