Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
En illustration över personer som hittat glödje och portrtätt på Ina Lindroos.

Glädjens vidunderliga kraft

172639998015.09.2024 kl. 14:33
Någon fascineras av lampor, en annan kan allt om kollektivtrafiken och en tredje stornjuter av musik. Vi är olika och det är något vi behöver uppmärksamma inom skolan. Gör vi det kan vi hitta det som ger glädje och då höjer vi livskvaliteten och förbättrar inlärningen, säger specialklasslärare Catarina ”Ina” Lindroos. Artikeln ingår i GP 3/2024.

Utgångspunkten är att vi alla är människor och vi behöver känna meningsfullhet. Det låter enkelt, men i skolvardagen i en specialklass kan det krävas det lilla extra för att hitta just det respektive individ känner glädje av och göra det till en del av pedagogiken.

Samtidigt är det extra viktigt att göra det just här, påpekar Ina Lindroos. Förutom att hon är specialklasslärare vid ”Toppan” i Helsingfors har hon jobbat mycket med kommunikation och fortbildat inom specialpedagogik.

Jag såg hur roligt de hade, både vuxna och elever, och hur mycket eleverna lärde sig.

– Många av mina elever har stora stödbehov och kämpar med mycket från morgon till kväll, hela livet. Vi vet också att många med funktionsnedsättning lider av psykisk ohälsa. De med autismproblematik är särskilt utsatta – forskning visar att de känner allra minst glädje i livet.

Men för att må bra behöver vi känna glädje. I dag vet vi också att vi lär oss genom glädje och genom att lyckas. Här har skolmiljön och vårt förhållningssätt stor betydelse, framhåller Ina.

Kolleger som visade glädjens potential

Ina har inte alltid haft fokus på glädje i sitt arbete som specialklasslärare. Hon insåg vilken potential det finns i ett sådant förhållningssätt då hon fick nya kolleger som började hitta på nya roliga kreativa aktiviteter.

– Jag såg hur roligt de hade, både vuxna och elever, och hur mycket eleverna lärde sig.

En annan nyckel var då hon insåg att hon verkligen måste utgå från respektive elev.

Vad är det som gör att de här eleverna trots sina stora utmaningar lyckas motivera sig och lära sig nytt?

– Först tänkte jag att här kommer jag stora pedagogen och vet vad barn behöver och känner glädje av, men så insåg jag att alla har det där egna som är viktigt för dem.

Ina har också funderat på sina elevers resiliens, alltså förmåga att stå emot och klara av förändring, samt återhämta sig och utvecklas.

– Vad är det som gör att de här eleverna trots sina stora utmaningar lyckas motivera sig och lära sig nytt? Jag tror det hänger ihop med glädje och meningsfullhet. Vi i deras omgivning behöver skapa det roliga utgående från elevernas intressen.

På grund av sin funktionsnedsättning kan många ha svårt att utan hjälp och stöd vara med om positiva upplevelser. Det behöver skapas möjligheter till det.

Ina berättar hur glad hon blev då en förälder inför barnets skolstart i stället för att fokusera på utmaningarna frågade om de har roligt i skolan.

– Då tänkte jag att jess, den här föräldern har förstått något viktigt och jag blev än mer motiverad att fortsätta på glädjespåret.

Illustration över två glada killar.

Det som ger glädje varierar från elev till elev. – Vi i deras omgivning behöver skapa det roliga utgående från elevernas intressen, säger specialklasslärare Ina Lindroos.

Är skolan för prestationsinriktad?

Ina efterlyser att man inom skolan blev modigare och mer kreativ med att utnyttja elevernas intressen.

– Vi behöver våga ge mer utrymme för det. Läroplanen bygger ju på elevens delaktighet och fenomenbaserad undervisning.

Enligt Ina blir vi ändå lätt inrutade i vårt sätt att tänka kring skolan. Att man måste hålla på med vissa grejer för att eleverna måste lära sig viss kunskap eller vissa färdigheter. Det blir väldigt prestationsinriktat. Men då kan alternativet bli att en del elever inte gör något alls, påpekar Ina. Och varför skulle de då ens vilja komma till skolan?

Om musiken gör en lycklig kan man jobba via det.

Om vi däremot ger utrymme för dessa elevers intresseområden kan det tändas en glöd som kan bära långt.

– Om musiken gör en lycklig kan man jobba via det, och med hjälp av musik öva på nya färdigheter inom elevens olika individuella målsättningar.

Samtidigt finns det förstås också behov av gränser. Man kanske inte kan tala om lampor hela tiden, men man kan avsätta en tid i schemat då det inte bara är tillåtet utan önskvärt. Man kan få åka ut på en tur med spårvagn om man jobbar bra, ifall det är just det som motiverar en.

Också de här eleverna behöver utmanas för att kunna utvecklas – det ger resiliens.

Vi måste dessutom ha realistiskt uppställda krav. Om någon till exempel har mycket utåtagerande beteende är det sannolikt miljön och kraven det är fel på, påpekar Ina. När det kommer till elever med funktionsnedsättning är det en ständig utmaning att sätta ribban rätt, att hitta balansen mellan deras begränsningar och potential.

– Också de här eleverna behöver utmanas för att kunna utvecklas – det ger resiliens. Den som har utmaningar och övervinner dem, hen känner sann glädje.

Endorfinkickar och humor

I framtiden önskar Ina kunna utforska mer den fysiska sidan och de ”endorfinkickar” fysisk ansträngning kan ge. Hon tror många av hennes elever skulle må bra av mer motion, men på grund av sina utmaningar behöver de hjälp med att testa på olika motionsformer.

– Många av mina elever kan inte själva välja att gå på ”lenkki” om vi inte skapar den möjligheten. Hur kan de veta hur det är att få en sådan kick om de aldrig fått testa?

Ina understryker att det är just i skolan som de här möjligheterna ska erbjudas. Enligt henne kan det inte vara vårdnadshavarnas uppgift då deras vardag redan är så belastad.

Humor är kanske det allra viktigaste.

Inas fokus på glädje har ett pedagogiskt syfte, men förutom att det gagnar eleverna är glädje en viktig ingrediens inom kollegiet. För att kunna jobba med elever med särskilda stödbehov behöver man förstå de bakomliggande orsakerna till deras utmaningar. Det kan handla om svårigheter med kognitionen, kommunikationen, impulskontroll eller att läsa av känslor. Men att ha roligt på jobbet är det som gör att man orkar.

– Humor är kanske det allra viktigaste. Att man vågar bjuda på sig själv, vara självironisk och tillsammans skratta då något går på tok.

För på tok går det nu som då, men det är också en möjlighet till utveckling.

– Via misstag och då man gör bort sig i arbetet med eleverna kan man lära sig och förändra.

Text och foto: Matilda Hemnell

Illustration: Albert Pinilla

Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2024 med temat glädje.

Lotte Karlsson tittat upp mot kameran och ler.

Lotte Karlsson om jobbet på FDUV-läger: ”Väldigt lärorikt”

Charlotte ”Lotte” Karlsson har varit programansvarig ledare på FDUV:s sommarläger. Till vardags jobbar hon som teaterpedagog. Läs om hennes tankar om lägerjobbet.
Beatrice Wahlström.

”En möjlighet att växa som människa”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Beatrice Wahlström är styrelseordförande i DUV i Östra Nyland och har varit med i föreningen sedan början av 1980-talet.
Bild på babyfötter och porträtt på Mårten Hammarlund.

Forskare: Orättvist att kategoriskt döma ut föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

Psykolog Mårten Hammarlund vill nyansera bilden av föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Forskning visar att det finns fog för att göra just det. Artikeln ingår i GP 4/2024.
Andrea Westerlund i skogen med sonen Harald på ryggen.

Andrea fick sin efterlängtade son

Andrea Westerlund vill lära sin son om olikheter, men själv möter hon en hel del fördomar som mamma. – Man märker att att de tycker att sådana som jag inte ska vara förälder. Artikeln ingår i GP 4/2024.
Två personer under handdukar på en brygga.

Ansökan till sommarens läger har öppnat

Ansök om lägerplats senast 28.2. Sök sommarjobb som lägerledare senast 9.2.
Vi alla på FDUV önskar er en god jul.

Kontoren stängda under julhelgen

FDUV önskar god jul och gott nytt år.
Porträtt på Annette Tallberg-Haahtela och citatet Vi förstår er reformtrötthet. Därför vill jag understryka att vi på FDUV finns här vid er sida.

Stolpskott eller milstolpe?

En ny lag om funktionshinderservice träder i kraft 1.1.2025. FDUV följer med hur den börjar implementeras och finns som stöd för er familjer. Läs verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtelas blogginlägg.
Minitatyr rullstol på en hög med böcker.

Riksdagen har godkänt funktionshinderlagen

Den nya lagen om funktionshinderservice träder i kraft 1.1.2025.
Skärmklipp på insändare i ÅU, Vasabladet och Hufvudstadsbladet.

Risk för ytterligare marginalisering av personer med funktionsnedsättning

Insändare av de finlandssvenska funktionshinderförbunden publicerad i Vasabladet 15.12, i Hufvudstadsbladet 16.12 och på abounderrattelser.fi 13.12.
Illustration på en familj där föräldrarna har fullt upp och portträtt på Mona Pihl och Ulla Särkikangas.

Koordinatorstöd en möjlighet för specialfamiljer?

Tänk dig en stödperson som finns till hands för att skapa struktur i vardagen, och som hjälper dig med alla kontakter som berör ditt barn med särskilda stödbehov. I Sverige finns denna möjlighet i ett antal kommuner. Kunde vi ta i bruk något liknande hos oss? Artikeln ingår i GP 4/2024.
Flicka med Downs syndrom i skolmiljö och ryggsäck.

Julklappspengar till Lärum

Riksdagen har beviljat Lärum 65 000 euro för att förmedla anpassade läromedel för det finlandssvenska utbildningsfältet.
Selkokeskus och LL-Centers logon.

AI kan inte användas för lättlästa texter utan att en sakkunnig inom lätt språk medverkar

Selkokeskus och vårt LL-Center rekommenderar i ett ställningstagande att man i nuläget inte använder AI för att producera lättlästa texter. Om man använder AI bör texten fortfarande bearbetas av en skribent som behärskar lätt språk.

Hjälp oss att hjälpa er – svara på vår medlemsenkät

Bland alla svarande lottar vi ut presentkort. Svara senast 12.1!
Miiku Lehtelä.

De fina stunderna – och allt vad de tar

Kolumn av Miiku Lehtelä i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2024 med temat familj.

Nedskärningarna i STEA-bidragen drabbar FDUV

Pressmeddelande: Social- och hälsovårdsministeriets understödscentral STEA har publicerat sitt understödsförslag för 2025. Nedskärningar är att vänta inom FDUV, vilket drabbar finlandssvenskar med intellektuell funktionsnedsättning och deras familjer.
Familjen Lindoos vid en rödmyllad vägg, Ellen i rullstol.

I familjen Lindroos är det udda det normala

Hur är det att kombinera livet på en bondgård med att ha ett barn med stora stödbehov? Vi har träffat familjen Lindroos i Lappträsk. Artikeln ingår i GP 4/2024.
Mikaela Björklund lutandes mot en glasvägg.

Som en enda stor familj

Ledare i GP 4/2024 av förbundsordförande Mikaela Björklund. Temat för numret är familj.
Viktor Karlsson och citatet Att kunna vara delaktig är en grundläggande mänsklig rättighet.

Delaktighet – den avgörande skillnaden mellan att vara subjekt eller objekt

Att vara delaktig innebär att jag får information om alternativen och är med och planerar – både stort och smått, skriver Viktor Karlsson i vår blogg.
Anna Pella med dottern Agnes.

Perspektiv på livet i en funkisfamilj

Det finns gott om litteratur som handlar om hur det är att ha barn eller syskon med funktionsnedsättning. Lärum tipsar om Anna Pellas böcker som utgår från hennes egna erfarenheter. Anna var en av talarna på FDUV:s 70-årsjubileumsseminarium tidigare i november. Artikeln ingår i GP 4/2024.
FDUVs vita logo på mörkblå bakgrund.

Ändringarna i funktionshinderlagens tillämpningsområde borde förkastas

Ställningstagande om funktionshinderlagen.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen