Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Annette Tallberg-Haahtela överräcker priset till Sixten Snellman.

Han ser möjligheter framom hinder

170125668029.11.2023 kl. 13:18
Sigfrid Törnqvist-priset gick i år till Sixten Snellman, tidigare rektor för Optimas yrkesinriktade specialundervisning. Han premieras för sitt pionjärarbete för svenskspråkig utbildning för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning. Artikeln ingår i GP 4/2023.

”Under åren 1990–2018 utvecklade Sixten Snellman den yrkesinriktade specialundervisning som vi i dag känner till som Optimas krävande särskilt stöd. Verksamheten startade i Nykarleby med 13 studerande, i dag har den över 140 studerande runtom i Svenskfinland.”

Så skriver juryn i sin motivering till varför det andra Sigfrid Törnqvist-priset ska gå till just Sixten. När vi lyckas överraska honom med utmärkelsen i personalmatsalen på Optima i Nykarleby – vi har under delvis falska premisser lockat honom dit – är det främst tacksamhet över att ha fått ha ett så meningsfullt jobb som han lyfter fram.

– Jag har haft förmånen att ha ett av de bästa jobben för mig i Svenskfinland. Ett oerhört fint jobb!

En sann ledare som han är vill han ändå tona ner sin egen insats.

– Det är ett ganska stort fokus på en person när man får ett sådant här pris, men ni ska veta att gänget som finns här vid kaffebordet har stöttat sin ledare på alla vis. Inte bara här utan också på andra ställen i Svenskfinland. Jag har också haft ett stort förtroende och stöd av Optimas ledning. Det har betytt väldigt mycket för mig och för dem som har fått ta del av de här tjänsterna.

Mot ett självständigt vuxenliv

Juryns motivering fortsätter:

”Genom sin insats som rektor för Optima har Sixten Snellman lotsat ungdomar med särskilda behov till ett självständigt liv och ut på arbetsmarknaden, samt bidragit till att så sker även i dag. Hans människosyn och värdegrunder lever kvar inom Optimas alla enheter inom krävande särskilt stöd.”

Under sin tid som rektor satsade Sixten mycket på värdegrundsarbetet. Redan i rekryteringsskedet checkade han upp var personalen står i värdefrågor.

– Man kan lära sig tekniker och metoder, men inte på samma sätt grundvärderingar. Om man vet att man i stort sett delar samma värderingar kan man också lita på medarbetarna och samarbetet löper smidigt.

En annan viktig fråga för Sixten var att koppla yrkesutbildningen till arbetslivet och att ta ett helhetsansvar för ungdomarna: boende, arbete, utbildning, rehabilitering – alla delar påverkar helheten. Det är helt centralt att också rikta blicken mot livet efter Optima.

Kärnan i verksamheten är att utveckla personernas gåvor så att de klarar sig så självständigt som möjligt i framtiden, och får stöd när de behöver det.

– Yrkesutbildningen innehåller en bit av att bli vuxen. Det är en mognadstid, en förberedelse för arbetslivet och vuxenlivet. Kärnan i verksamheten är att utveckla personernas gåvor så att de klarar sig så självständigt som möjligt i framtiden, och får stöd när de behöver det.

Grunden för Optimas krävande särskilt stöd lades inom Kårkulla och aktiva DUV-föräldrar var pådrivande. Sixten påpekar att spåret för ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning tidigare var ganska utstakat: först träningsskola, sedan skyddad verkstad och skyddat boende. Men ett sådant färdigt spår utgår inte från individuella behov och förmågor. Tanken om inklusion och individuella lösningar har blivit allt viktigare.

– Första alternativet ska vara vanlig yrkesutbildning, men om det inte av någon orsak går då kommer vi in i bilden. Om allt flyter på, då behövs vi inte.

Under Sixtens ledning kom Optima, eller Yrkesträningsskolan som den tidigare hette, att börja ta emot andra funktionshindergrupper än dem som var kopplade till Kårkulla. En milstolpe var då skolan fick status som specialyrkesläroanstalt 1992, vilket tryggade tillgången till statsandelar.

En optimist och problemlösare

Juryn lyfter i sin motivering också fram Sixtens förmåga att se individen och möjligheter samt att hitta lösningar:

”Sixten Snellman har bemött både personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga individuellt. För honom har mötet med människan och en fungerande kommunikation varit a och o. Han har genuint sett potentialen hos målgruppen och velat ge den möjlighet att utvecklas. Som inbiten optimist har han sett möjligheter framom hinder. Samtidigt har han haft både vilja och förmåga att ta tag i och lösa olika slag av kriser och utmaningar.”

Sixten har till och med uttryckt att om det inte är utmaningar och kriser inom den yrkesinriktade specialundervisningen så har de fel studerande.

– Det hör till arbetsbilden, konstaterar han lakoniskt och erkänner att han lätt blir uttråkad om det inte är lite kriser ibland.

Så när andra duckar för trubbel, triggar det i Sixten i stället fram en nyfiken problemlösare. Men ensam skulle han inte ha fixat det.

– Jag har betonat vikten av teamarbete. Tillsammans kan vi klura ut bättre lösningar än vad jag skulle göra på egen hand.

Det viktiga förtroendet

”Sixten Snellman har sagt att hans drivkraft varit att hjälpa människor att få ett bättre liv. Det har han gjort. Genom sin insats har han på ett betydande sätt medverkat till att flertalet svenskspråkiga ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning fått en utbildning och tagit avgörande steg mot vuxenliv.”

Så avslutar juryn sin motivering.

– Jag har glatt mig hela tiden över att få vara en del – en liten kugge i hjulet – i att göra livet bättre för de här familjerna.

Sixten berättar att han brukade fråga av föräldrarna hur det bästa livet skulle ser ut för deras barn om tio år. Svaren var ganska lika, och som för de flesta: De önskade att deras barn skulle ha ett arbete, ett tryggt boende och gärna också någon att dela sitt liv med.

Sixten har onekligen bäddat för att många ungdomar fått lära sig nya färdigheter, men vad har de studerande lärt honom?

– I den här branschen behövs äkthet. Det är viktigt att skapa kontakt och förtroende. Genom att känna trygghet och tillit frigörs spärrarna att växa och lära sig. De studerande har lärt mig äkthet och vikten av uppriktigt bemötande genom olika kommunikationssätt. Om man inte är äkta med dem märker de det genast.

***

Trots att det redan gått flera år sedan Sixten blev pensionär talar han fortfarande om ett ”vi” genom hela intervjun. Ränderna går aldrig ur. Engagemanget finns kvar.

Text: Matilda Hemnell

Foto: Linda Tallroth-Paananen

     
         

Om Sigfrid Trönqvist-priset

Sigfrid Törnqvist-priset är instiftat av FDUV för att uppmärksamma en person eller aktör som genom sitt bemötande eller på annat sätt gjort en betydande insats för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning i Finland.

Priset har fått sitt namn efter Sigfrid Törnqvist som i tiderna tog initiativ till Samariterstiftelsen som senare blev FDUV. Priset delas ut var tredje år och tillkännages i samband med förbundets kongress.

Allmänheten har fått föreslå pristagare. Sammanlagt kom det in 24 nomineringar. En jury bestående av FDUV:s ordförande Mikaela Björklund, Steg för Stegs ordförande Andrea Westerlund och tidigare mottagaren av priset Nalle Öhman valde årets pristagare utgående från de inkomna förslagen.

 

         


Artikeln ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2023

FDUV-logotyp.

Funktionshinderorganisationerna: Öka inte avgifterna för funktionshinderservice

Organisationerna kräver i ett ställningstagande att den verkliga tillgången till tjänster beaktas när service beviljas.

Frågor och svar om anpassade läromedel - vad handlar krisen om?

Stödet för de anpassade läromedlen är hotat. Vi har listat frågor och svar om vad det hela handlar om.

Finansieringen av anpassade läromedel dras in – finlandssvenska elever drabbas hårt

Pressmeddelande: Regeringen håller på att avskaffa stödet för anpassade läromedel. Lärum som producerar och förmedlar specialpedagogiskt material på svenska i Finland blir utan STEA-finansiering från och med nästa år. Det drabbar de finlandssvenska eleverna med intellektuell funktionsnedsättning eller andra liknande stödbehov.
Porträtt på Fanny Käld och citatet I grund och botten handlar det om att våga kommunicera.

En härlig känsla när man äntligen förstår varandra

I samband med veckan för personer med talsvårigheter skriver Fanny Käld i vår blogg om sina egna språksvårigheter och hur hon har nytta av de erfarenheterna i dag.
Riksdagens plenisal.

FDUV understöder inte förslaget till ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde

Regeringen har avgett sin proposition till precisering i funktionshinderlagens tillämpningsområde. FDUV kan inte understöda förslaget, eftersom det försvårar möjligheten för personer med intellektuell funktionsnedsättning att få funktionshinderservice.
Pärmen av Rohkaisin där det stor att det är en arbetsmetod som stöder beslutsfattandet för personer som saknar ett talat språk och kommunicerar med kroppen.

Rohkaisin-materialet finns nu också på svenska

Metoden stöder självbestämmandet för dem som saknar ett talat språk.
Bild från riksdagens plenisal.

Ändringarna i funktionshinderlagen till riksdagen

FDUV ska bekanta sig med regeringens proposition.
Porträtt på Monica Björkell.

Se det stora i det lilla

Kolumn av Monica Björkell i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 3/2024 med temat glädje.
Kommunikation är samspel.

Kommunikationsveckan lyfter samspelets betydelse

Veckan för personer med talsvårigheter uppmärksammas i år 30.9–6.10.
Pappa och son.

”I DUV kan du ge mycket, men också få”

Föreningsprofilen. I vår tidning Gemenskap och påverkan GP lyfter vi fram personer som är engagerade inom våra medlemsföreningar. Pensionerade polisen Kenneth Eriksson är styrelsemedlem i DUV i Mellersta Nyland sedan cirka sex år.
Porträtt på Olivia och citatet För personer med IF kan steget att flytta vara mer komplicerat och innebära olika utmaningar – men  också många möjligheter!

Så förbereder ni er för barnets självständiga vuxenliv i eget hem

Hur förbereda sig för den ungas flytt från föräldrahemmet? Olivia Sandström ger i vår blogg vägkost till familjer med barn med intellektuell funktionsnedsättning.
En hög med euromynt.

STEA-nedskärningarna äventyrar intresseorganisationers kärnverksamhet

Nedskärningarna på minst 600 000 euro är enorma i förhållande till det växande behovet av stöd. Organisationerna som företräder personer med intellektuell funktionsnedsättning och autism hjälper människor som redan har drabbats hårt av regeringens politik.
En kille med keps och gul väst håller om en man.

“Man blir alltid glad av läger”

När sommarlägren är som bäst trivs både deltagare och ledare. Det uppstår en stark gemenskap och oförglömliga lägerminnen föds. Artikel i GP 3/2024.
En illustration över personer som hittat glödje och portrtätt på Ina Lindroos.

Glädjens vidunderliga kraft

Någon fascineras av lampor, en annan kan allt om kollektivtrafiken och en tredje stornjuter av musik. Vi är olika och det är något vi behöver uppmärksamma inom skolan. Gör vi det kan vi hitta det som ger glädje och då höjer vi livskvaliteten och förbättrar inlärningen, säger specialklasslärare Catarina ”Ina” Lindroos. Artikeln ingår i GP 3/2024.
Pärmen av böckerna Mina känslor och jag, Livsviktigt 1 och Petter hjärta Ellen.

Glädje och sorg – material om känslor

Lärum ger tips på litteratur och läromedel som behandlar känslor och som passar för barn och unga i olika åldrar och med olika behov. Artikeln ingår i GP 3/2024.
Kvinna med Doens syndrom visar tummen upp och kvinna i grönt står i bakgrunden.

Målandet blev en vändpunkt för Jasmin

Från att knappt ha velat hålla i en penna älskar Jasmin Maier numera att måla, och hennes andra konstutställning har just avslutats. Men undvik att dra i gång en diskussion med henne medan hon målar, för då är det endast Jasmin, penseln och färgerna som existerar. Artikeln ingår i GP 3/2024.

Ljusglimtar i förändringens tid

Ledare i GP 3/2024 av verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela. Temat för numret är glädje.
Porträtt på Vanessa Westerlund och citatet hur kan vi fira alla de här framstegen när den nuvarande politiken verkar föra oss bakåt i utvecklingen?

Äntligen en funkishistorisk månad, men tyvärr präglas den av historiska nedskärningar

När den första funkishistoriska månaden firas hotar de kommande nedskärningarna att föra oss bakåt i tiden. Vanessa Westerlund reflekterar i vår blogg över vad nedskärningarna i social- och hälsovården och den sociala tryggheten innebär för personer med funktionsnedsättning och hur kommande generationer kommer att minnas den här historiska tiden.
Ung kille med ryggsäck och Turun Yliopistos-logo.

Andra stadiet avklarat – vad händer sedan? Inbjudan att delta i forskning

Forskare vid Åbo Universitet söker frivilliga som vill delta i deras forskning om övergången från andra stadiet för svenskspråkiga ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning.
Illustration på personer med fukntionsnedsättning som marcherar med en banderoll där det står Funktionshinderlagen får inte blir en sparlag.

Funktionshinderorganisationer: urvattna inte funktionshinderlagen!

FDUV och 24 andra organisationer vädjar till beslutsfattarna att låta funktionshinderlagen träda i kraft utan ändringar i tillämpningsområdet.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen