Barn och unga med funktionsnedsättning löper större risk att utsättas för mobbning än andra barn och unga. Enligt THL:s Hälsa i skolan-undersökning 2017 har till exempel 45 procent av de unga med funktionsnedsättning i åk 8–9 upplevt diskriminernade mobbning i skolan eller på sin fritid. Motsvarande siffra för de unga utan nedsatt funktionsförmåga var 22 procent.
Vidare uppgav nästan 12 procent av de svarande med funktionsnedsättning i årskurs 8–9 att de mobbats minst en gång i veckan. Motsvarande siffra för personer utan nedsatt funktionsförmåga var drygt 4 procent.
Källa: Institutet för hälsa och välfärd THL, Hälsa i skolan 2017
Antimobbningsarbetet behöver beakta funktionsvariationer
Utöver det faktum att personer med funktionsnedsättning löper högre risk att bli mobbade, kan personer med funktionsnedsättning även vara mobbare. Problembeteendet kan bero på att personen saknar tillräckligt stöd. Det är i så fall centralt att identifiera detta.
Såväl offret som den som mobbar ska ges tillräckligt stöd och verktyg för att lösa situationen.
Både i fall där personen som mobbas har en funktionsnedsättning och i fall där personen som mobbar har en funktionsnedsättning är det viktigt att beakta deras särskilda behov. Också i det mobbningsförebyggande arbetet bör man beakta funktionsvariationer.
Till exempel personer med intellektuell funktionsnedsättning kan ha svårt att förstå skillnaden mellan accepterat och icke accepterat beteende, att dra sina gränser eller att uppfatta att gränsen har överskridits. För personer med kommunikationssvårigheter kan det dessutom vara extra utmanande att säga nej eller berätta till någon om vad man har varit med om.
En del kan behöva alternativa och kompletterande kommunikationsmetoder. Kommunikationen kan stödas med till exempel samtalsmattor, bilder och tecken som stöd, tolkningstjänst och lätt språk.
Ökad förståelse förebygger mobbning
Allt arbete för att öka förståelsen för olikheter och främja likabehandling är samtidigt förebyggande antimobbningsarbete. Det är viktigt att visa att olika är bra och att ha nolltolerans mot att ord som handikappad, efterbliven, cp eller adhd används som skällsord.
Temaveckan för personer med intellektuell funktionsnedsättning 1–7 december har i år fokus på antimobbning.