FDUV har i dag blivit hörd av en arbetsgrupp tillsatt av Undervisnings- och kulturministeriet. Arbetsgruppen har i uppdrag att bereda åtgärder för att främja stödet för lärande, stödet till barnet och inkludering inom småbarnspedagogiken samt förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen som en del av utvecklingsprogrammet Utbildning för alla.
I vårt utlåtande konstaterade vi att svenskspråkiga elever med stödbehov oftare inkluderats i vanlig skola än på finskt håll, eftersom det funnits och finns väldigt få specialskolor på svenska. Det betyder ändå inte att inklusionen i de svenskspråkiga skolorna alltid skulle fungera optimalt.
I utlåtandet lyfter vi också upp att inklusion inte är en fråga enbart för elever med behov av särskilda insatser. Frågan är större än så. Det handlar om mångfald och respekt för alla människors rätt att vara en del av vårt samhälle oberoende av utmaningar och behov. Inklusion främjar också en positiv syn på att alla människor är olika, men ändå lika mycket värda och likvärdiga medlemmar i vårt samhälle.
Enligt FDUV ska inklusion i närskolan alltid utredas som det första alternativet för eleven. För att inklusion ska lyckas krävs att hela skolan är engagerad och att det finns en gemensam överenskommelse om att vår skola är en skola för alla.
För att lyckas krävs också:
- En aktiv dialog med anhöriga, också med andra anhöriga vars barn inte har direkta stödbehov
- Tillräcklig sakkunskap om hur man beaktar eleven med stödbehov och de andra eleverna
- Tillräckliga resurser i klassen och på rasterna
- Tillräckligt små klasser och möjlighet att arbeta i smågrupper
- Flexibilitet; för många elever kan den bästa lösningen vara en alternering mellan inklusion och undervisning i mindre grupp.
I utlåtandet lyfter FDUV även fram följande punkter/utvecklingsbehov:
- Handledningen till personalen bör stärkas genom specialpedagoger med det uttryckliga uppdraget att handleda och utveckla
- Stödinsatserna bör utvecklas i takt med eleven; när eleven blir äldre kanske stödinsatserna behöver se annorlunda ut
- Elevens och familjens delaktighet behöver stärkas vid beslut och uppgörande av planer
- Det så kallade tre stegs stödet fungerar men kräver engagemang och kunskap
Alla våra utlåtanden finns på fduv.fi/utlatanden
Foto: iStock