Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Man står på huk med huva på huvudet och händerna för öronen.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

157035534006.10.2019 kl. 12:49
Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.

På många ställen läser vi numera om lågaffektivt bemötande. Det är ett förhållningssätt som ligger i tiden och som många tagit till sig. Men vad är det egentligen och varför tycker många att det är så pass bra att föreläsare i ämnet drar stora skaror åhörare? Jag ska göra ett försök att reda ut vad lågaffektivt bemötande betyder.

Problemskapande beteende är sätt att klara av svåra situationer

Jag börjar ändå med att förklara ett annat begrepp som ofta nämns i sammanhanget, nämligen problemskapande beteende. En av dem som skrivit många böcker och hållit många föreläsningar samt gett handledning kring detta är psykolog Bo Hejlskov-Elvén.

Ett problemskapande beteende beskriver Hejlskov-Elvén som ett beteende som omgivningen uppfattar som ett problem. Det kan vara att personer spottar, biter, slår, skriker, vägrar, hotar, ljuger eller säger glåpord. Det kan också vara att personen springer i väg, rymmer eller tyr sig till olika självskadebeteenden, som att bita sig i handen eller banka huvudet i väggen.

Personer som kan uppföra sig gör det.

Hejlskov-Elvén menar att dessa beteenden inte är avsedda att göra det besvärligt för andra. De är personens lösning eller strategi i olika situationer, ett försök att hålla självkontrollen när belastningen blir för stor. Kanske på grund av otydlighet, för höga krav, för mycket intryck eller oförutsedda händelser. Det blir helt enkelt ett inre kaos som kräver en lösning.

Hejlskov citerar ofta barnpsykologen Ross W. Green: Personer som kan uppföra sig gör det.

Fokus på förebyggande

Lågaffektivt bemötande som metod handlar mycket om att förebygga att problemskapande beteendesituationer över huvud taget uppstår. Det kan göras till exempel genom tydlighet och lämplig kravnivå. Det är också av största vikt att utvärdera eventuella problemsituationer och att göra ändringar för att undvika att de händer igen.

Känslor smittar och en del personer är extra sensitiva gentemot andras känslotillstånd.

Om vi inte lyckats förebygga kaossituationen kan vi använda oss av lågaffektivt bemötande. Det bygger på att man vet att känslor smittar och att en del personer, till exempel många med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, dessutom är extra sensitiva gentemot andras känslotillstånd.

Få tillbaka självkontrollen

Därför hävdar Hejlskov-Elvén att man ska hålla sig lugn och låta bli att ingripa fysiskt i en kaossituation. Man ska hellre backa och på så sätt ge personen utrymme. Man ska undvika ögonkontakt, ge tid och inte ställa sig rakt mittemot personen.

Man ska inte tillföra mer energi till kaoset utan försöka minska på det.

Man ska inte tillföra mer energi till kaoset utan försöka minska på det. Då minskar personens stressnivå och därmed avtar snart kaossituationen. Personen får tillbaka sin självkontroll.

Det är föräldrars och personals ansvar att hjälpa personen ta reda på vilket som är det bästa sättet för just honom eller henne att få tillbaka sin självkontroll, omgivningen ska inte äga den makten.

En metod som funkar – när den används rätt

Metoden har rönt stort intresse för att många ser att den är human och att den fungerar. Metoden har dock under det senaste året fått utstå kritik från skolor i Sverige. En del anser att metoden innebär att lärare inte får göra något åt bråkiga elever, att de inte får ställa några krav och att de bara ska låta bli att ingripa.

Denna kritik möter Hejlskov-Elvén med att metoden troligen använts på fel sätt eller missförståtts. Den har sannolikt inte implementerats ordentligt i hela skolan.

Och så är det kanske som med alla metoder: Före man tar i bruk en ny metod är det viktigt att alla i personalen strävar åt samma håll med samma kunskap om metoden och om elevers eventuella särskilda behov.

Inom FDUV har vi många goda erfarenheter av lågaffektivt bemötande. Vi rekommenderar metoden eller förhållningssättet till alla som möter målgruppen och utbildar också till exempel våra lägerledare kring detta.

Annika Martin är kurskoordinator
Foto: Pixabay

 

Händer som skålar i kaffekoppar samt mobiltelefoner.

Nätcaféer där anhöriga får prata av sig

När coronakrisen var ett faktum och vi på FDUV blev tvungna att ställa in kurser och träffar för familjer räckte det inte länge förrän vårt familjeteam körde igång med nätträffar för anhöriga till barn med funktionsnedsättning.
FDUV-logotyp

Föräldrar ska inte behöva välja mellan barnets hälsa och försörjning

Också personer som är över läropliktsåldern kan till exempel på grund av intellektuell funktionsnedsättning behöva fortsatt hjälp, stöd och omsorg av en annan person. Organisationer kräver att familjernas försörjning tryggas jämlikt.
Person deltar i videomöte.

Lättläst om internet och appar för videosamtal

Carina Frondén på Lärum tipsar i vår blogg om lättlästa instruktioner för videosamtal och om material för trygg internetanvändning.
FDUVs logotyp.

Det behövs tydligare direktiv för vårdbegränsningar

Insändare i Hufvudstadsbladet 24.4.2020.
FDUV:s logotyp.

Enkät om självbestämmande och begränsningsåtgärder samt hur coronapandemin påverkat – svara senast 26.4!

FDUV utreder hur självbestämmande och begränsningsåtgärder förverkligas samt hur coronapandemin påverkar er.
illustrationer över personer som har kontakt via internet.

Tips och goda exempel under coronakrisen

Berätta hur ni löst olika situationer i dessa undantagsförhållanden – vi tipsar vidare!
Pojke kramar om sin lillabror.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.
FDUV:s logotyp

Service som behövs på grund av funktionsnedsättning ska vara avgiftsfri

FDUV har gett ett utlåtande om regeringens förslag till klientavgiftslag.
Johanna Rutenberg sitter bland böcker och läser i en bok.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.
Person med downs syndrom leker på solig strand, i bakgrunden ledare.

Tongåvan samlar medel till FDUV:s läger

I april kan man skicka hälsningar via Tongåvan och samtidigt stöda våra läger.
FDUV:s logoytp.

FDUV ställer in gruppverksamhet fram till den 31 maj

För att begränsa coronaviruset från att spridas ska man undvika fysisk kontakt. FDUV ställer därför in utbildningar och gruppverksamhet åtminstone fram till slutet av maj.
Flicka med prinsesskrona ser trött och uppgiven ut.

När fest ofta är pest

I dag uppmärksammas världsautismdagen. Autism kan komma till uttryck på olika sätt hos olika människor, men för många är sociala tillställningar och situationer som skiljer sig från den förutsägbara vardagen svåra. I vår blogg skriver en mamma hur hennes dotters utmaningar kommer till uttryck vid fester.
Lisbeth Hemgård.

Vem har rätt till intensivvård?

Man kan inte nekas intensivvård på grund av funktionsnedsättning, påminner Lisbeth Hemgård i vår blogg.
Kvinna vid datro, bildstöd och elev som studerar

Så här stöder vi er under coronakrisen

Behovet av stöd, sällskap och information har inte minskat i och med coronakrisen – snarare tvärtom. FDUV stöder personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras familjer också i dessa utmanande tider. Sidan är uppdaterad 1.6.2020.
Pärmen av Socialskyddsguiden 2020.

Socialskyddsguiden 2020 är här!

Årets socialskyddsguide med information om service för personer med intellektuell funktionsnedsättning finns nu på webben och i tryckt format.
Bildcollage med en ung tjej med Downs syndrom och bild på fötter med olika par strumpor.

Fakta och myter om Downs syndrom

I dag på Världsdagen för Downs syndrom hyllar vi olikheter genom att rocka sockor. Vi vill dessutom sprida information om Downs syndrom och andra intellektuella funktionsnedsättningar – och spräcka hål på vissa myter.

Lättläst om coronaviruset

Här kan du läsa om coronaviruset på lätt svenska. Här finns också information om hur vi ska göra för att förhindra att viruset sprids och för att skydda dem som kan bli svårt sjuka. Informationen är uppdaterad 9.6.2021 och gäller Finland.

FDUV ställer in utbildningar och gruppverksamheter fram till 14 april 2020

Coronaviruset har utvecklats till en pandemi och i Finland genomförs åtgärder för att begränsa virusets spridning. FDUV ställer in kurser och utbildningar samt mindre möten på grund av viruset fram till 14 april. Vi följer noga med situationen och uppdaterar informationen vid behov.
Lisbeth Hemgård.

Blogg: Bristfällig information väcker oro inför förändringar

Kommunerna vill erbjuda bastjänster till personer med intellektuell funktionsnedsättning. FDUV välkomnar utvecklingen, men förändringarna väcker oro bland målgruppen och deras anhöriga. God kommunikation är nu a och o.
Flicka i rullstol i ett ömt ögonblick tillsammans med syster.

Fokus på det sällsynta

Sällsynta diagnoser är inget ovanligt. Kunskapen om dem är däremot sällsynt. Det är inte heller ovanligt att personer som har eller är anhörig till någon som har en sällsynt diagnos känner sig ensamma. Därför behövs nätverk. Camilla Forsell skriver i vår blogg om hur vi stöder dessa familjer.
  • «
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen