Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Man står på huk med huva på huvudet och händerna för öronen.

Blogg: Lågaffektivt bemötande minskar problembeteende

157035534006.10.2019 kl. 12:49
Personer med oberäkneligt beteende. Barn och vuxna som beter sig aggressivt eller inte lyder. Vad beror deras beteende på och hur ska man hantera det? Lågaffektivt bemötande är en metod som innebär ett annorlunda sätt att förhålla sig till problemskapande beteende och därmed också nya lösningar. Annika Martin skriver i vår blogg om metoden.

På många ställen läser vi numera om lågaffektivt bemötande. Det är ett förhållningssätt som ligger i tiden och som många tagit till sig. Men vad är det egentligen och varför tycker många att det är så pass bra att föreläsare i ämnet drar stora skaror åhörare? Jag ska göra ett försök att reda ut vad lågaffektivt bemötande betyder.

Problemskapande beteende är sätt att klara av svåra situationer

Jag börjar ändå med att förklara ett annat begrepp som ofta nämns i sammanhanget, nämligen problemskapande beteende. En av dem som skrivit många böcker och hållit många föreläsningar samt gett handledning kring detta är psykolog Bo Hejlskov-Elvén.

Ett problemskapande beteende beskriver Hejlskov-Elvén som ett beteende som omgivningen uppfattar som ett problem. Det kan vara att personer spottar, biter, slår, skriker, vägrar, hotar, ljuger eller säger glåpord. Det kan också vara att personen springer i väg, rymmer eller tyr sig till olika självskadebeteenden, som att bita sig i handen eller banka huvudet i väggen.

Personer som kan uppföra sig gör det.

Hejlskov-Elvén menar att dessa beteenden inte är avsedda att göra det besvärligt för andra. De är personens lösning eller strategi i olika situationer, ett försök att hålla självkontrollen när belastningen blir för stor. Kanske på grund av otydlighet, för höga krav, för mycket intryck eller oförutsedda händelser. Det blir helt enkelt ett inre kaos som kräver en lösning.

Hejlskov citerar ofta barnpsykologen Ross W. Green: Personer som kan uppföra sig gör det.

Fokus på förebyggande

Lågaffektivt bemötande som metod handlar mycket om att förebygga att problemskapande beteendesituationer över huvud taget uppstår. Det kan göras till exempel genom tydlighet och lämplig kravnivå. Det är också av största vikt att utvärdera eventuella problemsituationer och att göra ändringar för att undvika att de händer igen.

Känslor smittar och en del personer är extra sensitiva gentemot andras känslotillstånd.

Om vi inte lyckats förebygga kaossituationen kan vi använda oss av lågaffektivt bemötande. Det bygger på att man vet att känslor smittar och att en del personer, till exempel många med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, dessutom är extra sensitiva gentemot andras känslotillstånd.

Få tillbaka självkontrollen

Därför hävdar Hejlskov-Elvén att man ska hålla sig lugn och låta bli att ingripa fysiskt i en kaossituation. Man ska hellre backa och på så sätt ge personen utrymme. Man ska undvika ögonkontakt, ge tid och inte ställa sig rakt mittemot personen.

Man ska inte tillföra mer energi till kaoset utan försöka minska på det.

Man ska inte tillföra mer energi till kaoset utan försöka minska på det. Då minskar personens stressnivå och därmed avtar snart kaossituationen. Personen får tillbaka sin självkontroll.

Det är föräldrars och personals ansvar att hjälpa personen ta reda på vilket som är det bästa sättet för just honom eller henne att få tillbaka sin självkontroll, omgivningen ska inte äga den makten.

En metod som funkar – när den används rätt

Metoden har rönt stort intresse för att många ser att den är human och att den fungerar. Metoden har dock under det senaste året fått utstå kritik från skolor i Sverige. En del anser att metoden innebär att lärare inte får göra något åt bråkiga elever, att de inte får ställa några krav och att de bara ska låta bli att ingripa.

Denna kritik möter Hejlskov-Elvén med att metoden troligen använts på fel sätt eller missförståtts. Den har sannolikt inte implementerats ordentligt i hela skolan.

Och så är det kanske som med alla metoder: Före man tar i bruk en ny metod är det viktigt att alla i personalen strävar åt samma håll med samma kunskap om metoden och om elevers eventuella särskilda behov.

Inom FDUV har vi många goda erfarenheter av lågaffektivt bemötande. Vi rekommenderar metoden eller förhållningssättet till alla som möter målgruppen och utbildar också till exempel våra lägerledare kring detta.

Annika Martin är kurskoordinator
Foto: Pixabay

 

Bilder från demonstration med plakat med texter som Om inte FDUV, så vem? Skär inte i våra liv och Att nedmontera sote-organisationerna blir dyrt.

Inga nya nedskärningar i social- och hälsovården

Regeringen har hörsammat vårt nödrop. Den skär inte mer i stöden till social- och hälsoorganisationer.
Bild på insändaren i Hbl.

Specialkunnande kring anpassade läromedel på väg att försvinna

Insändare i Hufvudstadsbladet 23.8.2025.
Bild på insändare i Hbl.

Språkliga rättigheter kräver samarbete

Insändare i Hufvudstadsbladet 21.8.2025.
Bild på insändaren i Åu.

Utsatta drabbas om stödet till organisationer skärs ned

Insändare i Åbo Underrättelser 18.8.2025.
FDUV-logo.

Nedskärningar i organisationsbidragen skulle drabba redan utsatta personer hårt

Ytterligare nedskärningar skulle i praktiken innebära en nedmontering av social- och hälsovårdsorganisationerna.
Stoppa Purras katastrofala förslag.

Stoppa nedskärningarna – regeringen måste säga nej till Purras förslag!

Bidragen till social- och hälsoorganisationerna föreslås skäras med ytterligare 100 miljoner euro.
Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.

Lärare, så här kan du göra skolan tillgänglig för fler

Det finns mycket vi kan göra för att förbättra elevers förutsättningar att vara i skolan och ta till sig undervisningen. Det behöver varken vara dyrt eller svårt. Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård ger flera konkreta tips i vår blogg.
Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 23.6–8.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.
FDUVs logo

Tummen ner för förslaget att ändra i den nya funktionshinderlagen

FDUV har gett ett utlåtande om förslag på ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde.
FDUV-logo.

De språkliga rättigheterna har försvagats inom specialomsorgen

FDUV har gett svar på bakgrundsfrågor för regeringens språkberättelse. Bland annat samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar.
Två av hundra har intellektuell funktionsnedsättning?

Fler personer med IF än man tidigare trott

Andelen personer i Finland med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt högre än vad man tidigare trott, visar nya siffror från FPA.

”Alla ska bidra” – men ges alla förutsättningar?

Insändare publicerad i Hufvudstadsbladet 18.6.2025.

Vadå delaktighet?

Susanne Tuure har under sin karriär med och för personer med IF varit med i många delaktighetssatsningar. I vår blogg reflekterar hon kring dessa erfarenheter.
Selkokielen tarvearvio 2025.

Allt fler behöver lätt språk i Finland

Upp till 812 000 personer beräknas vara i behov av lätt språk, visar en ny utredning.
nstruktionerna och informationen behöver vara lätt att hitta, och lätt att förstå  och ta till sig.

Varför behövs lättläst information om beredskap?

I en kris behöver alla i samhället få information som de förstår. I vår blogg skriver Helena Holm-Cüzdan, planerare vid LL-Center, om varför det är klokt att satsa på just lättläst information.
Elev med glasögon läser vid pulpet.

Stödet för lärande och skolgång ändrar

Trestegsstödet med allmänt, intensifierat och särskilt stöd ersätts av ett nytt system.
Skärmklipp från de lättlästa sidorna på 72 timmar.

Lättläst om beredskap

FDUV:s LL-Center har anpassat informationen till lätt svenska.
FDUV-logo.

Förbundet ser över sina stadgar

Målet är att modernisera stadgarna så att de bättre motsvarar dagens och framtidens behov.
Socialskyddsguiden 2025.

Socialskyddsguiden är uppdaterad – ladda ner gratis!

I guiden ingår nu information om den nya lagen om funktionshinderservice.
Henrik Byggmästar: Det tog tid för mig att acceptera den nya situationen. Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare.

När man själv befinner sig i ett kaos behövs stöd av andra

Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare, skriver Henrik Byggmästar i vår blogg om erfarenheten att få ett barn med Downs syndrom. I dag är han en av FDUV:s frivilliga familjestödjare.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen