Finland uppfattas som ett modernt och civiliserat välfärdssamhälle men vi upplever att det inte stämmer i alla avseenden. Många funktionshindrade upplever att restaurangernas dörrvakter ofta har en negativ attityd till funktionsnedsättningar.
Handikapp- och patientorganisationerna framhåller ofta vikten av att människor med funktionsnedsättning har en fungerande vardag. För dessa människor innehåller vardagen också möjlighet till fest då och då, liksom för alla samhällsmedlemmar. Skapande och upprätthållande av sociala kontakter hör till de grundläggande rättigheterna också för människor med funktionsnedsättning. För alla medborgare är restaurangerna naturliga samlingsplatser att träffa jämnåriga.
Det är inte sagt att den funktionshindrade är bråkstaken eller säkerhetsrisken i restaurangen. Många funktionshindrade kan inte eller vill inte använda alkohol. Men funktionsnedsättningen eller sjukdomen kan ge symptom som uppfattas, om sakkännedom inte finns, som ett berusningstillstånd. Dessa symptom kan vara t.ex. balans- och talsvårigheter. I en del handikapp- och sjukdomsgrupper har man försökt lösa problemet med t.ex. SOS-pass, armband eller informationskort, vilka meddelar omgivningen om att personen hör till en specialgrupp.
Handikapp- och patientorganisationerna anser det viktigt att informera studerande inom servicebranschen om hur det är att leva med en funktionsnedsättning eller en sjukdom. För detta ändamål har en verksamhet utvecklats där personer med någon funktionsnedsättning eller sjukdom besöker yrkesskolor och informerar social- och hälsovårdsstuderande. Vi rekommenderar att denna verksamhet utvidgas att omfatta också andra yrkesgrupper, så att alla medborgare ges möjlighet till både vardag och fest.
Mera information:
Lisbeth Hemgård, verksamhetsledare
Förbundet De Utvecklingsstördas Väl rf
tfn 040 526 43 69, (09) 434 23 60
lisbeth.hemgard(a)fduv.fi
Sirkku Lindstam, verksamhetsledare
Aivovammaliitto ry
tfn 050 536 63 90, (09) 836 658 11
sirkku.lindstam(a)aivovammaliitto.fi