Kari Lautjärvi. Foto: Sofia Jernström
Den som kanske bäst sammanfattade alla talares teser var erfarenhetstalare Kari Lautjärvi från föreningen Steg för Steg: Det är frågan om att bli behandlad som en vuxen människa.
Susanne Larsson, som är kvalitetsutvecklare inom funktionshinderområdet i Sverige, fokuserade på inflytande och självbestämmande som en ytterst viktig del av bemötandet. Hon betonade den inbyggda maktobalansen mellan omsorgspersonal och brukare som vi alla måste sträva till att minska.
Susanne Larsson. Foto: Laura Rahka
Förr tog man hand om personer med funktionsnedsättning. Men brukaren är mer än ett objekt. Idag ligger betoningen på vägledning och stöd. Kommunikation är a och o, även då brukarna saknar ord för att berätta vad de vill och tänker. Det gäller då att försöka läsa av ansiktsuttryck och gester, vara nyfiken och ställa frågor – att skippa uppfostranstanken och bli litet av en detektiv. Det är viktigt att reducera stress och skapa förutsättningar utifrån brukarens behov och nivå.
I stället för att i svåra situationer tänka: lat, krångel och säga ”Fy!” gäller det att börja med att fråga sig: Vad utlöser beteendet? förklarar Larsson.
Etiska grundvärden och normer
Erik Blennberger, professor i etik vid Ersta Sköndal högskola i Sverige förde seminariedeltagarna från Aristoteles dygdelista, via Paulus och Benjamin Franklins till nutiden och Blennbergers egen dygdelista över etiska personegenskaper hos en socialarbetare.
Erik Blennberger. Foto: Laura Rahka
Vilken värdesättning av personen kommer till uttryck i ett visst bemötande? Vad signalerar vi med vårt ansiktsuttryck? Blennberger vidgade även bemötandebegreppet från personbemötande till verksamhetsbemötande, där det ingår bl.a. hur lokalerna ser ut, trivselfaktorer och hur behov uppfylls. Ur sin bok, Bemötandes etik, lyfter han fram specifika grundläggande bemötandenormer:
- Respekt – artighet & hänsyn
- Vänlighet, värme, hjärtlighet
- Empati som uppmärksamhet och lyhördhet
- Empati som medkänsla
- Rättvist bemötande – behandla olika personer lika
- Jämlik hållning
- Tydlighet & saklighet
- Humor
Gott bemötande ger livskvalitet
Elina Sagne-Ollikainen, projektledare för Skräddarsydd boendeservice på FDUV konstaterar att alla människor skulle ha nytta av att ta sig en funderare över hur de bemöter andra, särskilt de som jobbar med personer med funktionsnedsättning.
- Eftersom våra brukares vardag är fylld av assistenter som avlöser varandra utgör just bemötandet grunden för god livskvalitet, anser Sagne-Ollikainen.
Susanne Larsson talar både till assistenter och anhöriga:
- Vi måste låta bli revirpinkeriet. Sluta slåss om vem som vet bäst om en person. Att vara ödmjuka och tänka: ”Min uppgift är att förstå hur du tänker och att glädjas över dina egna sätt att ta dig fram och över dina framsteg.”, säger Larsson.
Läs presentationerna från seminariet:
- Professor i etik, teol.dr Erik Blennberger Bemötandets etik och Susanne Larsson Bemöta rätt
- Erfarenhetstalare Kari Lautjärvi Tankar om bemötande
- Annette Tallberg Självbestämmande och ett gott bemötande
- Sofia Sjöblom Projektet mer än ord
- Elina Sagne-Ollikainen Boendeutvärdering enligt Aspa