Intellektuell funktionsnedsättning är ett samlingsbegrepp för många olika tillstånd som gör att man behöver hjälp och stöd av andra.
Personer som har en intellektuell funktionsnedsättning kan behöva mer tid att förstå, lära sig nya saker och uttrycka sina tankar och känslor. Vad de kan lära sig beror på vilket stöd de får och vilken grad av funktionsnedsättning de har.
Det finns många olika typer av intellektuella funktionsnedsättningar, till exempel Downs syndrom och Fragilt X-syndrom.
Att välja rätt begrepp är inte alltid lätt, dels för att de ändras med tiden, dels för att de väcker känslor och olika associationer hos olika människor. I takt med att synen på personer med intellektuell funktionsnedsättning ändrats har nya mindre stämplande begrepp tagits i bruk.
FDUV rekommenderar att inte tala om utvecklingsstörda. Personer med utvecklingsstörning är okej, men vi rekommenderar begreppet personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det begreppet är det korrekta rent språkligt. Den svenska definitionen är fastslagen av Sveriges Socialstyrelse som har i uppdrag att samordna terminologin. Intellektuell funktionsnedsättning är också det begrepp som finns i den svenska översättningen av diagnosmanualen DSM-5.
Ibland används begreppet kognitiv funktionsnedsättning synonymt med intellektuell funktionsnedsättning, men är egentligen ett bredare begrepp som omfattar många olika funktionsnedsättningar som berör kognitionen, till exempel autism, demens och adhd.
En del väljer också att tala om funktionsvariationer framom funktionsnedsättningar. Orden är ändå egentligen inte synonymer.
Intellektuell funktionsnedsättning kan ha olika orsaker. Det kan vara en kromosomförändring, en fosterskada eller en skada man fick när man föddes. Olyckor och sjukdomar under uppväxtåren kan också medföra en skada som leder till en intellektuell funktionsnedsättning.
Man kan ha andra funktionsnedsättningar tillsammans med intellektuell funktionsnedsättning, till exempel autismspektrumtillstånd, rörelse-, syn- eller hörselnedsättning.
I Finland finns det uppskattningsvis 45 000 personer med intellektuell funktionsnedsättning. Av dessa är drygt fem procent svenskspråkiga, eller cirka 2 500 personer.
Eftersom många andra grupper har samma stödbehov som personer med intellektuell funktionsnedsättning arbetar FDUV i praktiken för en större målgrupp. Vårt uppdrag definieras av det behov av stöd personer har, inte av diagnoser.
Hos en del människor innebär en intellektuell funktionsnedsättning att de inte kan tala, utan visar sina känslor och sin vilja med kroppen, rösten och ansiktsuttryck. De kan behöva mycket hjälp av människor som de känner väl. Men även om man har en svår intellektuell funktionsnedsättning, är man glad och ledsen som andra, känner ilska och längtan, har sin favoritmusik och sina älsklingsrätter!
Andra kan tala och förstå sådant som är enkelt och som hör ihop med deras vardagsliv. De behöver stöd av människor som ser till att de har det bra och hjälper dem med till exempel mat, kläder, tider och pengar.
De som har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning kan ofta klara sig rätt självständigt i vardagen, bo mera självständigt, ha ett arbete och delta i samhällslivet. De talar kanske flera språk, förstår sig på pengar, men kan ändå ha svårt att räkna ut hur mycket lönen räcker till.
Det kanske inte märks utåt att de har en funktionsnedsättning. Även om man har en lindrig intellektuell funktionsnedsättning och klarar mycket på egen hand, behöver man hjälp och stöd av andra.
Det som man inte känner till eller är van vid kan kännas skrämmande. Många känner inte personer med intellektuell funktionsnedsättning och kan behöva råd för att veta hur man ska bemöta dem. Det viktiga är att se människan bakom funktionsnedsättningen och att våga vara sig själv. Kom ihåg att inte behandla vuxna som barn.
Vi har samlat tio tips för gott bemötande av personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Läs våra tio tips på bemötande