Hur fungerar intressebevakning i praktiken? Vem kan ansöka om det – och hur? Vilka möjligheter finns att sköta ärenden digitalt?
Välkommen med på FDUV:s temakväll om intressebevakning! I höst ordnar FDUV två temakvällar om intressebevakning. Den första temakvällen ordnas 22.9 och ger en översikt av vad som är viktigt att känna till om intressebevakning, speciellt för anhöriga som fungerar som intressebevakare. Den andra delen ordnas den 28.10 och har fokus på allmän intressebevakning, det vill säga situationer när intressebevakaren är en statlig tjänsteman som arbetar vid en intressebevakningsbyrå. Mera info om del 2 finns längst ned på sidan.
De två temakvällarna om intressebevakning är fristående från varandra. Du kan välja att delta i bara en del eller i båda. Notera att du måste anmäla dig skilt varje del. Temakvällarna riktar sig till anhöriga till personer med intellektuell funktionsnedsättning samt andra intresserade.
I temakvällen den 22.9 medverkar:
Henrietta Steen, specialsakkunnig för förmyndarverksamheten på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (DVV). Hon går igenom vilka typer av intressebevakning det finns, hur man ansöker om den samt om möjligheterna för intressebevakare att uträtta ärenden digitalt för huvudmannens del.
Temakvällen ordnas måndagen den 22 september klockan 18.00 – 20.00 på Teams.
I samband med anmälan kan du skicka in eventuella förhandsfrågor. Vi behöver din förhandsfråga senast 14.9. Förhandsfrågorna kan skickas in genom den elektroniska anmälningsblanketten eller genom att kontakta Vanessa Westerlund per e-post vanessa.westerlund@fduv.fi eller per telefon 040 674 72 47.
Teamslänken skickas till din e-post den 19.9.
FDUV förbehåller sig rätten till ändringar i programmet.
Den andra temakvällen om intressebevakning ordnas den 28.10 och har fokus på allmän intressebevakning.
En allmän intressebevakare är vanligtvis en statlig tjänsteman som arbetar vid en intressebevakningsbyrå. Läs mer och anmäl dig till del 2.