Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Marie Selenius och citatet Lärarjobbet kändes ibland som att i sista minuten tvingas trolla fram rätt dräkt åt varje skådespelare. Fanns det rätt modell så fanns det inte rätt storlek.

Om att spela teater och lösa ekvationer

163947894014.12.2021 kl. 12:49
Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius har lång erfarenhet av att jobba som lärare. I vår blogg funderar hon på varför Lärums roll är så viktig. Och vad det finns för likheter mellan bra teater och en fungerande lektion.

Det var strax innan coronapandemin bröt ut som jag såg teatern I det stora landskapet tillsammans med min dotter och guddotter. Vi var alla överens om att det var den bästa pjäs vi någonsin upplevt.

Men som lärare blev jag också fundersam.

Den där harmonin, den där smidigheten och den där glädjen som vi såg på scenen – ja rentav upplevde oss vara en del av för en stund – varför fanns den inte i mitt klassrum?

Tillbaka i skolan tog jag det på tal med min kollega. Visst är det just så där vi vill ha det på våra mattelektioner också? Att alla löser ekvationer. Inte samma ekvationer och inte på samma sätt, men ändå tillsammans.

Vi kom på en skillnad.

Våra elever gick inte i skola för att de vill lära sig matte. De var där för att de måste.

DuvTeaterns och Svenska teaterns skådespelare stod på scenen för att de tyckte om det. De vill spela teater. Våra elever gick inte i skola för att de vill lära sig matte. De var där för att de måste.

Visst, också den mest skoltrötta vet att det är en rättighet att få gå i skola och visst, coronatiden har lärt oss att det faktiskt är rätt kul att få vara fysiskt på plats i skolan. Men det är inte ett aktivt val varje elev gör och dagarna fylls lätt av ”måste jag göra det här?” och ”varför ska jag lära mig det här?”

1-0 till teatern alltså.

Att söka sin identitet och bejaka olikheter

Min nästa insikt fick jag när jag såg dokumentären Maddy the Model, om den australiensiska modellen Madeline Stuart som har Downs syndrom.

Maddy visste vad hon ville, men hon visste också vem hon var. På mattelektionerna söker eleverna sig själva fortfarande. Som ett led i det jämför de sig med varandra hela tiden: Varför kan jag inte ha den röda boken? Varför får hen använda räknare? Är jag sämre?

Vi måste se det värdefulla i att alla löser ekvationer, om än olika och på olika sätt.

För att hitta våra egna roller måste vi vara medvetna om våra egna styrkor och svagheter. Vi måste godkänna att vi är olika. Vi måste se det värdefulla i att alla löser ekvationer, om än olika och på olika sätt.

Fel läromedel är som en illasittande dräkt eller fel rekvisita

Tiden gick och mycket har hänt. Jag jobbar inte längre som lärare utan som pedagogisk planerare på Lärum. Det har inte blivit så mycket teaterbesök på sista tiden heller. Men för ett tag sedan besökte jag DuvTeaterns Estradmuseum.

Jag fick uppleva hur all rekvisita hjälper oss att fånga berättelsen och bära upp den. Rekvisitan ger en ram åt skådespelarna. På estradmuseet hade man förstått att ta vara på det.

Jag tänkte tillbaka på mina ekvationslösningslektioner. På de där unika stunderna när konflikterna var lösta och störande moment eliminerade. När eleverna var redo för matematik och mottagliga för ekvationer. Då var det jag som stod där handfallen och fumlade med papperskopior. Jag hade inte lämpliga ekvationer att erbjuda.

Jag vet fortfarande inte hur man regisserar den perfekta mattelektionen. Men jag tror att vi kommer långt om vi ser det värdefulla i att alla är olika och kan erbjuda var och en rätt rekvisita och en passlig dräkt.

Lärarjobbet kändes ibland lite som att i sista minuten tvingas trolla fram rätt dräkt åt varje skådespelare. Fanns det rätt modell så fanns det inte rätt storlek. Ingen av oss vill stå på scen med en illasittande dräkt.

Rundturen på estradmuseet avslutades med en blick in i framtiden och en påminnelse om att vi själva formar den. Jag vet fortfarande inte hur man regisserar den perfekta mattelektionen. Men jag tror att vi kommer långt om vi ser det värdefulla i att alla är olika och kan erbjuda var och en rätt rekvisita och en passlig dräkt.

Om vi kan erbjuda rätt hjälpmedel och anpassade läromedel så ger vi lärarna möjligheten att fokusera på regin och eleverna en möjlighet att växa. Med rätt material löser vi många ekvationer.

Text: Marie Selenius, pedagogisk planerare på Lärum vid FDUV

     
       

Lärums uppdrag:

  • Lärum arbetar för att personer i behov av särskilt stöd i inlärningen ska få den hjälp de behöver. 
  • Lärum sprider kunskap om anpassade material och metoder. 
  • Lärum förmedlar anpassade specialpedagogiska läromedel och material.

Läs mer om Lärum och Lärums tjänster

       
     

 

Färdtjänst kan inte jämföras med att köpa pizza

Många av våra medlemmar har vittnat om sämre service efter att den nya taxilagen trätt i kraft. En av dem är Jonas Bergholm som är medlem i Steg för Steg. I vår blogg lyfter han fram sin syn på hur problemen kunde lösas.
FDUV:s logo

FDUV har gett ett utlåtande om förslag till ny tillsynslag

Den 24.3 har FDUV gett ett utlåtande om ett lagförslag om tillsynen inom social- och hälsovården.
En trött flicka som gör sina läxor.

Enkät om skolfrånvaro och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar

Enkäten är en del av ett brett projekt om skolfrånvaro i Finland och utförs av Åbo Akademis psykologiska institution.
Bilder av ett brinnande höghus och en trädgård i Ukraina och text som berättar om FDUV:s Ukraina insamling

”Gör krig ont, mamma?”

En mammas berättelse från Ukraina, nedskriven av Inclusion Europe, översatt av FDUV. Hennes dotter har en funktionsnedsättning. Stöd familjerna med barn med funktionsnedsättning i Ukraina genom att bidra till FDUV:s insamling. Betala in ditt bidrag via Mobile Pay: 84643 eller direkt på kontot: FI26 4055 0011 6719 02
Bildkollage av personer med funktionsnedsättning inrullade i filtar i skyddsrum och i badrum i Ukraina under kriget 2022

Familjerna i Ukraina behöver din hjälp

FDUV:s insamling för familjer med barn, unga och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning i Ukraina startar den 1.4 och pågår till den 30.4. Vill du delta? Betala då in en valfri summa till kontot: FI26 4055 0011 6719 02
Bilden visar en hand som håller i en penna. Handen fyller i ett enkätformulär med svarsrutor.

Har du upplevt trakasserier eller hat?

Justitieministeriet utreder förekomsten av hatretorik och trakasserier mot minoritetsgrupper. Svara gärna på enkäten före 31.3.

Visst kan du ha Downs syndrom och lönearbete

I dag rockar Matilda Hemming sockorna för att visa att olika är bra. Hon berättar om sitt jobb, sina drömmar och om hur det är viktigt att hitta sin egen grej i livet.
Bild av en vågskål.

Funktionshinderservicelagen förnyas

Förslaget till en ny funktionshinderservicelag är nu på utlåtanderunda. FDUV ser både många möjligheter och risker med lagförslaget.
Ett hjärta i blått och gult med texten Hjälp Ukraina.

Hjälp personer med intellektuell funktionsnedsättning i Ukraina

Du kan hjälpa personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras familjer i Ukraina genom att delta i Inclusions Europes insamling.
Två unga kvinnor visar en telefon med en bild av sången de just gjort

I dag släpptes låten Cool Down

Matilda Hemming och Madelene Wik har idag tagit ett stort steg mot att förverkliga sina drömmar. Gilla och dela deras låt Cool Down och hjälp dem att förverkliga drömmarna!

Lättläst om kriget i Ukraina

Det är viktigt att alla får information som de kan förstå.
Ett hjärta i Ukrainas färger.

Solidaritet med Ukraina

Idag går våra tankar till alla invånare i Ukraina, särskilt till alla personer med funktionsnedsättning och deras familjer som är bosatta i Ukraina.
En bild av många tecknade öppna dörrar.

Hur ska tjänsterna för personer med intellektuell funktionsnedsättning anordnas i framtiden i Nyland?

Genom att svara på KEPA Nylands enkät senast den 31.3 och berätta vad som är viktigt för dig eller din familj kan du vara med om påverka utformningen av specialomsorgen i framtiden.
En ung person får IKT-handledning.

Lärum ger stöd för att alla ska få njuta av läsning

I vår blogg betonar Susanne Nygård som är pedagogisk planerare på Lärum vikten av mångsidig läskunnighet och lyfter fram möjligheten att få stöd och handledning av Lärum.
Benny och skidlärare Teemu i slalombacken i Kirvensalo

Slalom som teamarbete

Benny Tallings passion är att skida slalom tillsammans med sin vän och skidlärare Teemu Kaitanen. Artikeln ingår i vår tidning GP 1/2022. Temat i tidningen är Min hobby.
FDUV:s logo

Tillgänglighetsbiblioteket Celia måste beakta alla målgrupper likvärdigt

FDUV har gett ett utlåtande om Undervisnings- och kulturministeriets arbetsgrupps slutrapport om ett förslag till lag om Tillgänglighetsbibliotek Celia.
Ung kvinna spelar brädspel med äldre kvinna.

Sommarjobb för ungdomar med funktionsnedsättning

Skulle du vilja jobba i sommar? I Helsingfors och i Vasa erbjuder staden sommarjobb som kan passa för personer med intellektuell funktionsnedsättning, i åldern 16–29 år. Senast den 28.2 ska din ansökan vara inlämnad.
FDUVs ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård

Välfärdsområdena måste ha kunskap om service på svenska

FDUV:s ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uttalar sig i en insändare som publicerats i Vasabladet 8.2.2022 och i Hufvudstadsbladet 9.2.2022 och Åbo Underrättelser 10.2.2022.
Många lägerdeltagare simmar i havet.

Lägersommaren är snart här!

I vår blogg drömmer Tina Holms, lägerkoordinator i Österbotten och Matilda Hemming, lägerdeltagare, om en vanlig, härlig och minnesvärd lägersommar.
Bilden visar en man som sätter en valsedel i en valurna.

Vad säger partiernas valprogram om service på svenska och funktionshinderservicen?

Det historiska välfärdsområdesvalet närmar sig och redan den 23.1 röstar Finland om social- och hälsovårdstjänsternas framtid. För att få en fingervisning om vad partierna tänker kring service på svenska och funktionshindersservicen har FDUV:s sakkunniga i påverkansarbete, Vanessa Westerlund, analyserat sex partiers valprogram.
  • «
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen