Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Arbetande legogubbar i ett legokontor.

Tio saker att beakta vid rekrytering av personer som behöver extra stöd

163031052030.08.2021 kl. 11:02
Personer med intellektuell funktionsnedsättning har rätt att vara delaktiga i samhället och därmed också i arbetslivet. Mångfald på arbetsplatserna är en resurs, samtidigt måste man tänka till hur det kunde fungera i praktiken. Melanie Shametaj skriver i vår blogg om erfarenheterna av att rekrytera projektassistenter till Steget vidare och ger tips till andra.

Inom projektet Steget vidare jobbar vi för att förstärka kunskapen om lönearbete för personer med intellektuell eller liknande funktionsnedsättning. Vi synliggör valmöjligheter när det gäller arbete och sysselsättning och vi jobbar för en kvalitativ arbetsfrämjande service.

I det arbetet behöver vi också bereda plats för målgruppen själv. De erfarenheter och kunskaper som personer med intellektuell funktionsnedsättning har är viktiga för att kunna påverka. Därför ville vi anställa två projektassistenter med fokus på erfarenhetsexpertis och kamratstöd.

Utgående från våra erfarenheter har vi listat saker som är bra att uppmärksamma och fundera på i en dylik rekryteringsprocess och anställning.

1.  Var beredd på att rekryteringsprocessen tar tid

Vi inledde arbetet med att skapa en ny arbetsbeskrivning för två nya medarbetare med intellektuell funktionsnedsättning i början av året. I mars kunde vi rekrytera, och i juni började projektassistenterna sitt arbetsuppdrag. En process som redan räckt ett halvt år, men som samtidigt bara har börjat.

2. Konkretisera arbetsuppdraget

Vad är det ni behöver en anställd för? Är det för assisterande kontorsuppgifter, erfarenhetsuppdrag eller annat? Tänk noga igenom vad det finns för arbetsuppgifter som ni behöver hjälp med och vad den ni anställer ska bidra med. Engagera hela teamet i arbetet. Inklusion berör alla på arbetsplatsen. Skriv en så noggrann arbetsbeskrivning som möjligt. Börja själva rekryteringen först efter det.

3.  Våga tänka utanför boxen

När vi funderade på arbetsuppgifter behövde vi också ifrågasätta våra egna föreställningar om hurdana uppgifter personer med intellektuell funktionsnedsättning kan utföra. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan göra målinriktat påverkansarbete och vara inspirerande utbildare, för att nämna några exempel.

4.  Ta del av andras erfarenheter

Även om vi på FDUV har erfarenhet av personer med intellektuell funktionsnedsättning såg vi det som värdefullt att rådfråga andra. Hur har andra gjort då de skapat nya arbetsuppgifter där personer med intellektuell funktionsnedsättning kan bidra med erfarenhetsexpertis och kamratstöd?

Vi fick hjälp av en person med intellektuell funktionsnedsättning som själv arbetat inom olika projekt och av professionella som skapat nya modeller för kamratstöd och konkreta arbetsuppgifter inom påverkansarbete.

5. Fundera på hur mycket arbete ni kan erbjuda

När arbetsuppdraget konkretiserats är det skäl att fundera både på arbetstiden och på lönen. Lönesubvention kan vara viktigt för att ha möjlighet att erbjuda arbete åt personer med intellektuell funktionsnedsättning. Många varken kan eller vill jobba heltid.

6. Satsa på arbetsplatsannonsen och rikta den rätt

Arbetsplatsannonsen måste vara skriven så att personer ur målgruppen kan förstå texten och vad arbetet skulle innebära. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kanske inte vågar söka ett arbete där det inte tydligt framgår vilka arbetsuppgifterna och kraven är.

Förutom att annonsen ska vara på lätt språk är det viktigt att fundera på via vilka kanaler man kan nå den tänkta målgruppen. En arbetsplatsannons på TE-byråns sidor kan vara svår att hitta för en grupp som ofta står utanför arbetsmarknaden. Därför är det viktigt att sprida informationen också till dem som kan förmedla den, det vill säga till anhöriga och professionella.

Vi fick också lära oss att det skulle ha varit bra med en längre ansökningstid än vad vi hade planerat. Det behövs nämligen tid för att professionella och anhöriga att stöda de arbetssökande. En av de nu anställda projektassistenterna berättade att hon under rekryteringsprocessen fick stöd av minst fem olika personer, fastän hon själv var aktiv under hela processen. 

7. Anpassa intervjuerna

Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva hjälp med att förbereda sig på en arbetsintervju. Det är flera som aldrig varit på en arbetsintervju och kanske inte heller har reflekterat över varför den egentligen görs. Det kan därför vara bra att börja intervjun med att tydligt gå igenom syftet med intervjun.

Om det är flera sökande till arbetet, är det bra att berätta hur många som har sökt. En arbetsintervju kan vara en viktig erfarenhet också för den som inte blir vald till arbetet.

8. Avsett tid för handledning

Att inkludera nya personer i en arbetsgemenskap tar tid. Så när rekryteringen är gjord och den nya anställda börjar sitt jobb behöver man avsätta tid för handledning, helt konkret genom att reservera tid i kalendern.

9. Ta stöd av en arbetslivstränare

Det finns arbetslivstränare vars jobb är att stöda personer med funktionsnedsättning att få och behålla ett lönearbete. Jobbar de enligt metoden arbete med stöd ges även arbetsgivaren stöd. Arbetslivstränarens hjälp är en resurs som man absolut inte ska tacka nej till.

10. Se över hur ni kommunicerar och avsett tid för diskussion

Fundera på hur ni kommunicerar på arbetsplatsen, både i mer formella sammanhang och kring kaffebordet. Diskussion och reflektion tar tid och ges inte alltid det utrymme som skulle krävas.

Ofta ser vi på diskussionerna som något vi borde ägna oss mindre åt för att hinna göra vårt egentliga arbete. Men att avsätta tid för att inkludera alla i diskussionen är lika viktigt och värdefullt som att göra konkreta uppgifter.

I diskussionen utvecklas förmågan att resonera och reflektera över det egna arbetet. Personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva bli påminda om att de egna tankarna och åsikterna är intressanta och värda att lyssnas till. Hela arbetsteamet drar nytta av de gemensamma diskussionerna –  för delaktighet berör oss alla.

Text: Melanie Shametaj, projektansvarig för Steget vidare – från arbetsverksamhet till arbete med lön

Läs mer om projekter Steget vidare

Ett hjärta i blått och gult med texten Hjälp Ukraina.

Hjälp personer med intellektuell funktionsnedsättning i Ukraina

Du kan hjälpa personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras familjer i Ukraina genom att delta i Inclusions Europes insamling.
Två unga kvinnor visar en telefon med en bild av sången de just gjort

I dag släpptes låten Cool Down

Matilda Hemming och Madelene Wik har idag tagit ett stort steg mot att förverkliga sina drömmar. Gilla och dela deras låt Cool Down och hjälp dem att förverkliga drömmarna!

Lättläst om kriget i Ukraina

Det är viktigt att alla får information som de kan förstå.
Ett hjärta i Ukrainas färger.

Solidaritet med Ukraina

Idag går våra tankar till alla invånare i Ukraina, särskilt till alla personer med funktionsnedsättning och deras familjer som är bosatta i Ukraina.
En bild av många tecknade öppna dörrar.

Hur ska tjänsterna för personer med intellektuell funktionsnedsättning anordnas i framtiden i Nyland?

Genom att svara på KEPA Nylands enkät senast den 31.3 och berätta vad som är viktigt för dig eller din familj kan du vara med om påverka utformningen av specialomsorgen i framtiden.
En ung person får IKT-handledning.

Lärum ger stöd för att alla ska få njuta av läsning

I vår blogg betonar Susanne Nygård som är pedagogisk planerare på Lärum vikten av mångsidig läskunnighet och lyfter fram möjligheten att få stöd och handledning av Lärum.
Benny och skidlärare Teemu i slalombacken i Kirvensalo

Slalom som teamarbete

Benny Tallings passion är att skida slalom tillsammans med sin vän och skidlärare Teemu Kaitanen. Artikeln ingår i vår tidning GP 1/2022. Temat i tidningen är Min hobby.
FDUV:s logo

Tillgänglighetsbiblioteket Celia måste beakta alla målgrupper likvärdigt

FDUV har gett ett utlåtande om Undervisnings- och kulturministeriets arbetsgrupps slutrapport om ett förslag till lag om Tillgänglighetsbibliotek Celia.
Ung kvinna spelar brädspel med äldre kvinna.

Sommarjobb för ungdomar med funktionsnedsättning

Skulle du vilja jobba i sommar? I Helsingfors och i Vasa erbjuder staden sommarjobb som kan passa för personer med intellektuell funktionsnedsättning, i åldern 16–29 år. Senast den 28.2 ska din ansökan vara inlämnad.
FDUVs ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård

Välfärdsområdena måste ha kunskap om service på svenska

FDUV:s ordförande Mikaela Björklund och verksamhetsledare Lisbeth Hemgård uttalar sig i en insändare som publicerats i Vasabladet 8.2.2022 och i Hufvudstadsbladet 9.2.2022 och Åbo Underrättelser 10.2.2022.
Många lägerdeltagare simmar i havet.

Lägersommaren är snart här!

I vår blogg drömmer Tina Holms, lägerkoordinator i Österbotten och Matilda Hemming, lägerdeltagare, om en vanlig, härlig och minnesvärd lägersommar.
Bilden visar en man som sätter en valsedel i en valurna.

Vad säger partiernas valprogram om service på svenska och funktionshinderservicen?

Det historiska välfärdsområdesvalet närmar sig och redan den 23.1 röstar Finland om social- och hälsovårdstjänsternas framtid. För att få en fingervisning om vad partierna tänker kring service på svenska och funktionshindersservicen har FDUV:s sakkunniga i påverkansarbete, Vanessa Westerlund, analyserat sex partiers valprogram.
Personer med funktionsnedsättning som publik på sommarteater.

Ansökan till sommarens läger har öppnat

Ansök om lägerplats senast 28.2. Du som vill jobba på våra läger, skicka in din jobbansökan senast 14.2.
Pärmen av två böcker och ett spel.

Lärum tipsar: Vill du bli mera kreativ och få bättre minne? Rör på dig!

När du promenerar, springer, simmar eller går på gymmet mår inte bara musklerna bättre. Hjärnan blir också piggare och starkare. Du skyddar dig mot stress och demenssjukdomar. Samtidigt blir du glad och mera kreativ.
Porträtt på Marie Selenius och citatet Lärarjobbet kändes ibland som att i sista minuten tvingas trolla fram rätt dräkt åt varje skådespelare. Fanns det rätt modell så fanns det inte rätt storlek.

Om att spela teater och lösa ekvationer

Lärums pedagogiska planerare Marie Selenius har lång erfarenhet av att jobba som lärare. I vår blogg funderar hon på varför Lärums roll är så viktig. Och vad det finns för likheter mellan bra teater och en fungerande lektion.
Illustration över Finland som vårdas av en läkare och som också fungerar som en röstlåda samt personer med funktionsnedsättning med röstsedlar.

10 + 1 frågor och svar om välfärdsområdesvalet

I somras klubbades vårdreformen igenom i riksdagen. Det här innebär att alla förutom helsingforsarna och ålänningarna går till valurnorna i januari för att för första gången i Finlands historia välja fullmäktige till de 21 nya välfärdsområdena. Men vad är egentligen ett välfärdsområde och varför ska du rösta?
Fyra personer sitter i en soffa, en av dem har ett anteckningsblock och en penna i handen.

”Fantasi är grunden för självbestämmande”

Under ledning av Linda Juslin skapar deltagare på Mocca serviceenhet fiktiva berättelser tillsammans. Det är roligt, kreativt och utvecklande. Och tidvis rentav terapeutiskt. Artikeln ingår i GP 4/2021.
Graf som visar att 12 procent av de unga i åk 8–9 med funktionsnedsättning uppgav att de mobbats minst en gång i veckan. Motsvarande siffra för dem utan funktionsnedsättning är 4 procent.

Mobbning och personer med funktionsnedsättning

Forskning visar att barn och unga med funktionsnedsättning löper större risk att utsättas för mobbning än andra. Därför är det så viktigt att beakta funktionsvariationer i antimobbningsarbetet.
Lagogubbar på en arbetsplats där en av figurerna blir trakasserad av de andra.

Vi måste prata om arbetsplatsmobbning – också med dem som inte är anställda

Arbetsplatsmobbning kan drabba också dem som inte är anställda, nämligen dem som är inom utlokaliserad arbetsverksamhet. Men vem ska de vända sig till i fall av mobbning? Läs Erika Backmans blogginlägg.
Person i rullstol håller upp en hand med texten säg nej till mobbning

Lättläst: Så här kan man göra för att stoppa mobbning

Många med intellektuell funktionsnedsättning har upplevt mobbning. Att mobba är alltid fel och mobbning är aldrig den mobbades fel.
  • «
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen