Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Alexandra Frisk och citatet När barnet känner sig delaktig och vet vad som förväntas blir övergången från semester till vardag smidigare.

Fem tips för en trygg och bra skolstart

172251378001.08.2024 kl. 15:03
Lärums pedagogiska planerare Alexandra Frisk ger i vår blogg vägkost för en smidig övergång till skolvardagen.

Sommarlovet börjar lida mot sitt slut och tankar om skola och vardag börja krypa fram. På sommaren har man kanske vakat lite längre, lekt mera, besökt släktingar och vänner på olika orter, ätit mer godis och fått sova ut på morgonen utan en väckarklocka som ringer. Ja, helt enkelt haft lite andra regler och rutiner än under resten av året.

För många, oberoende ålder eller skolstadium, innebär höstens första dagis- eller skoldag därför en stor omställning. Det är en tid av förväntan och förändring som kan vara fylld av spänning, iver och glädje – men också oro och nervositet.

Både ditt barn eller ungdom och du som förälder kan ha tankar och funderingar kring den nya vardagen. Speciellt barn med särskilda behov kan behöva extra förberedelser och hjälp att hantera känslorna och anpassa sig till de nya rutinerna.

Nedan följer fem tips till dig som förälder för hur du kan stöda ditt barn inför skolstarten.

1. Ge utrymme för olika slags känslor

Förväntan inför skolstarten kan vara överväldigande. Det som är nytt och främmande kan göra en orolig. Allt från praktiska arrangemang som till exempel vilken tid man ska befinna sig på en viss plats till funderingar kring kompisrelationer kan snurra i huvudet. Vem kommer jag att sitta bredvid? Har min kompis hittat någon ny vän under sommaren?

Eller kanske är man orolig om man kommer klara sig i ett visst ämne och spänner sig redan för den där presentationen man har hört att man ska hålla inför klassen. Förväntan kan också vara fylld av glädje och iver över att få träffa nya vänner och lära sig nya saker.

Att förstå och acceptera dessa känslor är viktigt. Ge barnet möjlighet att dela sina tankar och känslor. Skapa utrymme för pratstunder och lyssna in. Det är alldeles naturligt att skolstarten väcker en blandning av känslor och för barnet är det viktigt att veta att alla känslor är okej, att det är helt normalt att vara nervös och ivrig på samma gång.

2. Var lyhörd

Barn kan inte alltid sätta ord på sina känslor. Känslorna kanske kommer fram genom ett visst beteende eller genom en enkel fråga som avslöjar djupare funderingar. Ordna tid för gemensamma pratstunder. Ett kvällssamtal eller en lugn stund där du är närvarande och har tid att lyssna är värdefullt. Ställ frågor och visa intresse.

Kanske du fångar någon fundering du kan hjälpa barnet med eller så kan ni tillsammans komma fram till en lösning. Ibland kan det hjälpa att bara få prata ut och säga högt det man tänker på. Skapa ett tryggt rum helt enkelt. Du som förälder kan spela en viktig roll genom att uppmuntra ditt barn att dela sina känslor och ge dem verktyg att hantera dem.

3. Var en förebild

Det är viktigt att vi vuxna förhåller oss positiva till skolan så att barnet också kan göra det. Dina känslor och attityder påverkar barnet. Hur du pratar om skolan, personalen, läxor och klasskamraterna har betydelse för ditt barns beteende.

Prata positivt om skolan och visa entusiasm och intresse. Att ordna en skolstartfest kan vara ett roligt sätt att skapa positiva associationer till skolan. Fira lärande och nya möjligheter tillsammans.

4. Skapa rutiner

Rutiner ger trygghet och gör vardagen hanterbar och begriplig. Med hjälp av återkommande rutiner vet barnet vad som kommer att ske och vad som förväntas av hen. Under sommaren är det naturligt att rutinerna rubbas från det vanliga och att det tar tid att vänja sig vid nya rutiner.

Förbered barnet i god tid för den nya vardagen, prata om skolstarten och vad den innebär och involvera barnet i planeringen av vardagen. Diskutera morgonrutiner, läxläsningstider och andra aktiviteter. Ni kan göra ett veckoschema tillsammans som ni till exempel visualiserar med bilder. När barnet känner sig delaktig och vet vad som förväntas blir övergången från semester till vardag smidigare.

5. Samarbeta med skolan

Kanske ni undrar hur allt fungerar praktiskt och vilka förväntningar skolan har på er. Eller så funderar du över om ditt barn kommer att få det stöd hen behöver. Kommunicera med läraren eller annan personal om ditt barns förutsättningar och behov, de är där för att stödja er och svara på era frågor.

Skolan och du har samma mål: att alla barn ska ha samma möjligheter att utvecklas, vara trygga och få en positiv upplevelse i skolan.

Text: Alexandra Frisk, pedagogisk planerare på Lärum

Lärum är en del av FDUV. Lärum utvecklar och sprider specialpedagogiskt material på svenska i Finland och handleder kring användningen av dem.

Läs mer om Lärum
 

Äntligen en funkishistorisk månad, men tyvärr präglas den av historiska nedskärningar

När den första funkishistoriska månaden firas hotar de kommande nedskärningarna att föra oss bakåt i tiden. Vanessa Westerlund reflekterar i vår blogg över vad nedskärningarna i social- och hälsovården och den sociala tryggheten innebär för personer med funktionsnedsättning och hur kommande generationer kommer att minnas den här historiska tiden.

Att göra skillnad: lärdomar från min praktik på FDUV

Jag har lärt mig att påverkansarbete kan vara väldigt mångsidigt, skriver Jenni Salo i vår blogg efter sin praktik på FDUV.

Föreningsliv – en väg till gemenskap

Gemenskapen som finns i DUV-föreningarna är verkligen något unikt, skriver Sanna Tolvanen i vår blogg.

Låt den lättlästa litteraturen komma in

Den 28 maj är den internationella dagen för lätt språk. Det är också sista inlämningsdagen för den lättlästa manustävlingen Skriv för mig! I vår blogg skriver Kira Nalin om varför den lättlästa litteraturen berör envar av oss.

Nedskärningar i välfärden har ett högt pris

Nedskärningar i den sociala tryggheten sätter en oskäligt hög börda på de personer i samhället som har allra minst möjligheter att delta i det gemensamma spartalkot, skriver Vanessa Westerlund i vår blogg.

Till minnet av min storebror Kent

Att “ha Kent” och växa upp med honom har gett oss syskon så mycket. Det har varit en rikedom som är få förunnat, skriver Linda Semskar i vår blogg. Hennes älskade bror dog i januari i år.

En ögonöppnande upplevelse

Under våren har Katarina Lönnbäck, andra årets studerande inom socialt arbete, varit på en kort praktik hos oss på FDUV och Steg för Steg. I vår blogg berättar hon om sina erfarenheter.

Rocka sockorna med oss! Tips till pedagoger

Världsdagen för Downs syndrom den 21 mars närmar sig. I vår blogg ger Susanne Nygård, pedagogisk planerare på Lärum, tips på hur ni kan uppmärksamma Rocka sockorna-dagen i daghem eller skolor.

Det jag inte visste att jag ville veta om lätt språk

Det är oändligt mycket jag inte visste om lätt språk, skriver Helena Holm-Cüzdan i vår blogg. Hon jobbar sedan ett halvt år på vårt LL-Center med att skriva lättläst.

Krångliga anhöriga – finns dom?

Susanne Tuure frågar i vår blogg om det finns krångliga anhöriga och reflekterar kring sin inställning till anhöriga förr och hur den utvecklats.

Vad jobbet som lägerledare lärt mig

Alla borde jobba på åtminstone ett FDUV-läger i sitt liv. Det tycker lägerkoordinator Daniela Mård. Så mycket har hennes egna erfarenheter av lägerjobb format henne både professionellt och som person. I vår blogg berättar hon om sina lärdomar.

Paradigmskifte och nedskärningar – en dålig kombination

”Utebliven service kostar också,” skriver verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela i vår blogg. Hon reflekterar över utmaningarna inom funktionshinderservicen och nedskärningar som drabbar de mest utsatta – och det nya året 2024 då FDUV fyller 70 år.

Pengar, pengar, pengar – vad hände med rätten till ett gott liv på lika villkor?

Vanessa Westerlund ifrågasätter i vår blogg varför det så ofta handlar om pengar när behoven hos personer med funktionsnedsättning lyfts upp i samhällsdebatten.

Barnets rättigheter förverkligas bara om hela familjen får stöd

Hur förverkligas barnets rättigheter för barn med funktionsnedsättning? Det frågar Camilla Forsell, sakkunnig inom familjearbete, i vår blogg.

Den finlandssvenska kulturen och litteraturen ska vara tillgänglig för alla

Finlandssvensk litteratur på lätt språk behövs för att samhörighetskänslan på svenska dagen ska gälla alla, skriver Jolin Slotte vid LL-Center i vår blogg.

Från pensionstagare till vadå? Pensionär?

Vad händer när de som varit pensionärer stora delar av sitt liv når pensionsålder? Det funderar Susanne Tuure på i vår blogg. Hon är teamledare och koordinator för familjearbete.

Det alla lärare önskar sig på sin födelsedag

På internationella lärardagen vill vi hylla och tacka alla lärare som anpassar och beaktar att elever lär sig på olika sätt. Därför ger vi ordet till en representant för lärarkåren: Jan Alin.

Missuppfattningar om lättläst litteratur

Maria Österlund vid vårt LL-Center reder ut vanliga missuppfattningar om lättläst skönlitteratur. I vår blogg uppmanar hon fler att ge den lättlästa litteraturen en chans.

Mänskliga rättigheter i praktiken på praktiken

Studerande Madeleine Sten gjorde sin praktik på FDUV under sommaren. I vår blogg skriver hon om sina erfarenheter.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen