Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Porträtt på Jan Alin och citatet -Utveckling kan vara att ta bort i stället  för att lägga till.

Det alla lärare önskar sig på sin födelsedag

169645392005.10.2023 kl. 00:12
På internationella lärardagen vill vi hylla och tacka alla lärare som anpassar och beaktar att elever lär sig på olika sätt. Därför ger vi ordet till en representant för lärarkåren: Jan Alin.

Den femte oktober firas internationella lärardagen. Man kan kanske säga att det är lite som alla lärares födelsedag på nåt sätt.

Vad önskar sig då lärare i födelsedagspresent? Är de som Alfons Åbergs pappa och önskar sig ”snälla barn” mest av allt? Alltid färska bullar till eftermiddagskaffet på jobbet eller kanske en massör på stand-by i personalrummet?

Nej.

Jag är övertygad om att det lärare mest av allt vill ha är tid. Tid för att planera sin undervisning. Tid för att hinna beakta alla elever och individuella behov. Tid för att reflektera och utvärdera.

När man känner att man inte gjort sitt jobb ordentligt på grund av tidsbrist upplever man det som filosofen Jonna Bornemark kallar etisk stress. Det är vanligt förekommande i mellanmänskliga yrken när man inte hinner ägna tillräckligt med tid åt sina patienter, klienter eller elever.

När arbetsmängden ökar leder det oundvikligen till att det blir mindre tid för varje arbetsuppgift.

Finlands svenska lärarförbunds senaste medlemsundersökning visar att 94 procent av lärarna anser att deras arbetsmängd har ökat de senaste fem åren. När arbetsmängden ökar leder det oundvikligen till att det blir mindre tid för varje arbetsuppgift.

Otillräckliga resurser som tid, personal och anpassade läromedel, gör att lärare tvingas dra ner på kvaliteten och förenkla. Det gör att själva undervisningen drabbas och det påverkar alla elever i klassrummet. Om lärare inte har tillräckligt med tid och resurser för sitt kärnuppdrag – att planera och genomföra lektioner – är något mycket fel och behöver åtgärdas.

Att göra mycket betyder inte att det man gör är bra. Tag bort sånt som inte direkt och rent konkret gagnar elever eller lärare i skolvardagen.

Ett sätt att åtgärda tidsbristen för lärare är att dra ner på olika kringuppgifter, som dokumentation, projekt och utvecklingsarbete. Det här tar de välkända forskarna inom skola och utbildning, Arran Hamilton, John Hattie och Dylan Wiliam, upp i sin nya bok Making Room for Impact: A De-implementation Guide for Educators (ungefär: Att skapa utrymme för påverkan: En de-implementeringsguide för pedagoger). I boken konstaterar de att skolverksamheten ofta är överarbetad och föreslår hur man kan identifiera effektiva inslag och skala bort ineffektiva.

Utveckling kan vara att ta bort i stället för att lägga till. Att göra mycket betyder inte att det man gör är bra. Tag bort sånt som inte direkt och rent konkret gagnar elever eller lärare i skolvardagen. Varje onödigt inslag är tid bort från planering och förberedelse.

Alfons pappa fick ett paket med Alfons i, så han fick ett snällt barn på sin födelsedag. Går det att paketera tid?

Text: Jan Alin, lärare vid Vasa övningsskola

Internationella dagen för lärare är en temadag instiftad av  Förenta nationernas organ för utbildning UNESCO 1994.

Nedskärningar i välfärden har ett högt pris

Nedskärningar i den sociala tryggheten sätter en oskäligt hög börda på de personer i samhället som har allra minst möjligheter att delta i det gemensamma spartalkot, skriver Vanessa Westerlund i vår blogg.

Till minnet av min storebror Kent

Att “ha Kent” och växa upp med honom har gett oss syskon så mycket. Det har varit en rikedom som är få förunnat, skriver Linda Semskar i vår blogg. Hennes älskade bror dog i januari i år.

En ögonöppnande upplevelse

Under våren har Katarina Lönnbäck, andra årets studerande inom socialt arbete, varit på en kort praktik hos oss på FDUV och Steg för Steg. I vår blogg berättar hon om sina erfarenheter.

Rocka sockorna med oss! Tips till pedagoger

Världsdagen för Downs syndrom den 21 mars närmar sig. I vår blogg ger Susanne Nygård, pedagogisk planerare på Lärum, tips på hur ni kan uppmärksamma Rocka sockorna-dagen i daghem eller skolor.

Det jag inte visste att jag ville veta om lätt språk

Det är oändligt mycket jag inte visste om lätt språk, skriver Helena Holm-Cüzdan i vår blogg. Hon jobbar sedan ett halvt år på vårt LL-Center med att skriva lättläst.

Krångliga anhöriga – finns dom?

Susanne Tuure frågar i vår blogg om det finns krångliga anhöriga och reflekterar kring sin inställning till anhöriga förr och hur den utvecklats.

Vad jobbet som lägerledare lärt mig

Alla borde jobba på åtminstone ett FDUV-läger i sitt liv. Det tycker lägerkoordinator Daniela Mård. Så mycket har hennes egna erfarenheter av lägerjobb format henne både professionellt och som person. I vår blogg berättar hon om sina lärdomar.

Paradigmskifte och nedskärningar – en dålig kombination

”Utebliven service kostar också,” skriver verksamhetsledare Annette Tallberg-Haahtela i vår blogg. Hon reflekterar över utmaningarna inom funktionshinderservicen och nedskärningar som drabbar de mest utsatta – och det nya året 2024 då FDUV fyller 70 år.

Pengar, pengar, pengar – vad hände med rätten till ett gott liv på lika villkor?

Vanessa Westerlund ifrågasätter i vår blogg varför det så ofta handlar om pengar när behoven hos personer med funktionsnedsättning lyfts upp i samhällsdebatten.

Barnets rättigheter förverkligas bara om hela familjen får stöd

Hur förverkligas barnets rättigheter för barn med funktionsnedsättning? Det frågar Camilla Forsell, sakkunnig inom familjearbete, i vår blogg.

Den finlandssvenska kulturen och litteraturen ska vara tillgänglig för alla

Finlandssvensk litteratur på lätt språk behövs för att samhörighetskänslan på svenska dagen ska gälla alla, skriver Jolin Slotte vid LL-Center i vår blogg.

Från pensionstagare till vadå? Pensionär?

Vad händer när de som varit pensionärer stora delar av sitt liv når pensionsålder? Det funderar Susanne Tuure på i vår blogg. Hon är teamledare och koordinator för familjearbete.

Missuppfattningar om lättläst litteratur

Maria Österlund vid vårt LL-Center reder ut vanliga missuppfattningar om lättläst skönlitteratur. I vår blogg uppmanar hon fler att ge den lättlästa litteraturen en chans.

Mänskliga rättigheter i praktiken på praktiken

Studerande Madeleine Sten gjorde sin praktik på FDUV under sommaren. I vår blogg skriver hon om sina erfarenheter.

Tips för tillgänglighet: Så här röjer du hindren så fler kan delta

Tillgänglighet handlar om mer än avsaknad av trösklar. I vår blogg ger informatör Matilda Hemnell tips på hur du ordnar ett evenemang som är tillgängligt för fler.

Titel: Pensionär

”Varje gång jag fört ett samtal med en person med intellektuell funktionsnedsättning eller en anhörig, har jag känt att jag valt rätt.” Lisbeth Hemgård skriver i vår blogg om sin tid som verksamhetsledare på FDUV.

Arbetsverksamheten i förändring

I vår blogg skriver Monica Borgmästars och Melanie Shametaj om hur arbetsverksamheten är i förändring. Långsamt, men med riktning mot arbetsmarknaden och fler betalda uppdrag.

Magin som består

”Magin finns i de bubblande skratten, i de djupa diskussionerna, i vänskaperna som föds.” Lägerassistent Anna Ilmoni skriver i vår blogg om hur FDUV:s sommarläger förändrats, men att det mest värdefulla består.

Flera orsaker att fira dagen för lätt språk

Den 28 maj firas den internationella dagen för lätt språk. I vår blogg skriver LL-Centers Johanna Rutenberg varför dagen är värd att uppmärksammas.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen