Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka

Blogg: Vem är rädd för funkisen?

153311910001.08.2018 kl. 13:25
Vår informatör Matilda Hemnell reflekterar i vår blogg kring sitt första år på FDUV.

Han brukar stå på cykelvägen invid en korsning. Han bara står där. Gungar en aning. Tittar intensivt med en flackande blick. Honom ska man akta sig för, var min spontana tanke första gången jag såg honom i byn där jag bor.

Min sambo tänkte annorlunda. När han första gången stötte på mannen gick han fram till honom och frågade om allt var okej. Mannen såg trots allt något borttappad ut och stod som alltid på ett rätt farligt ställe. Han kunde inte prata, men från en närbelägen kiosk steg en man ut.

Det visade sig vara den vuxna mannens pappa. Han berättade att mannen är okej, att han har en intellektuell funktionsnedsättning och att han är nöjd bara han får stå och titta på bilarna, det är hans favoritsysselsättning. Han är helt ofarlig alltså.

Pappan var tacksam över att någon stannat upp och frågat mannen hur det är, visat medmänsklighet och omtanke på det sättet. Samma dag hade redan tre personer ringt polisen om mannen. Folk ringer alltid polisen, berättade pappan. Gör de det av omtanke om mannen eller av rädsla? Det är omöjligt att säga. Kanske av både och.

Stöda eller stöta på?

Jag har nu under ett år haft förmånen att få jobba som informatör på FDUV. Före det hade jag inte arbetat inom funktionshindersektorn. Jag har följt med branschen på distans och som normkritisk/-medveten sociolog och feminist med ett patos för mänskliga rättigheter har jag självfallet på det principiella planet stött personer med funktionsnedsättning. Men faktum är att jag inte tidigare stött på, det vill säga träffat, så många personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Nu har jag förstått hur lite jag visste och hur lite jag fortfarande vet och kan.

Visst har jag sett DuvTeaterns fina produktioner, visst har jag hurrat när Finland äntligen ratificerade FN:s funktionshinderkonvention, visst har jag i gymnasiet ordnat en funktionshinderdag för hela skolan med ett flertal erfarenhetstalare. Men nu har jag förstått hur lite jag visste och hur lite jag fortfarande vet och kan.

Ändå har jag lärt mig massor! Om begrepp och vad en intellektuell funktionsnedsättning riktigt är (på ett ungefär). Om lagstiftning och mänskliga rättigheter. Om lättläst och alternativ- och kompletterande kommunikation. Om den byråkratidjungel som familjer med barn med funktionsnedsättning tvingas navigera i och det krångliga servicesystem de ska hitta rätt i. Om hur mycket fantastiskt som görs, men också om hur mycket som ännu återstår att fixa. Och jag har fått lära känna härliga intressanta människor, med och utan funktionsnedsättning.

De flesta kommer aldrig i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning, i synnerhet inte dem med stora stödbehov. Det leder förstås till okunskap och okunskap leder dels till rädslor, dels till att dessa personers stödbehov inte blir beaktade i samhället.

Isolerad grupp

Men det har slagit mig hur isolerat personer med intellektuell funktionsnedsättning lever. De flesta kommer aldrig i kontakt med någon av dem, i synnerhet inte dem med stora stödbehov. Det leder förstås till okunskap och okunskap leder dels till rädslor, dels till att dessa personers stödbehov inte blir beaktade i samhället. I den gigantiska vårdreformen, hur beaktas den enskilda svenskspråkiga individen med intellektuell funktionsnedsättning med sina individuella stödbehov?

I teorin kanske man talar för att de mest utsatta i samhället ska stödas (ni vet, "ett samhälle är inte bättre än hur det tar hand om de svagaste"), men i praktiken saknas kunskap på vilket sätt det ska göras. Och inte sällan blir det frågan om ett ”omhändertagande” som bygger på felaktiga, föråldrade premisser.

Det är en stor utmaning för oss på FDUV att kommunicera och tydliggöra vilka dessa stödbehov är. Att visa hur olika de kan vara. Att konkretisera. Samtidigt som vi visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning är människor med resurser, känslor och åsikter som alla andra.

Att dra alla med någon sorts funktionsnedsättning över en kam är okej i vissa sammanhang, men i andra blir det totalt fel.

Detta hänger också ihop med begreppsfrågan. Vilka begrepp ska vi använda för att beskriva dem FDUV jobbar med och för? På ett ideologiskt plan kan det kännas helt fel att etikettera människor. Kan vi inte alla bara vara människor med olika behov? Men hur kan vi då lyfta fram vår målgrupps behov i samhällsdebatten om vi inte har ett samlande begrepp?

Det har också visat sig vara problematiskt att mer allmänt tala om personer med funktionsnedsättning. Att dra alla med någon sorts funktionsnedsättning över en kam är okej i vissa sammanhang, men i andra blir det totalt fel. Personer med synnedsättning, hörselskada, rörelsehinder, intellektuell funktionsnedsättning eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning kan ha väldigt olika behov. Eller lika. Och också bland personer med samma diagnos kan behoven se mycket olika ut. För till syvende och sist är vi alla unika individer.

Viktiga människomöten

Det är mänskligt att vara rädd eller skeptiskt mot det som är främmande, men det är vår medmänskliga plikt att försöka överkomma vår rädsla. Den är ofta obefogad, baserad på okunskap. Här har vi ett enormt uppdrag: att öka kunskapen. Det sker, som alltid, bäst genom människomöten.

I dag när vi åker förbi mannen som tittar på bilarna saktar vi in en aning och vinkar till honom. Jag är inte rädd längre. Jag förstår att jag kanske måste närma mig honom försiktigt, respektera hans personliga space. Men det gäller förstås alla människor.
 

* Funkis är ett vardagligt sätt att beteckna personer med funktionsnedsättning. Det har börjat användas allt mer i synnerhet i Sverige. Det kan användas som personbetecknande substantiv (”jag är en funkis”) eller som adjektiv (”hon är funkis”). Ofta används det i sammansatta ord som funkisvänlig.
 
Foto: Ann-Britt Pada

Riksdagen hann inte behandla funktionshinderlagen – partierna bör förbinda sig att föra den vidare

Pressmeddelande 20.3.2019

Jonas oroar sig för tillgången till tjänster på svenska

En eventuell vårdreform kommer att påverka servicen för personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras anhöriga. Många oroar sig för tillgången till tjänster på svenska. Jonas Jansson är en av dem.
Vuxen och barn ritar tillsammans, barnet kiknar av skratt

Blogg: Familjer i fokus

Camilla Forsell har jobbat med att utveckla vårt familjearbete i ett år. Läs hennes tankar kring behoven och hur vi vill möta dem.

Pressmeddelande: En seger för funktionshinderrörelsen

Riksdagen har enhälligt beslutat att åtgärda problemen med upphandling, tack vare medborgarinitiativet Ingen marknadsvara.

Lättläst broschyr om riksdagsvalet

I broschyren kan man läsa på lätt svenska om riksdagsvalet och hur man röstar i det.

”Jag var nog så tveksam till att Kalle skulle flytta”

När personer med intellektuell funktionsnedsättning ska flytta behöver alla inblandade förberedas och det kan vara en lång process. Kalle Sundelin har deltagit i FDUV:s flyttningsförberedelse och bor nu i ett eget hem.

FDUV:s hälsning till riksdagen: Godkänn utskottets förslag om Ingen marknadsvara

Funktionshinderorganisationerna är nöjda över utskottsbehandlingen av medborgarinitiativet: Problemen med upphandling har erkänts och tagits på allvar.
Lägerdeltagare tittar nyfiket in i kameran

Blogg: I väntan på årets höjdpunkt

Med spänning och iver ser vi redan nu fram emot lägersommaren. Lägerkoordinator Tina Holms skriver i vår blogg om det stora intresset för våra läger.

Följ med temakväll om intressebevakning på webben

Temakväll kring intressebevakning 19.2 kl. 18.15 sänds live.

Nya webbplatsen Asumisen tekoja sprider goda boendegärningar

Boendet för personer med intellektuell funktionsnedsättning ska utvecklas och det kräver samarbete, goda exempel och att olika aktörer förbinder sig till avvecklandet av institutionerna och utvecklandet av nya boendelösningar. En ny webbplats stöder detta arbete.

THL:s och FDUV:s rapport: Svenskspråkiga barn med funktionsnedsättning behöver stödtjänster på sitt modersmål

Stödtjänster på svenska är en förutsättning för barnets rätt till delaktighet.

Lättläst.fi samlar info på lätt svenska

Information som tidigare funnits på Papunets lättlästa sidor hittar du nu i stället på lättläst.fi.

Nytt material för minnesträning

För minnets skull är ett verktyg för minnestärning för personer med intellektuell funktionsnedsättning.

FDUV:s valteser för ett funktionsrätt* Finland – kom med i kampanjen!

Vi vill se ett samhälle som bejakar och beaktar mångfald. Valteserna finns även på lätt svenska.
Kvinna läser högt till äldre personer

Blogg: ”Högläsning är roligt och trevligt och avkopplande!”

Högläsning är så mycket annat än bara att någon läser och någon annan lyssnar. Veronica Andersson, ansvarig för läsombudsverksamheten på vårt LL-Center, skriver om högläsningens fröjder och möjligheter. Internationella högläsningsdagen firas i dag den 1 februari.

Anhörig, svara på enkät om attityder till sexualiteten hos personer med intellektuell funktionsnedsättning

Sökes informanter för pro gradu-avhandling.
Flicka tittar i kameran, håller pekfingret vid munnen

Blogg: Alla dessa ”specialbarn” och allt hysch-hysch kring dem

Varför tänker vi så lätt att barn med särskilda behov i klassen är bort från de andra eleverna, frågar sig vår informatör Matilda Hemnell.

FDUV hörts i riksdagen om funktionshinderlag och Ingen marknadsvara

FDUV har i dag hörts av riksdagens social- och hälsovårdsutskott om både förslaget till ny lag om funktionshinderservice och medborgarinitiativet Ingen marknadsvara.
Kenyaner poserar för gruppbild

Blogg: Har utvecklingssamarbete någon relevans?

Många kenyaner med intellektuell funktionsnedsättning lever under verkligt usla förhållanden. Kan vårt blygsamma stöd hjälpa dem? Vår verksamhetsledare Lisbeth Hemgård skriver om sina omtumlande besök till Kenya.

Ansök om plats på våra sommarläger senast 28.2!

Vi går mot sommartider – ansök om lägerplats senast den 28 februari.
  • «
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen