Det är nu ganska exakt ett år sedan jag började på FDUV som teamledare för Lärum. Och vilket år det har varit! Vem hade kunnat tro att distansjobb och digitala möten skulle bli den nya vardagen? Inte jag i alla fall.
Jag kom till FDUV från privata sektorn och jag är oerhört glad över att jag fått chansen att börja jobba med något helt nytt och med något så betydelsefullt som ett uppdrag inom FDUV.
Tillsammans med mina kollegor arbetar vi på Lärum med att sprida information och kunskap om anpassade läromedel, lättläst material och andra hjälpmedel som kan fungera som stöd för personer med särskilda behov i inlärningen. Vi vill också tillgodose behovet av specialpedagogiskt material på svenska i Finland.
Många personer behöver stöd i inlärningen för att tillägna sig den kunskap de behöver för att leva ett gott liv, oberoende av om det är pandemi eller inte.
Jag är glad att jag hade hunnit jobba redan några månader då coronaepidemin slog till i vårt land och allt vändes upp och ner på nästan en dag. För många innebar det stora förändringar i arbetet och i verksamheten, så även för oss. Men trots det kunde vi i ganska stor utsträckning fortsätta med samma jobb, skillnaden var bara att vi blev digitala. Många personer behöver stöd i inlärningen för att tillägna sig den kunskap de behöver för att leva ett gott liv, oberoende av om det är pandemi eller inte.
Våra pedagogiska handledare har till exempel via videomöten gett handledning i användningen av specialpedagogiskt material och under våren vi fick också chansen – som så många andra – att utveckla våra digitala föreläsningar.
Under vårens distansundervisning ökade antalet kontakter från föräldrar med barn i behov av särskilt stöd i inlärningen. Vardagen blev utmanande för många familjer och vi delade med oss av tips och råd samt lyfte upp material och hjälpmedel som kan underlätta, både i hemmet och i skolan. Jag hoppas att det hjälpte någon i den svåra situationen som vi hade på våren. Men för en del familjer fortsätter utmaningarna och vårt jobb fortsätter också hela tiden.
Varje barns inlärningssituation är unik, och samtidigt avgörande för barnets framtid och möjlighet till utveckling.
Att arbeta med specialpedagogiskt material på svenska i Finland har sina utmaningar då målgruppen är förhållandevis liten, men under det gångna året har jag ändå insett och fått bekräftat hur viktigt vårt arbete är för den enskilda individen. Varje barns inlärningssituation är unik, och samtidigt avgörande för barnets framtid och möjlighet till utveckling.
Tyvärr finns det ingen universalmetod som garanterar en lösning, men ibland kan ändå enkla knep hjälpa – som till exempel att gå igenom dagens struktur och schema eller tänka på sinnesintryck i det fysiska rummet. Mycket kan kännas självklart, men behöver ändå påminnas om. Så känn er välkomna att ta kontakt med oss om ni har frågor kring ert barns inlärning eller skolgång!
Nu är det bara någon vecka kvar av det här konstiga året, men ännu har vi en hel del att göra inom Lärum innan vi kan ta jullov. Vi har nyligen gett ut ett nytt eget läromedel: Alla vi tillsammans - samhälle. Och fler är på kommande. Vi publicerar också nytt material i vår digitala materialbank. Där hittar ni ju också lättlästa Muminljudböcker, gå gärna in och lyssna på dem! Om ni vill veta mera om oss så är ni välkomna att bekanta er med våra tjänster på vår webbplats www.larum.fi!
Text: Malin Sandström, teamledare för Lärum vid FDUV
Foto: Sofia Jernström
Hör klassläraren Eva Brunell berätta om det nya läromedlet Alla vi tillsammans - samhälle