Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Susanne Nygård och citatet Barnet är inte sin diagnos utan varje barn är unikt.

Inget barn med autism är det andra likt – hitta varje barns styrkor och svårigheter

168042822002.04.2023 kl. 12:37
”Att utgå från varje barns förutsättningar är nummer ett”, skriver Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård i vår blogg. Hon ger tips på hur man kan stöda barn med autism på bästa sätt så att de kan må bra och utvecklas i skolan.

Barn inom autismspektret får det ofta tufft med skolgången, om de inte får sina behov bemötta och tillgodosedda. Att utgå från varje barns förutsättningar är nummer ett.

Det första jag brukar göra när jag får en ny elev är att ta reda på hens styrkor och svårigheter. Därför är det viktigt att träffa föräldrarna innan barnet börjar skolan, för då får jag information om vad som fungerar och inte fungerar i vardagen.

Jag behöver få veta vad som ger eleven energi och vad hen kan vila i. Om eleven inte mår bra klarar hen inte av att lära sig och utvecklas i skolan.

Det viktigaste är att inse att barnet inte är sin diagnos utan att varje barn är unikt. Inget barn är det andra likt, även om de skulle ha samma diagnos.

Det viktigaste är att inse att barnet inte är sin diagnos utan att varje barn är unikt. Inget barn är det andra likt, även om de skulle ha samma diagnos. Det gäller att inte generalisera utan att hitta varje barns styrkor och svårigheter.

Struktur och förutsägbarhet

I skolan är schemat ofta statiskt. Det är modersmål 45 minuter, matematik 45 minuter och så vidare. En elev med autism klarar oftast inte av att koncentrera sig i 45 minuter utan pauser där hen får göra något annat.

Ofta vill elever inte heller sticka ut och då är det viktigt att de får hjälp av läraren med de små pauserna. Om det står inskrivet på elevens schema att nu är det dags att rita en stund är det lättare att acceptera pausen.

Elever med autism har ofta extra svårt för sinnesintryck.

Helt centralt är att vara tydlig och förutsägbar. Tydliga grundstrukturer underlättar för elever med autism: Vad ska vi göra? När och hur? Vilka regler gäller i skolan? Tydliga lektionsstrukturer som stöds med bilder gör att ännu fler elever kan hänga med i undervisningen.

Det är också bra om klassrumsmiljön inte har för många sinnesintryck. Det stör alla elever och de får svårt att fokusera på skolarbetet. Elever med autism har ofta extra svårt för sinnesintryck.

Den svåra balansen mellan utmaningar och anpassningar

Fler barn med autism än barn med andra neuropsykiatriska funktionsnedsättningar stannar hemma från skolan. Jag har upplevt att en god dialog mellan föräldrarna och lärarna ger de bästa förutsättningarna för barnen att lyckas i skolan. Vad kan vi tillsammans göra för att öka skolnärvaron?

Så länge barnet klarar av utmaningen och kan återhämta sig efteråt växer hen och utvecklar nya förmågor.

En stor utmaning i skolan är att hitta rätt balans mellan utmaning och anpassningar. Det är viktigt att kartlägga vad som tar och vad som ger energi.

Som förälder kan du bidra genom att berätta när något tar energi hemma eller hur ditt barn mår efter skolan. Så länge barnet klarar av utmaningen och kan återhämta sig efteråt växer hen och utvecklar nya förmågor.

Alla barn har rätt att lära sig och utvecklas till sin fulla potential.

Text: Susanne Nygård, pedagogisk planerare på Lärum med mångårig erfarenhet som lärare

     
         

Lärums handledningar

Lärum har utarbetat olika handledningar om tydliggörande pedagogik, tidsuppfattning och tidsuttryck samt sinnesupplevelser. Alla handledningar kan laddas ner och användas fritt. Du hittar dem i Lärums digitala materialbank:

larum fi/handledningar
 

         
     

 

Matilda Hemnell: Det öppnades en liten glipa, där ett uns av hopp kunde sippra in.

Vid storm behövs trygga hamnar

Varför behövs tredje sektorn inom social- och hälsovården? Informatör Matilda Hemnell skriver i vår blogg om erfarenheter från sin egen barndom och om kamratstödets betydelse.
Bilder från demonstration med plakat med texter som Om inte FDUV, så vem? Skär inte i våra liv och Att nedmontera sote-organisationerna blir dyrt.

Inga nya nedskärningar i social- och hälsovården

Regeringen har hörsammat vårt nödrop. Den skär inte mer i stöden till social- och hälsoorganisationer.
Bild på insändaren i Hbl.

Specialkunnande kring anpassade läromedel på väg att försvinna

Insändare i Hufvudstadsbladet 23.8.2025.
Bild på insändare i Hbl.

Språkliga rättigheter kräver samarbete

Insändare i Hufvudstadsbladet 21.8.2025.
Bild på insändaren i Åu.

Utsatta drabbas om stödet till organisationer skärs ned

Insändare i Åbo Underrättelser 18.8.2025.
FDUV-logo.

Nedskärningar i organisationsbidragen skulle drabba redan utsatta personer hårt

Ytterligare nedskärningar skulle i praktiken innebära en nedmontering av social- och hälsovårdsorganisationerna.
Stoppa Purras katastrofala förslag.

Stoppa nedskärningarna – regeringen måste säga nej till Purras förslag!

Bidragen till social- och hälsoorganisationerna föreslås skäras med ytterligare 100 miljoner euro.
Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.

Lärare, så här kan du göra skolan tillgänglig för fler

Det finns mycket vi kan göra för att förbättra elevers förutsättningar att vara i skolan och ta till sig undervisningen. Det behöver varken vara dyrt eller svårt. Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård ger flera konkreta tips i vår blogg.
Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 23.6–8.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.
FDUVs logo

Tummen ner för förslaget att ändra i den nya funktionshinderlagen

FDUV har gett ett utlåtande om förslag på ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde.
FDUV-logo.

De språkliga rättigheterna har försvagats inom specialomsorgen

FDUV har gett svar på bakgrundsfrågor för regeringens språkberättelse. Bland annat samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar.
Två av hundra har intellektuell funktionsnedsättning?

Fler personer med IF än man tidigare trott

Andelen personer i Finland med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt högre än vad man tidigare trott, visar nya siffror från FPA.

”Alla ska bidra” – men ges alla förutsättningar?

Insändare publicerad i Hufvudstadsbladet 18.6.2025.

Vadå delaktighet?

Susanne Tuure har under sin karriär med och för personer med IF varit med i många delaktighetssatsningar. I vår blogg reflekterar hon kring dessa erfarenheter.
Selkokielen tarvearvio 2025.

Allt fler behöver lätt språk i Finland

Upp till 812 000 personer beräknas vara i behov av lätt språk, visar en ny utredning.
nstruktionerna och informationen behöver vara lätt att hitta, och lätt att förstå  och ta till sig.

Varför behövs lättläst information om beredskap?

I en kris behöver alla i samhället få information som de förstår. I vår blogg skriver Helena Holm-Cüzdan, planerare vid LL-Center, om varför det är klokt att satsa på just lättläst information.
Elev med glasögon läser vid pulpet.

Stödet för lärande och skolgång ändrar

Trestegsstödet med allmänt, intensifierat och särskilt stöd ersätts av ett nytt system.
Skärmklipp från de lättlästa sidorna på 72 timmar.

Lättläst om beredskap

FDUV:s LL-Center har anpassat informationen till lätt svenska.
FDUV-logo.

Förbundet ser över sina stadgar

Målet är att modernisera stadgarna så att de bättre motsvarar dagens och framtidens behov.
Socialskyddsguiden 2025.

Socialskyddsguiden är uppdaterad – ladda ner gratis!

I guiden ingår nu information om den nya lagen om funktionshinderservice.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen