Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Bild på Maria som läser Lätta Bladet. Bredvid bilden finns citatet: Det känns både grymt och onödigt att göra människor mer funktionsnedsatta än de egentligen är, bara för att de inte klarar av att sköta ärenden den digitala vägen.

Digital tillgänglighet säger inte allt

165529470015.06.2022 kl. 15:05
Tillgänglighet är "på modet" just nu skriver Maria Österlund. I vår blogg reflekterar hon över digital tillgänglighet och de utmaningar som digitaliseringen av samhället för med sig.

Tillgänglighet är på modet just nu. Det märker också vi på LL-Center när allt fler organisationer och olika aktörer hör av sig för att fråga om tillgänglighet. Det här är förstås en riktigt bra sak.

Det är bra att det finns en lag som säger att digitala tjänster som är riktade till allmänheten ska vara tillgängliga.  

Lagen om tillhandahållande av digitala tjänster förpliktar den offentliga sektorn och vissa av organisationerna inom den privata och tredje sektorn att följa tillgänglighetskraven. Lagen om digital tillgänglighet trädde i kraft i april 2019. De sista övergångstiderna gick ut förra sommaren. Det betyder ju att allting borde vara riktigt bra nu!

Men, sedan visar det sig att lagen inte egentligen sträcker sig så mycket längre än till de tekniska lösningarna. Syftet med lagen är visserligen att förbättra allas möjligheter att använda digitala tjänster på lika villkor.

Hur fungerar digital tillgänglighet i praktiken?

Så här skriver Regionförvaltningsverket som är den instans som ska övervaka den digitala tillgängligheten:

"Det är viktigt att digitala tjänster är lika tillgängliga för alla. För att detta ska vara möjligt krävs det att man redan vid planeringen av en digital tjänst beaktar människors olika förutsättningar. En webbplats eller mobilapplikation ska kunna användas även av användare med exempelvis hörsel- eller synskada, läs- eller inlärningssvårigheter, en minnessjukdom eller svaga kunskaper i finska eller svenska. Inte heller tillfälliga störningar, såsom buller, solsken, stress eller en gipsad arm, ska få göra det omöjligt att använda en webbplats eller mobilapplikation."

Problemet är att det här är lättare sagt än gjort. Även om en digital tjänst har gjorts upp enligt de regler som finns, med lämplig kontrast på sidan, med lämpliga färger, ett läsligt typsnitt och utan besvärliga pop-up-fönster och byggd på ett sådant sätt att också läsapparatur för synskadade klarar det hela, kommer det att finnas många människor som inte klarar av att använda tjänsten utan hjälp.

Lätt språk kan vara en del av lösningen

Ett annat problem är att även om det tekniska är under kontroll så är kanske inte själva innehållet, alltså texten det. Om man inte förstår det man läser eller de kommandon man uppmanas använda så kommer användandet att vara svårt, kanske till och med omöjligt.

Här kan lättläst text vara en del av lösningen.

Och, vi ska inte vara för negativa, visst finns det redan fina digitala tjänster där också texterna är lättlästa och därför lättare att använda för allt fler. Och eftersom det finns en efterfrågan så kommer säkert de lättanvända och verkligt tillgängliga digitala tjänsterna att bli allt fler i framtiden.

Digitala tjänster passar inte alla

Men vi ska komma ihåg att det finns en relativt stor grupp människor som trots det inte klarar av att sköta sina ärenden via allehanda digitala tjänster och appar. Till den här gruppen hör bland andra människor med intellektuell funktionsnedsättning och den växande gruppen finländare med hög ålder. Det kan hända att de här personerna aldrig har fått bankkoder att identifiera sig med eller inte klarar av att använda de mer intrikata funktionerna på en smarttelefon.

Det här gör inte de här personerna till sämre människor, men tyvärr är en person i dagens Finland som inte behärskar det digitala och inte har bankkoder på ett sätt bara en halv person.

Hen kan inte självständigt uträtta ärenden, för på många viktiga ställen saknas det personlig service, eller ens en telefontjänst att ringa.

Det är inte längre möjligt att gå fram till en lucka där man kan träffa en person och be om en tjänst eller be om råd gällande hur man ska sköta sitt ärende.

Chatboten man stöter på, på allt fler digitala tjänster är säkert välvillig men har tyvärr ofta svårt att förstå kundens frågor och behov. Har man tur så ger chatboten till slut upp och frågar om den ska koppla en vidare till en människa.

Är det verkligen för mycket begärt att det inom viktiga funktioner fortfarande borde finnas också mänsklig service att tillgå, utan att tvingas betala hutlöst mycket för det?

Det känns både grymt och onödigt att göra människor mer funktionsnedsatta än de egentligen är, bara för att de inte klarar av att sköta ärenden den digitala vägen.

Ibland undrar man var alla dessa pengar som har sparats in genom att skära ner på service och tjänster egentligen har hamnat. Det borde ha blivit en ganska stor hög inbesparade slantar vid det här laget.

Text: Maria Österlund, redaktör på LL-Center

 

Du vågar, jag kan. Och bild på Tobias Ståhlberg med diplom i handen.

Veckan för personer med talsvårigheter uppmärksammar de 120 000 i Finland som inte kan tala

Veckan firas i år med temat Du vågar, jag kan.
Pärmen av boken Lätt svenska i Finland.

Ny bok samlar banbrytande forskning om lätt svenska

Boken är ett resultat av forskningsprojektet Lätt finlandssvenska. Forskarna har samarbetat med vårt LL-Center.
Vanessa Westerlund: Nu har FN:s funktions-hinderkommitté sagt det högt: Finland måste skärpa sig.

Tröttsamt tjat eller början på förändring?

Vanessa Westerlund skriver i vår blogg om FN:s kritik mot Finland och varför funktionshinderorganisationernas envisa tjat behövs.
Två kvinnor med blombukett och bild från tillställningen där utmärkelsen delades ut.

Demokratiutmärkelsen till funktionshinderservicen i Egentliga Finland

Den svenskspråkiga funktionshinderservicen i Egentliga Finlands välfärdsområde har samarbetat med FDUV kring servicetagarråd och delaktighetsmodellen.
Olivia Sandström med en affisch med Må bra-handen.

Nytt material – Må bra-handen främjar psykisk hälsa

FDUV har utarbetat anpassat material – också för gruppverksamhet. Ladda ner gratis!
När barnet är våldsamt - en guide för föräldrar.

Ny guide för föräldrar vars barn är våldsamma

Guiden När barnet är våldsamt kan laddas ner gratis från vår materialbank.
Matilda Hemnell: Det öppnades en liten glipa, där ett uns av hopp kunde sippra in.

Vid storm behövs trygga hamnar

Varför behövs tredje sektorn inom social- och hälsovården? Informatör Matilda Hemnell skriver i vår blogg om erfarenheter från sin egen barndom och om kamratstödets betydelse.
Bilder från demonstration med plakat med texter som Om inte FDUV, så vem? Skär inte i våra liv och Att nedmontera sote-organisationerna blir dyrt.

Inga nya nedskärningar i social- och hälsovården

Regeringen har hörsammat vårt nödrop. Den skär inte mer i stöden till social- och hälsoorganisationer.
Bild på insändaren i Hbl.

Specialkunnande kring anpassade läromedel på väg att försvinna

Insändare i Hufvudstadsbladet 23.8.2025.
Bild på insändare i Hbl.

Språkliga rättigheter kräver samarbete

Insändare i Hufvudstadsbladet 21.8.2025.
Bild på insändaren i Åu.

Utsatta drabbas om stödet till organisationer skärs ned

Insändare i Åbo Underrättelser 18.8.2025.
FDUV-logo.

Nedskärningar i organisationsbidragen skulle drabba redan utsatta personer hårt

Ytterligare nedskärningar skulle i praktiken innebära en nedmontering av social- och hälsovårdsorganisationerna.
Stoppa Purras katastrofala förslag.

Stoppa nedskärningarna – regeringen måste säga nej till Purras förslag!

Bidragen till social- och hälsoorganisationerna föreslås skäras med ytterligare 100 miljoner euro.
Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.

Lärare, så här kan du göra skolan tillgänglig för fler

Det finns mycket vi kan göra för att förbättra elevers förutsättningar att vara i skolan och ta till sig undervisningen. Det behöver varken vara dyrt eller svårt. Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård ger flera konkreta tips i vår blogg.
Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 23.6–8.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.
FDUVs logo

Tummen ner för förslaget att ändra i den nya funktionshinderlagen

FDUV har gett ett utlåtande om förslag på ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde.
FDUV-logo.

De språkliga rättigheterna har försvagats inom specialomsorgen

FDUV har gett svar på bakgrundsfrågor för regeringens språkberättelse. Bland annat samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar.
Två av hundra har intellektuell funktionsnedsättning?

Fler personer med IF än man tidigare trott

Andelen personer i Finland med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt högre än vad man tidigare trott, visar nya siffror från FPA.

”Alla ska bidra” – men ges alla förutsättningar?

Insändare publicerad i Hufvudstadsbladet 18.6.2025.

Vadå delaktighet?

Susanne Tuure har under sin karriär med och för personer med IF varit med i många delaktighetssatsningar. I vår blogg reflekterar hon kring dessa erfarenheter.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen