Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Porträtt på Tessa Forssell och citatet Nu inser jag hur betydelsefullt det är att vara i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning för att förstå frågor som berör gruppens rättigheter.

Att kommunicera om en grupp man själv inte tillhör

162935100019.08.2021 kl. 08:30
När teori möter verklighet. I vår blogg skriver Tessa Forsell vad hon lärt sig från sin praktik på FDUV, och om hur viktigt det är att analysera och reflektera när man kommunicerar om en grupp man själv inte tillhör.

Den här sommaren fick jag möjligheten att jobba med kommunikation på FDUV inom ramen för min praktik. Min tidigare kunskap i funktionsrättsfrågor var från några föreläsningar och artiklar från mina studier i sociologi.

När jag besökte FDUV:s sommarläger fick jag för första gången lära känna personer med intellektuell funktionsnedsättning.

Varför hade jag inte gjort det förut?

Det kan bero på många saker. Delvis på mig själv och de små cirklar jag rör mig i. Men också på att personer med intellektuell funktionsnedsättning fortfarande är en rätt så isolerad grupp.

Som praktikant har jag bekantat mig med det omfattande arbetet FDUV gör för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Arbetet kan bland annat handla om boendefrågor, arbetslivsfrågor, tillgänglighet och att motverka diskriminering.

Det har varit intressant att se de olika nivåer personalen på FDUV arbetar på. En dag kan arbetet vara att ge förslag till förändringar i vårdreformen, och en annan dag att hjälpa en förälder hitta rätt stöd till sitt barn. Det kan också handla om att fundera på hur man ska formulera sig till exempel i sociala medier så att även de som inte är så insatta förstår.

Att kommunicera om funktionsrättsfrågor

Ord har betydelse. I början av min praktik funderade jag mycket på vilka begrepp man ska använda. Funktionshinder, funktionsvariation eller funktionsnedsättning?

Men jag insåg snabbt att kommunicera om en grupp som man själv inte tillhör kräver reflektion kring så mycket mer än bara de begrepp man använder.

Jag har funderat mycket på en svår balansgång då man kommunicerar om funktionsrättsfrågor. Det handlar om att visa att en funktionsnedsättning inte betyder att man måste leva ett sämre liv. Men samtidigt måste man lyfta upp de verkliga barriärer och utmaningar dessa personer står inför.

Det handlar om att visa att en funktionsnedsättning inte betyder att man måste leva ett sämre liv. Men samtidigt måste man lyfta upp de verkliga barriärer och utmaningar dessa personer står inför.

Ibland kan man göra misstag. Jag erkänner att det här är min andra bloggtext. I den första versionen av bloggtexten ingick en ung persons personliga intervju.

En nervös måndagmorgon skickade jag ett mejl till min handledare som började:

”Jag har funderat hela veckoslutet över intervjun. Ju mer jag tänker, desto mer inser jag att jag inte är bekväm med att referera till den i min bloggtext.”

Jag lär mig hela tiden hur viktigt det är att analysera min egen position. Har jag rätt att använda hennes berättelse som exempel i en text som beskriver min egen personliga utveckling? Hur hjälper det personer med intellektuell funktionsnedsättning?

Fast jag anonymiserar är det fortfarande hens berättelse. Den tillhör hen.

Lyssna för att förstå

Under min praktik har mitt intresse för funktionsrättsfrågor väckts ännu mer.

Nu inser jag hur betydelsefullt det är att vara i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning för att förstå frågor som berör gruppens rättigheter. Då får forskning en koppling till verkligheten och de riktiga personer det handlar om. Att tala med i stället för om. Att träffa personer som har en funktionsnedsättning, men inte är sin funktionsnedsätting.

Jag minns med glädje alla människomöten från sommarlägren. Alla fina diskussioner som kunde handla om svåra tider, favoritmusik eller ölmärken.

Nu inser jag hur betydelsefullt det är att vara i kontakt med personer med intellektuell funktionsnedsättning för att förstå frågor som berör gruppens rättigheter.

Jag fick också se hur olika behov personer med intellektuell funktionsnedsättning kan ha, och hur olika personer själv kan förhålla sig till sin egen funktionsnedsättning. Därför vill jag bli bättre på att inte ta saker för givet.

Ingen annan än personer med intellektuell funktionsnedsättning vet hur det verkligen är att ha en intellektuell funktionsnedsättning, och ingens upplevelse är exakt lik en annans. Det viktiga är att lyssna.

Text: Tessa Forssell, praktikant och sociologistuderande

 

Wilhelm Nielsen och pärmen av Norrskenet ser på oss och texten Vinnare.

Den lättlästa vuxenromanen Norrskenet ser på oss är ute nu!

Wilhelm Nielsens roman vann första pris i kategorin lättlästa vuxenromaner i manustävling Skriv för mig!
Du vågar, jag kan. Och bild på Tobias Ståhlberg med diplom i handen.

Veckan för personer med talsvårigheter uppmärksammar de 120 000 i Finland som inte kan tala

Veckan firas i år med temat Du vågar, jag kan.
Pärmen av boken Lätt svenska i Finland.

Ny bok samlar banbrytande forskning om lätt svenska

Boken är ett resultat av forskningsprojektet Lätt finlandssvenska. Forskarna har samarbetat med vårt LL-Center.
Vanessa Westerlund: Nu har FN:s funktions-hinderkommitté sagt det högt: Finland måste skärpa sig.

Tröttsamt tjat eller början på förändring?

Vanessa Westerlund skriver i vår blogg om FN:s kritik mot Finland och varför funktionshinderorganisationernas envisa tjat behövs.
Två kvinnor med blombukett och bild från tillställningen där utmärkelsen delades ut.

Demokratiutmärkelsen till funktionshinderservicen i Egentliga Finland

Den svenskspråkiga funktionshinderservicen i Egentliga Finlands välfärdsområde har samarbetat med FDUV kring servicetagarråd och delaktighetsmodellen.
Olivia Sandström med en affisch med Må bra-handen.

Nytt material – Må bra-handen främjar psykisk hälsa

FDUV har utarbetat anpassat material – också för gruppverksamhet. Ladda ner gratis!
När barnet är våldsamt - en guide för föräldrar.

Ny guide för föräldrar vars barn är våldsamma

Guiden När barnet är våldsamt kan laddas ner gratis från vår materialbank.
Matilda Hemnell: Det öppnades en liten glipa, där ett uns av hopp kunde sippra in.

Vid storm behövs trygga hamnar

Varför behövs tredje sektorn inom social- och hälsovården? Informatör Matilda Hemnell skriver i vår blogg om erfarenheter från sin egen barndom och om kamratstödets betydelse.
Bilder från demonstration med plakat med texter som Om inte FDUV, så vem? Skär inte i våra liv och Att nedmontera sote-organisationerna blir dyrt.

Inga nya nedskärningar i social- och hälsovården

Regeringen har hörsammat vårt nödrop. Den skär inte mer i stöden till social- och hälsoorganisationer.
Bild på insändaren i Hbl.

Specialkunnande kring anpassade läromedel på väg att försvinna

Insändare i Hufvudstadsbladet 23.8.2025.
Bild på insändare i Hbl.

Språkliga rättigheter kräver samarbete

Insändare i Hufvudstadsbladet 21.8.2025.
Bild på insändaren i Åu.

Utsatta drabbas om stödet till organisationer skärs ned

Insändare i Åbo Underrättelser 18.8.2025.
FDUV-logo.

Nedskärningar i organisationsbidragen skulle drabba redan utsatta personer hårt

Ytterligare nedskärningar skulle i praktiken innebära en nedmontering av social- och hälsovårdsorganisationerna.
Stoppa Purras katastrofala förslag.

Stoppa nedskärningarna – regeringen måste säga nej till Purras förslag!

Bidragen till social- och hälsoorganisationerna föreslås skäras med ytterligare 100 miljoner euro.
Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.

Lärare, så här kan du göra skolan tillgänglig för fler

Det finns mycket vi kan göra för att förbättra elevers förutsättningar att vara i skolan och ta till sig undervisningen. Det behöver varken vara dyrt eller svårt. Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård ger flera konkreta tips i vår blogg.
Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 23.6–8.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.
FDUVs logo

Tummen ner för förslaget att ändra i den nya funktionshinderlagen

FDUV har gett ett utlåtande om förslag på ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde.
FDUV-logo.

De språkliga rättigheterna har försvagats inom specialomsorgen

FDUV har gett svar på bakgrundsfrågor för regeringens språkberättelse. Bland annat samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar.
Två av hundra har intellektuell funktionsnedsättning?

Fler personer med IF än man tidigare trott

Andelen personer i Finland med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt högre än vad man tidigare trott, visar nya siffror från FPA.

”Alla ska bidra” – men ges alla förutsättningar?

Insändare publicerad i Hufvudstadsbladet 18.6.2025.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen