Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Ung kvinna med Downs syndom vid dator får handledning av vuxen.

Grundskolan avklarad – vad näst?

158030112029.01.2020 kl. 14:32
När grundskolan närmar sig sitt slut står framtidens dörrar på glänt. Den här tiden på året har föräldrar och speciallärare många frågor om vilka alternativ det finns för ungdomar med funktionsnedsättning efter grundskolan. Vi har inbjudit Petra Kaske, teamledare på Optima, till gästbloggare för att ge svar.

”Vad händer efter grundskolan?”

”Vilka är alternativen?”

”Vad är det för skillnad på TELMA, VALMA och yrkesinriktade studier?”

”Har vi kommit ihåg allt?”

”När kommer beslutet?”

Just nu funderar många familjer och ungdomar över den här typen av frågor. Det kan vara en stor omställning när grundskolan tar slut och andra stadiet väntar. Det är en process som är bra att inleda i god tid. När och hur, beror på den ungas kognitiva förmåga och behov av förberedelser inför förändringar.

Den viktiga förberedelsen

I Svenskfinland ansvarar samkommunen Optima för specialyrkesutbildningen, alltså yrkesinriktad utbildning med krävande särskilt stöd (SP). Här arbetar en yrkeskunnig personal helhjärtat med de studerandes bästa i fokus. Av erfarenhet vet vi hur viktigt det är att satsa på en lyckad överföring från grundskolan till andra stadiet, det arbetet ligger som grund inför studierna. En god start tryggas bland annat genom samtal, intervjuer och besöksdagar.

Genom samarbete mellan vårdnadshavare, grundskolans personal och personal på Optima kan vi tillsammans hitta den studieinriktning och utbildning som passar bäst för respektive studerande.

Vi rekommenderar att ni – vårdnadshavare eller till exempel speciallärare ­– modigt tar kontakt och bokar in en besöksdag. Det är bra att bekanta sig med de olika utbildningarna och enheterna. Under besöksdagen får den unga följa med undervisningen samt träffa studerande och personal. Den unga kan antingen komma på besök med sin lärare eller sina föräldrar.

I början av studierna lägger vi tillsammans upp mål och innehåll i en personlig utvecklingsplan (PUK) och en personlig studieplan (PSP).

Flera alternativ på andra stadiet

Vilka är då alternativen efter grundskolan för dem som behöver extra stöd? Optima erbjuder ungdomar med funktionsnedsättning följande utbildningsmöjligheter:

1. Yrkesinriktad utbildning

Den yrkesinriktade utbildningen inom Optimas krävande särskilt stöd (SP) är för ungdomar som behöver smågruppsundervisning, speciallärare eller skolgångsbiträden. Den passar även unga som behöver undervisning med individuella mål och individuell undervisning. Inom den yrkesinriktade utbildningen kan man också få tillgång till utökad elevvård och boendeträning.

Man kan välja mellan olika inriktningar, som erbjuds på olika orter. Man kan studera till:

  • Merkonom SP i Nykarleby
  • Artesan SP i Nykarleby
  • Fastighetsskötare SP i Nykarleby och Vasa
  • Fordonsmekaniker SP i Jakobstad
  • Kock SP i Nykarleby
  • Lokalvårdare SP i Jakobstad

2. Förberedande utbildning för grundläggande yrkesutbildning - VALMA

VALMA är till för unga som vill stärka studiefärdigheterna samt behöver särskilt stöd och individuell handledning för att hitta rätt bransch för fortsatta studier. Under utbildningen bekantar sig den unga med olika branscher inom den grundläggande yrkesutbildningen och olika arbetsplatser med syfte att senare få en yrkesinriktad utbildning.

VALMA SP finns i Jakobstad och från hösten 2020 även i Helsingfors.

För dem som inte kan nå upp till yrkeskraven för yrkesexamen eller VALMA, finns möjlighet att söka till handledande utbildning inom TELMA.

3. Utbildning som förbereder för arbete och ett självständigt liv - TELMA

TELMA är till för unga som behöver träna på färdigheter som man behöver i vuxenlivet och i arbetet. Här förbereds de unga att klara sitt vuxenliv så självständigt som möjligt genom att träna på kommunikation, sociala färdigheter, samhällsfärdigheter och arbetslivsfärdigheter. Mål, innehåll, undervisningsmetoder och material görs upp enligt de ungas individuella behov och förutsättningar. Det innebär att studiestigen ser olika ut för varje TELMA-studerande. Allt de gör, gör de utgående från sina egna resurser. Målet är personlig mognad, sund självkänsla och en positiv attityd till livet.

Studietiden vid TELMA är 1–3 år och omfattar 60 kompetenspoäng. TELMA-enheter finns i Borgå, Helsingfors, Pargas, Vasa, Jakobstad och Nykarleby.

Ansök om studieplats

Utbildning efter avslutad grundskola hör inte till subjektiva rättigheter, vilket betyder att den unga och familjen separat måste ansöka om studieplats. Med tanke på ansökan är det bra att notera följande:

  • I år är ansökningstiden till krävande särskilt stöd 11.3–1.4.2020. Ansökan görs elektroniskt via www.studieinfo.fi.
  • Till ansökan ska ni bifoga: B-utlåtande från läkare, IP (individuell plan för undervisningen), utlåtande från speciallärare och senaste betyg. Bilagorna kan ni sända per post till: Optima, Åminnevägen 2A, 66900 Nykarleby.
  • Beslut om beviljad studieplats får ni i medlet av juni. Har den unga blivit beviljad en studieplats ska ni bekräfta att ni tar emot platsen inom två veckor, enligt de anvisningar som bifogas beslutet.
  • Angående stödtjänster som morgonvård, eftermiddagsvård, vård under lovtider eller färdtjänst för studieresor är det bra att vara i kontakt med hemkommunens socialarbetare. Det är hemkommunen som beviljar och ordnar de stödtjänster som behövs.

Förhoppningsvis svarade jag på några av dina frågor eller bekräftade det du redan kände till från tidigare om olika studiemöjligheter efter grundskolan. Du kan alltid ta kontakt med mig eller min kollega Kristina. Tillsammans funderar vi sedan över de möjligheter som finns inom Optima!

We learn for life – vi lär oss för livet!

Petra Kaske, teamledare på Optima (TELAM)

Foto: iStock

Gå till information om Optimas TELAM-utbildning riktad till studeranden. Här finns även information med bildstöd, en samtalskarta och en checklist inför ansökning till TELMA.

      

Ta gärna kontakt om du har frågor!
 

  • Yrkesinriktad utbildning och VALMA:
    Teamledare Kristina Kullas-Norrgård, 044 7215 616, kristina.kullas-norrgard@optimaedu.fi
     
  • TELMA:
    Teamledare Petra Kaske, 044 7215 353, petra.kaske@optimaedu.fi

 

     

 

skuggan av en cykel bakom en äppelträdskvist i blom.

När utomhuslivet blev räddningen

Coronaepidemin har understrukit naturens betydelse som tidsfördriv, kraftkälla och plats för socialt umgänge. Sofia Jernström från Steg för Steg skriver i vår blogg om utomhuslivets roll denna vår.
Internationlella dagen för lätt språk 28.5.

Använd lätt språk – 20 tips om lätt svenska

Den 28 maj firas den första internationella dagen för lätt språk.
Person med dator i famnen, från skärmen framgår att Steg för Stegs nätcafé med temat musik pågår.

När träffarna och stödet flyttade ut på nätet

När det inte längre var möjligt att träffas fysiskt på grund av coronaviruset fick Steg för Steg tänka om. Många med intellektuell funktionsnedsättning satt nu hemma utan normal sysselsättning och utan att träffa andra. Därför öppnade föreningen ett nätcafé – ett rum på nätet öppet för alla.
FDUV:s logotyp.

Organisationernas hälsning till riksdagens funktionshindergrupp med anledning av coronakrisen

Vi lyfte fram vilka konsekvenser coronarestriktionerna haft för personer med intellektuell funktionsnedsättning och vilka åtgärder som bör vidtas när samhället börjar öppnas upp.
Porträtt på Henrika Mercadante.

Tämj din coronabläckfisk

Henrika Mercadante reflekterar i vår blogg kring alla de svåra beslut vi varit tvungna att fatta denna coronavår och om de känslor av otillräcklighet som många av oss tampats med.
illustration över person som får hjälp vid videosamtal och utomhusvistelse.

En annorlunda vardag, men rätt bra trots allt

Inget ont som inte för något gott med sig, heter det. Det gäller också coronakrisen. När vardagen på boendeenheter sattes på ända togs nya verktyg och verksamhetsformer i bruk. Många av dem kommer att leva kvar också efter coronavåren. Vardagen har även sett annorlunda ut för anhöriga som nu fått hålla kontakt med sina barn via digitala verktyg.
tre personer och illustyrationer av coronaviruset

Så här har coronaviruset påverkat min vardag

Coronaviruset har påverkat personer med intellektuell funktionsnedsättning väldigt olika.
Pärmen på boken FDUV – 60 år för demokrati, utveckling och humana värderingar.

Ny bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling

Boken är skriven av FDUV:s tidigare verksamhetsledare Mikael Lindholm.
FDUVs logotyp.

Rörligheten för personer med funktionsnedsättning begränsas lagstridigt

Många personer med intellektuell funktionsnedsättning har svårt att förstå varför de inte fått träffa sina föräldrar på upp till två månader. Att vara ifrån de anhöriga är särskilt betungande nu inför mors dag. Enligt lagen kan bara personer som blivit smittade av eller exponerade för coronaviruset isoleras eller sättas i karantän.
En ljus och rymlig sal samt texten Förbundskongressen 23-25.10.2020 på Åland.

Anmälan till förbundskongressen är öppen

Kom med och påverka och träffa gamla och nya bekanta!
Händer som skålar i kaffekoppar samt mobiltelefoner.

Nätcaféer där anhöriga får prata av sig

När coronakrisen var ett faktum och vi på FDUV blev tvungna att ställa in kurser och träffar för familjer räckte det inte länge förrän vårt familjeteam körde igång med nätträffar för anhöriga till barn med funktionsnedsättning.
FDUV-logotyp

Föräldrar ska inte behöva välja mellan barnets hälsa och försörjning

Också personer som är över läropliktsåldern kan till exempel på grund av intellektuell funktionsnedsättning behöva fortsatt hjälp, stöd och omsorg av en annan person. Organisationer kräver att familjernas försörjning tryggas jämlikt.
Person deltar i videomöte.

Lättläst om internet och appar för videosamtal

Carina Frondén på Lärum tipsar i vår blogg om lättlästa instruktioner för videosamtal och om material för trygg internetanvändning.
FDUVs logotyp.

Det behövs tydligare direktiv för vårdbegränsningar

Insändare i Hufvudstadsbladet 24.4.2020.
FDUV:s logotyp.

Enkät om självbestämmande och begränsningsåtgärder samt hur coronapandemin påverkat – svara senast 26.4!

FDUV utreder hur självbestämmande och begränsningsåtgärder förverkligas samt hur coronapandemin påverkar er.
illustrationer över personer som har kontakt via internet.

Tips och goda exempel under coronakrisen

Berätta hur ni löst olika situationer i dessa undantagsförhållanden – vi tipsar vidare!
Pojke kramar om sin lillabror.

I skuggan och ljuset av ett syskon

Den 10 april firas internationella syskondagen och då vill vi särskilt lyfta fram dem som är syskon till barn med funktionsnedsättning. Syskonens behov av stöd är något vi inom FDUV allt mera har fokus på. Läs Annika Martins bloggtext om detta.
FDUV:s logotyp

Service som behövs på grund av funktionsnedsättning ska vara avgiftsfri

FDUV har gett ett utlåtande om regeringens förslag till klientavgiftslag.
Johanna Rutenberg sitter bland böcker och läser i en bok.

Läs tillsammans – om corona, men också om helt andra saker!

Kriser understryker behovet av information som är lätt att förstå. I vår blogg skriver Johanna Rutenberg, teamledare på LL-Center, om vikten av att läsa högt och diskutera tillsammans. Hon tipsar också om var du kan hitta lättläst material om corona, men även annat.
Person med downs syndrom leker på solig strand, i bakgrunden ledare.

Tongåvan samlar medel till FDUV:s läger

I april kan man skicka hälsningar via Tongåvan och samtidigt stöda våra läger.
  • «
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen