Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
    • Första tiden efter besked om IF
    • Funktionshinderservice
    • Samhällets stöd till familjer
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2025
    • Så här ansöker du om lägerplats
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Funktionshinderservice
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
    • Samhällets stöd till familjer
      • Kombinera arbete med vår och omsorg av barn
    • Personlig assistans
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Fritid och hjälpmedel
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Bilder på personer med funktionsnedsättning i olika miljö och texten Bort från marginalen!  i en pratbubbla.

KOMMUNAL- OCH VÄLFÄRDSOMRÅDESVAL 2025 

Bort från marginalen – FDUV:s valteser för ett inkluderande samhälle 

De förtroendevalda inom kommuner och välfärdsområden fattar många beslut som påverkar vardagen för personer med intellektuell funktionsnedsättning och deras familjer. Nu behövs: 

  • förtroendevalda som vill jobba för att personer med intellektuell funktionsnedsättning blir delaktiga i samhället på lika villkor som alla andra 
  • konkreta åtgärder för att säkerställa ett inkluderande samhälle för alla. 

1. Välfärdsområden med fungerande funktionshinderservice på svenska 

Överföringen av social- och hälsovården till välfärdsområden har inte gått smärtfritt. Välfärdsområdena upplevs som ansiktslösa och byråkratiska och många vet inte vem deras kontaktperson är. Välfärdsområdena sparar och funktionshinderservice uteblir utan förklaring eller regelrätta beslut.

Samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar, vilket syns i avsaknad av koordinering och utveckling av sådana tjänster som är svåra att upprätthålla på svenska inom enskilda välfärdsområden. Samtidigt är funktionshinderservicen i förändring i och med att den nya funktionshinderlagen trädde i kraft 1.1.2025. 

FDUV vill att: 

  • Välfärdsområdena ska aktivt jobba för att åtgärda de stora utmaningarna inom funktionshinderservicen. Invånarna måste kunna lita på att de får den service de behöver och har rätt till. Att ständigt behöva kräva sin rätt är orimligt då vardagen som anhörig till personer med intellektuell funktionsnedsättning redan är betungande på många sätt. 
  • För att underlätta familjernas vardag och frigöra tid för resten av familjen, arbete och vila bör välfärdsområdena erbjuda koordinatorsstöd för föräldrar som har barn med funktionsnedsättning. Välfärdsområdena måste ta ett aktivare ansvar för att vara i kontakt med familjer och koordinera stödhelheten.  
  • Det ska vara enkelt att hitta kontaktuppgifter och lätt att få tag på personal som kan hjälpa en vidare i ens ärende. Det behövs tydlig information om vem man ska kontakta i specifika frågor som boende, rehabilitering och färdtjänst. Rätten att få sköta sina ärenden på svenska måste säkras i praktiken. 
  • Samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena måste stärkas för att trygga tjänster på svenska för personer med funktionsnedsättning. Uppföljningen av hur de svenska tjänsterna fungerar ska göras i samarbete med dem som berörs och organisationerna som representerar dem.  
  • Personer med intellektuell funktionsnedsättning ska ha verkliga möjligheter att påverka sina tjänster. Välfärdsområdena ska utveckla delaktighetsmodeller där personer med intellektuell funktionsnedsättning kan vara med och utvärdera och utveckla servicen.  
  • Tillämpningsanvisningarna för den nya funktionshinderlagen ska göras i samråd med funktionshinderråden och funktionshinderorganisationerna. Välfärdsområdena ska aktivt följa upp hur den nya lagen fungerar och samla in erfarenheter från servicetagarna. 
  • Bra service kräver kunnig och tillräcklig personal – också på svenska. Välfärdsområdena ska upprätthålla nätverk för professionella på svenska och regelbundet fortbilda personalen om funktionsnedsättningar, självbestämmande och delaktighet. 
  • Välfärdsområdena ska aktivt informera om möjligheten att ansöka om efterskänkning och nedsättning av klientavgifter. 

2. Livslångt lärande och en gemenskap för alla 

Skolan i Finland är inte i praktiken anpassad för alla. Det råder stor brist på anpassade läromedel, skolgångshandledare och tillgängliga utrymmen. Det här leder till att barn med intellektuell funktionsnedsättning inte får samma möjligheter som andra barn att utvecklas och växa till sin fulla potential.

Det finns inte heller tillräckligt med anpassade motions- och fritidsaktiviteter. Avsaknaden av meningsfulla aktiviteter i vardagen leder till social isolering och utanförskap. 

FDUV vill att: 

  • Barn med intellektuell funktionsnedsättning ska ha rätt till småbarnspedagogik och undervisning i sin närmiljö. Inklusion får inte bli en sparåtgärd och kommunerna bör reservera tillräckliga resurser för skolgångshandledare, anpassat material på svenska och övriga stödinsatser. Dagis och skola ska ordnas i trygg miljö i små enheter. Stora skolkomplex är otillgängliga för många och ska därför inte byggas. 
  • För att möjliggöra en aktiv fritid för personer med funktionsnedsättning spelar tredje sektorn en viktig roll. Kommunerna och välfärdsområdena ska trygga föreningarnas verksamhetsförutsättningar genom ekonomiska bidrag för verksamhet som främjar välfärd och inkludering. För att alla föreningar ska ha möjlighet att ansöka om bidrag behöver ansöknings- och rapporteringsprocesserna förenklas. 
  • Det ska finnas läsombud på alla boenden för personer med intellektuell funktionsnedsättning och äldre personer. Läsombudet gör böcker, tidningar och information tillgängliga för dem som har svårt att läsa själva, vilket bidrar till livslångt lärande och ökad delaktighet i vardagen.

3. En levande närmiljö tillgänglig för alla 

Det finns inte tillräckligt med boendeplatser eller -alternativ för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det begränsar deras rätt att välja var och hur de bor och deras möjlighet att leva ett självständigt liv.

Även bristen på tillgänglig information och hinderfria miljöer förhindrar många med intellektuell funktionsnedsättning från att vara delaktiga i närsamhället. 

FDUV vill att: 

  • Kommunerna och välfärdsområdena bör ha ett tätt samarbete kring utvecklingen av boendelösningar för personer med funktionsnedsättning. Det ska finnas tillgängliga och trygga boendealternativ i tätort och på landsbygden, beroende på personernas egna behov och intressen. Bostäder ska inte byggas där ingen vill bo.  
  • Personer med intellektuell funktionsnedsättning ska höras när nya boenden planeras och de ska vara delaktiga i planeringen av sitt eget hem. Boenden ska vara anpassade enligt ålder och stödbehov.  
  • Boenden får inte bli nya institutioner – det behövs små enheter med tillräcklig och kunnig personal. Vuxna ska inte heller tvingas bo i föräldrahemmet. 
  • Tillgängliga lösningar ska utgå från principerna om universell design. Det betyder att information, tjänster, kollektivtrafik och offentliga byggnader är tillgängliga för så många som möjligt. Det behövs bland annat information på lätt svenska, tydlig skyltning och sinnesanpassade utrymmen. De olika funktionshindergruppernas varierande behov bör beaktas redan i planeringsskedet. 

Mera information om valet och våra valteser

  • Ladda ner en lättläst broschyr om kommunal och välfärdsområdesvalet (pdf)
  • Läs om "Mitt val" som gör politiken tillgänglig för fler
  • Gå till digitala kursen Bli en lättläst politiker

Det grafiska materialet nedan får användas och spridas, men uppge gärna FDUV som källa.

Inför koordinatorstöd till funkisfamiljer

Ladda ner materialet om koordinatorstöd som pdf

Sku du fixa det? Föräldrar i funkisfamiljer tvingas vara projektledare / översättare / byråkratiexperter/ koordinatorer / pedagogiska handledare / vårdare / sjukvikarier / ansökningsmaskiner / stand by dygnet runt (Utöver allt det som hör normalt familjeliv till). Sku du fixa att hålla alla bollar i luften? En nätverkskarta över olika kontakter och stödinstanser modifierat från verkliga livet. Tänk om föräldrarna ändå i första hand fick vara föräldrar?
Inför koordinatorstöd till funkisfamiljer i välfärdsområdena. I synnerhet för familjer som behöver mycket social- och hälsovårdstjänster. Till exempel enligt den modell som utarbetats av Nka i Sverige. Vad skulle en koordinator göra? Till exempel detta: ta reda på vilka stödformer som finns att få, ringa samtal och boka tider,  fylla i blanketter, delta i möten,  skapa nätverk där de instanser som ska hjälpa barnet har tillräcklig kontakt med varandra och samma information, lyssna på familjens behov,  ha koll på helheten, skapa struktur och följa upp. Vad skulle vara fördelarna?  Koordinatorstöd skulle göra föräldrarna mindre stressade / utmattade / sjuka, ge mer tid för samspel och kommunikation med barnet, ge mer tid över för syskonen, göra att fler kunde jobba heltid eller åtminstone deltid, göra att föräldrarna inte kände sig så ensamma, göra att färre familjer faller mellan stolarna, hjälpa professionella i koordineringen av tjänster, se till att samhällets stöd verkligen hjälper och inte stjälper familjen.

 

Hurdant samhälle vill vi ha – inkluderande eller segregerande?

Ladda ner materialet om inlkusion som pdf

Texten Hurdant samhälle vill du ha? och Illustration över vad exkludering, segregation, integration och inklusion betyder för personer med funktionsnedsättning. Hurdan skola vill du ha? Ala barn har rätt att utvecklas och växa till sin fulla potential. Illustration över vad exkludering, segregation, integration och inklusion betyder för personer med funktionsnedsättning.

 

Beakta tillgängligheten brett!

Ladda ner materialet om tillgänglighet som pdf

Icke-tillgänglighetens onda spiral: icke-tillgängliga lösningar leder till att personer med funktionsnedsättning inte kan delta, vilket leder till att de inte syns i samhället, vilket leder till att funktionsnedsättningar ses som något avvikande och sällsynt, vilket leder till att man uppfattar att det inte finns behov att beakta dem och då leder det till icke-tillgängliga lösningar. Enkel checklista för tillgänglighet 1/2: Tillgänglighet beaktas information och kommunikation, Skyltningen är tydlig, lättläst och tillräcklig – bonus för piktogram och punktskrift, Hörteknik som mikrofoner och hörslinga finns och används, Det finns kontrastmarkeringar i till exempel trappor och glasdörrar eller -väggar, Ramper har tillräckligt liten lutning och är tillräckligt breda, Det finns hiss som rymmer också större rullstolar.

Enkel checklista för tillgänglighet 2/2: Dörrar är lätta att öppna, är tillräckligt breda och saknar trösklar (eller är högst 2 cm höga), Trappor och ramper har ledstänger, Belysningen är tillräcklig och bländar inte, Utrymmena är lätta att gestalta, Utrymmen är bullerfria och lugna, Det finns tillgänglig toalett, Assistenter och ledarhundar är välkomna.

Här finns hela checklistan på en bild

 

Bli en bättre politiker – använd lätt språk

Ladda ner materialet om lätt språk som pdf

Blir en bättre politiker - lär dig lätt språk. Genom att använda lätt språk och skriva lättläst får du fram ditt budskap och gör dig bättre förstådd. 10 tips för lätt språk: 1. Använd du-tilltal. 2. Skriv som en journalist – gå rakt på sak! 3. Skriv det viktigaste först. 4. Börja på ny rad ofta. 5. Dela upp långa krångliga ord i flera mindre ord. 6. Ge konkreta och förklarande exempel.  7. Sätt saker i sitt sammanhang. 8. Undvik liknelser, metaforer och uttryck. 9.  Använd aktiv form. Passa dig för passiv form.  10. Strunta i statistik. Vill du lära dig mer?  Gå den digitala kursen Bli en lättläst politiker. Studieförbundet Vuxenskolan i Sveriges kurs hittar du på  sv.se/mitt-val/politiker. Genom att använda lätt språk gör du politiken tillgänglig för fler och främjar delaktighet.  Det är en demokratigärning.

 

Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen