Finland har ratificerat FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning, men ännu återstår mycket arbete för att de mänskliga rättigheterna ska förverkligas i praktiken.
Ett funktionsrätt Finland är utgångspunkten för det politiska programmet och handlar om rätten till självbestämmande och full delaktighet för personer med funktionsnedsättning. Ordet funktionsrätt är starkt kopplat till FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Personer med funktionsnedsättning ska involveras i beslutsfattande och höras när nya lagar och anvisningar planeras och följs upp, antingen själva eller genom de personer eller organisationer som representerar dem.
Det politiska programmet tydliggör FDUV:s prioriteringar och mål samt ståndpunkt i specifika frågor. FDUV bevakar intressena för svenskspråkiga personer med intellektuell funktionsnedsättning och andra med liknande stödbehov samt deras familjer.
FDUV är partipolitiskt obundet.
Tyngdpunkter i FDUV:s påverkansarbete 2024–2026:
FDUV bevakar även följande viktiga lagstiftningsreformer:
Gå till
Barn och ungdomar med intellektuell funktionsnedsättning har rätt till småbarnspedagogik och undervisning i sin närmiljö inom det allmänna utbildningssystemet.
Skolinklusion kan förverkligas i praktiken genom att anpassa såväl undervisningen med stöd av assistenter som själva utrymmet. Även undervisningsmetoderna och användning av anpassade läromedel möjliggör att så många barn som möjligt kan gå i vanligt daghem och vanlig skola.
Barnet ska också vid behov erbjudas förlängd läroplikt och beslut om särskilt stöd vilket påverkar bland annat barnets möjligheter till individuellt stöd och undervisningsgruppens storlek. Tillräckliga resurser måste reserveras för det särskilda stödet i skolorna. Inklusion får inte vara en sparåtgärd!
Tillgången till personal inom småbarnspedagogiken och skolorna måste tryggas. Speciallärare hör till de yrken som det är allra störst brist på. Kunskapen om undervisning inom verksamhetsområde måste stärkas.
Tillgången till anpassade och kvalitativa läromedel på svenska måste stärkas. Det behöver finnas en tydlig ansvarsfördelning för produktionen och utvecklingen av läromedel i Svenskfinland.
Undervisningen på andra stadiet för studerande i behov av särskilt stöd behöver utvecklas och undervisningen borde i första hand ges i närmiljön. Möjligheterna att integrera och inkludera elever i behov av särskilt stöd i yrkesskolornas undervisning bör utredas. Det behöver finnas större valmöjligheter kring utbildningsalternativ så att de bättre svarar mot de enskilda elevernas intressen och behov.
Antalet svenskspråkiga utbildningsplatser på andra stadiet måste ökas, också för personer som har större stödbehov. Koordineringen av stödtjänster inom utbildning och social- och hälsovård bör stärkas. Stöd för boendet behöver utvecklas så att eleven får det stöd hen behöver på studieorten.
Utbildningsanordnaren på andra stadiet bör garanteras tillräckliga resurser för att skräddarsy praktikplatser, arbetsplatser och daglig sysselsättning enligt den studerandes individuella behov. Det här underlättar övergången från studier till arbetsliv.
Barn och unga med funktionsnedsättning löper större risk att utsättas för mobbning än andra. Därför måste skolorna i sitt antimobbningsarbete inkludera ett funktionshinderperspektiv. Även personer med intellektuell funktionsnedsättning ska engageras i det arbetet, till exempel genom erfarenhetstalare.
Personer med intellektuell funktionsnedsättning deltar oftast i dagverksamhet eller arbetsverksamhet. Bara ett fåtal har anställning med lön. Det finns många strukturella och attitydmässiga hinder som gör det svårt för målgruppen att nå lönearbetet. Sysselsättande verksamhet ska stöda deltagarnas möjlighet till jobb på den öppna arbetsmarknaden eller erbjuda betalda uppdrag enligt underleverantörsmodellen. I den modellen kan servicetagare få lön eller arvode för uppdrag inom ramen för arbetsverksamheten.
Personer med intellektuell funktionsnedsättning är en resurs på arbetsmarknaden. De ska kunna få individuellt stöd, inkluderat lönestöd, för att nå och behålla anställning. Mer resurser bör reserveras för att anställa och utbilda svenskspråkiga arbetstränare.
Alla kan inte jobba heltid, men många med intellektuell funktionsnedsättning kunde jobba deltid. FDUV understöder en linjär modell för invalid- och sjukpension. Det innebär att löneinkomster och pension kan kombineras mer flexibelt så att det gynnar även dem som kan och vill jobba mer än det nu är möjligt på grund av inkomstgränsen.
Dagverksamheten bör utvecklas så att den beaktar individuella behov och stöder delaktighet i samhället. Uppgifterna ska även kännas meningsfulla för deltagaren. Deltagarna i den dagliga verksamheten ska ha större möjlighet att påverka verksamhetens innehåll, till exempel genom planeringsmöten eller servicetagarråd.
Arbetsverksamheten ska stöda deltagarens möjligheter till arbetslivsdelaktighet och social gemenskap.
Utlokaliserad arbetsverksamhet som utförs på arbetsplatser i syfte att lära sig arbetsuppgifter bör vara tidsbunden och övergå till ett anställningsförhållande efter en skälig inlärningsperiod.
Alla ska ha rätt att välja var, hur och med vem de bor. Mångsidiga boendelösningar bör utvecklas med beaktande av kraven i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Arbetet som gjordes inom boendeprogrammet KEHAS behöver därför få en fortsättning.
Många med intellektuella funktionsnedsättningar bor i ett grupphem eller i en boendeenhet, trots att de med individuellt stöd kunde bo självständigt i egen fristående bostad. Personer med större stödbehov ska inte heller per automatik hänvisas till någon särskild form av boende. Serviceboende i det egna hemmet ska kunna genomföras med olika slag av tjänster så som personlig assistans, närståendevård och hemvård.
Den som äger fastigheten där man bor behöver inte vara den samma som ger boendestödet. Det ska var möjligt att kombinera olika serviceformer av olika serviceproducenter flexibelt.
Institutionerna ska avvecklas och man bör främja tillgång till egna fristående bostäder. Grupphem och boendeenheter ska vara små för att förhindra institutionsliknande arbetssätt och främja en hemlik och mänsklig miljö där självbestämmande beaktas.
Det finns behov av att utveckla specialkunnande och skapa mindre boendeenheter för till exempel personer med utmanande autismproblematik eller psykisk ohälsa samt för äldre. Ingen ska behöva vara rädd i sitt eget hem.
Finansieringen för individuellt boende med stöd bör tryggas. Boende ska vara möjligt i olika miljöer: på landsbygden eller i stadsmiljö, beroende behov och intresse. Konceptet med bostadsnätverk bör vidareutvecklas. Bostäder ska inte byggas där ingen vill bo.
I synnerhet i huvudstadsregionen råder det stor brist på förmånliga bostäder. Icke vinstdrivande organisationer bör garanteras stöd för att köpa bostäder som lämpar sig för uthyrning till personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Personer med funktionsnedsättning har rätt att flytta från en boendeform till en annan och rätt att flytta från en ort till en annan. Samhället ska stöda personen att flytta från boendeformer med mycket stöd mot ett mera självständigt boende då personen erhållit tillräckliga ”boendekunskaper”. Ingen ska ändå behöva flytta mot sin vilja.
När nya boenden planeras ska man beakta behoven av tillräckligt stora bostäder, hjälpmedel, tillgänglighet och tjänster som butik, kollektivtrafik och fritidstjänster i närsamhället. Målet bör vara ett så självständigt liv som möjligt, men så att ingen lämnas ensam.
Det politiska programmet är godkänt av förbundskongressen 29.10.2023.