Gå till innehållet
FDUV - startsida
FDUV - startsida
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
    • Kalender
    • Aktuellt
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2026
    • Gör så här om du vill på läger
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
    • Första tiden efter besked om IF
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
    • Kropp och hälsa
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
SvenskaSuomeksiEnglishLättlästTalande webb
  • Om FDUV
    • Detta är FDUV
      • FDUV:s stadgar
      • FDUV:s strategi 2024-2026
      • Tidslinje över FDUV:s historia
      • Bok om DUV-rörelsens uppkomst och utveckling
    • Kalender
    • Aktuellt
      • Blogg
    • Medlemsföreningar
    • Projekt
    • Beställ våra nyhetsbrev
    • Stöd oss
    • Sigfrid Törnqvist-priset
  • Stöd till er
    • Så här stöder vi familjer
    • Familjestödjare
    • Rådgivning
    • Kurser & evenemang
      • Familjekurser
      • Vuxenlivskurser
    • Stöd på vägen mot vuxenliv
    • DUV-föreningar
    • Ekonomiskt stöd
    • Materialbank
      • Socialskyddsguiden
      • Handbok om service för unga
      • Pussel för ett gott liv
  • Sommarläger
    • FDUV:s läger
    • Läger sommaren 2026
    • Gör så här om du vill på läger
    • Vanliga frågor och svar
    • Lägerplatser
    • Ekonomiskt understöd
    • Jobba på läger
  • Läs & lär
    • Lättläst (LL-Center)
    • Stöd för inlärning (Lärum)
    • Lärum-förlaget
    • Specialbiblioteket
    • FDUV:s tidning GP
  • Påverkan
    • Vårt påverkansarbete
      • Intressepolitisk arbetsgrupp
    • Politiskt program
    • Utlåtanden
    • Lagstiftning
    • Funktionshinderlagen
    • Enkät till anhöriga och personer med IF
    • Rocka sockorna
    • Temaveckan för personer med IF
    • Kommunal- och välfärdsområdesval
  • Infobank
    • Intellektuell funktionsnedsättning (IF)
      • Begrepp
      • Bemötande av personer med IF
      • Fosterdiagnostik
    • Första tiden efter besked om IF
      • Hur ge besked om IF - tips till professionella
    • Vad finns det för stöd och hjälp att få?
      • Funktionshinderservice på svenska
      • Samhällets stöd till familjer
    • Skola och utbildning
    • Boende
    • Arbets- och dagverksamhet
    • Arbete med lön
    • Personlig assistans
    • Stör för rörlighet / färdtjänst
    • Självbestämmande och delaktighet
    • Intressebevakning
      • Intressebevakning samt arv och testamente
    • Kropp och hälsa
      • Fritidsverksamhet
    • Annorlunda syskonskap
    • Materialbank
  • Kontakt
    • Personal
    • Faktureringsuppgifter
    • Förtroendevalda
    • Bli medlem
    • Engagera dig
    • Jobba hos oss
    • För media
      • Pressmeddelanden & ställningstaganden

 

Bli medlem

Beställ nyhetsbrev

FDUV

Helsingfors
Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
Finland
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi

Vasa
Storalånggatan 60
65100 Vasa
Finland
+358 (0)6 319 56 52

Tillbaka
Åsa Broo och citatet Samtidigt som vi alla har likeheter och samma känslor och behov så är det viktigt med representation i böckerna.

Vägen till läsning

170297658019.12.2023 kl. 11:03
Kolumn av Åsa Broo i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2023 med temat läsning.

Efter skolan i lågstadiet gick jag flera gånger i veckan till biblioteket. Jag gick dit med mitt lila pannband, kattörhängen i öronen och mitt ljusgula bibliotekskort i fickan. Jag satt där flera timmar. Och fast jag var ensam, kände jag mig aldrig det just där. Rummet var fullt av kunskap från golv till tak och vänner att lära känna i varje bok.

Då dottern var liten läste vi böcker om Babblarna om och om igen. Vi gick till biblioteket och sökte efter andra böcker med stödtecken i, då vi tränande enligt Karlstadsmodellen. Jag gick också med henne på OCI-reading, en träningsmetod framtagen för att förbättra läsförmågan. Vi läste med läsesten, tränade ögonrörelser och koordinationen med instruktioner från en lärare som fördjupat sig i ämnet. Vägen till läsning var allt annat än rak, men så gillar vi båda utmaningar.

Då dottern fick läsglasögon på andra klassen frågade jag henne hur det är att läsa med dem på. ”Nu hoppar inte bokstäverna, och de försvinner inte”, sa hon och lyfte upp sina röda runda plastbågar och jämförde lite då hon läste en Märtabok. Jag hade inte haft en aning om att bokstäverna rört på sig tidigare.

Vägen till läsning var allt annat än rak, men så gillar vi båda utmaningar.

I somras besökte vår familj biblioteket Ode i Helsingfors och vi gillade verkligen det öppna fina boklandskapet och arkitekturen. Wow, alltså! Men mindre ljud och rörelse hade vi alla önskat oss på barnavdelningen. Att ge andra läsro är att visa omtanke och en fin förutsättning för att kunna stiga in i litteraturens värld och bli kvar, både på bibliotek och hemma. 

Häromveckan berättade min nu 14-åriga dotter vid matbordet att de skulle ha läsvecka i skolan. Varje lektion skulle inledas med 20 minuter läsning. Varje lektion! Det är mycket läsning, tänkte jag som ändå älskar att läsa. ”Men jag gillar att läsa och lyssna … Det är faktiskt min hobby”, sa hon. Så fint från att ha brottats med hoppande bokstäver, tänkte jag.

Och specialklassläraren berättade på föräldramötet att hon sett en enorm utveckling i hela klassen. I början var det svårt att koncentrera sig så länge på att läsa eller lyssna till en berättelse, men på fredagen var alla inkörda i rutinen med sina böcker på pulpeten eller i öronen.

Samtidigt som vi alla har likheter och samma känslor och behov så är det viktigt med representationen i böckerna.

Dottern läser nu gärna böcker som handlar om hästar, vänskap och kärlek, som den tonåring hon är i dag. Och vi söker ännu efter böcker som handlar om någon som hon själv säger är annorlunda. Samtidigt som vi alla har likheter och samma känslor och behov så är det viktigt med representationen i böckerna, att det skrivs om personer med olika funktionsnedsättningar. Hon har själv Down syndrom, Hirschsprungs sjukdom och opererad AVSD.

Nu besöker också min dotter biblioteket efter skolan flera gånger i veckan. Där läser hon eller lyssnar på ljudböcker, gör läxor och ser på serier i sin mobil. Det gjorde inte jag på min tid. Mobilen är möjligheternas verktyg, och så länge det finns rum för också annat i livet än skärmar är det bara att ta vara på möjligheterna på bästa sätt.

Text: Åsa Broo, mamma, bokälskare, biblioteksbesökare och copywriter

Kolumnen ingår i FDUV:s tidning Gemenskap & påverkan GP 4/2023 med temat läsning

Bild på insändare i Hbl.

Språkliga rättigheter kräver samarbete

Insändare i Hufvudstadsbladet 21.8.2025.
Bild på insändaren i Åu.

Utsatta drabbas om stödet till organisationer skärs ned

Insändare i Åbo Underrättelser 18.8.2025.
FDUV-logo.

Nedskärningar i organisationsbidragen skulle drabba redan utsatta personer hårt

Ytterligare nedskärningar skulle i praktiken innebära en nedmontering av social- och hälsovårdsorganisationerna.
Stoppa Purras katastrofala förslag.

Stoppa nedskärningarna – regeringen måste säga nej till Purras förslag!

Bidragen till social- och hälsoorganisationerna föreslås skäras med ytterligare 100 miljoner euro.
Den fysiska miljön i skolan är något som vi ibland glömmer bort, trots att den påverkar både trygghet och lärande.

Lärare, så här kan du göra skolan tillgänglig för fler

Det finns mycket vi kan göra för att förbättra elevers förutsättningar att vara i skolan och ta till sig undervisningen. Det behöver varken vara dyrt eller svårt. Lärums pedagogiska planerare Susanne Nygård ger flera konkreta tips i vår blogg.
Glad sommar.

Våra kontor håller sommarstängt 23.6–8.8

Lägerteamet svarar på frågor om sommarens läger.
FDUVs logo

Tummen ner för förslaget att ändra i den nya funktionshinderlagen

FDUV har gett ett utlåtande om förslag på ändringar i funktionshinderlagens tillämpningsområde.
FDUV-logo.

De språkliga rättigheterna har försvagats inom specialomsorgen

FDUV har gett svar på bakgrundsfrågor för regeringens språkberättelse. Bland annat samarbetet mellan de tvåspråkiga välfärdsområdena haltar.
Två av hundra har intellektuell funktionsnedsättning?

Fler personer med IF än man tidigare trott

Andelen personer i Finland med intellektuell funktionsnedsättning är betydligt högre än vad man tidigare trott, visar nya siffror från FPA.

”Alla ska bidra” – men ges alla förutsättningar?

Insändare publicerad i Hufvudstadsbladet 18.6.2025.

Vadå delaktighet?

Susanne Tuure har under sin karriär med och för personer med IF varit med i många delaktighetssatsningar. I vår blogg reflekterar hon kring dessa erfarenheter.
Selkokielen tarvearvio 2025.

Allt fler behöver lätt språk i Finland

Upp till 812 000 personer beräknas vara i behov av lätt språk, visar en ny utredning.
nstruktionerna och informationen behöver vara lätt att hitta, och lätt att förstå  och ta till sig.

Varför behövs lättläst information om beredskap?

I en kris behöver alla i samhället få information som de förstår. I vår blogg skriver Helena Holm-Cüzdan, planerare vid LL-Center, om varför det är klokt att satsa på just lättläst information.
Elev med glasögon läser vid pulpet.

Stödet för lärande och skolgång ändrar

Trestegsstödet med allmänt, intensifierat och särskilt stöd ersätts av ett nytt system.
Skärmklipp från de lättlästa sidorna på 72 timmar.

Lättläst om beredskap

FDUV:s LL-Center har anpassat informationen till lätt svenska.
FDUV-logo.

Förbundet ser över sina stadgar

Målet är att modernisera stadgarna så att de bättre motsvarar dagens och framtidens behov.
Socialskyddsguiden 2025.

Socialskyddsguiden är uppdaterad – ladda ner gratis!

I guiden ingår nu information om den nya lagen om funktionshinderservice.
Henrik Byggmästar: Det tog tid för mig att acceptera den nya situationen. Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare.

När man själv befinner sig i ett kaos behövs stöd av andra

Det får ta tid men acceptans behövs för att komma vidare, skriver Henrik Byggmästar i vår blogg om erfarenheten att få ett barn med Downs syndrom. I dag är han en av FDUV:s frivilliga familjestödjare.
FDUV-logo.

Organisationer om nya nedskärningar: Funktionshinderservicen får inte försämras ytterligare

Vi organisationer som representerar personer med intellektuell funktionsnedsättning eller autism är djupt oroliga över vad som håller på att hända med funktionshinderservicen.
skärmdump över insändaren.

Vem vill jobba för bättre funktionshinderservice?

Insändare publicerade i Vasabladet, Österbottens tidning, Åbo Underrättelser och Hufvudstadsbladet.
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • »
Bli medlem   Nyhetsbrev Familjestöd  Rådgivning 

FDUV-logotyp.

Helsingfors

Nordenskiöldsgatan 18A
00250 Helsingfors
FINLAND
+358 (0)9 434 23 60
fduv@fduv.fi
 

Vasa

Storalånggatan 60
65100 Vasa
FINLAND
+358 (0)6 319 56 52
fduv@fduv.fi

 

KONTAKT

 

DUVNÄT

 

Om webbplatsen