Vad är arbetsersättning?
Arbetsersättning är pengar som betalas ut till den som deltar i arbetsverksamhet.
Den som deltar i arbetsverksamhet är en servicetagare
Arbetsersättningen kan vara olika stor för olika servicetagare.
En del servicetagare får ingen arbetsersättning alls.
Hur mycket arbetsersättning du får beror ofta på hurdana arbetsuppgifter du gör.
För vilka uppgifter får jag arbetsersättning?
Den som gör produktivt arbete på ett arbetscenter får arbetsersättning.
Produktivt arbete betyder att det arbete du gör är viktigt för att verksamheten på arbetscentret ska fungera.
Produktivt arbete kan till exempel vara att göra underleverantörsarbeten.
När du gör underleverantörsarbeten gör du sådana arbeten som till exempel ett företag har beställt.
Det kan till exempel vara att packa olika föremål som sedan ska säljas i en butik.
Produktivt arbete kan också vara:
-
att göra hantverk
-
att filma och banda in program
-
att hjälpa till på en enhet med att städa eller duka
Produktivt arbete är inte att:
-
att delta i sångstunder
-
att lägga pussel
Men det kan vara både roligt och viktigt att få göra olika sorters uppgifter.
Vad är utlokaliserad arbetsverksamhet?
Du får också arbetsersättning när du deltar i utlokaliserad arbetsverksamhet.
Utlokaliserad arbetsverksamhet betyder att du gör arbetsuppgifter på en vanlig arbetsplats till exempel i en matbutik.
Handledare eller arbetslivstränare stöder dig på arbetsplatsen.
Du kan till exempel få stöd med att:
-
öva hur du tar dig till jobbet
-
lära dig arbetsuppgifterna
Om du deltar i utlokaliserad arbetsverksamhet är du inte anställd av arbetsplatsen.
Därför får du inte lön utan en arbetsersättning.
Du kan prata med din arbetslivstränare eller handledare om skillnaden mellan utlokaliserad arbetsverksamhet och arbete med lön så att du förstår hur det fungerar.
Utlokaliserad arbetsverksamhet ska inte pågå under långa perioder, utan vara till för övning.
Hur mycket arbetsersättning får jag?
Det finns anvisningar för hur mycket arbetsersättning en servicetagare får.
Hur mycket du får i arbetsersättning beror på hurdana arbetsuppgifter du gör.
Arbetsersättningen är högst 12 euro per dag.
Om du jobbar på ett arbetscenter får du ungefär 5 euro i arbetsersättning per arbetsdag.
Om du har utlokaliserad arbetsverksamhet, alltså har arbetsverksamhet på en vanlig arbetsplats, kan du få 12 euro per dag.
Arbetsersättningen betalas till ditt bankkonto.
Du kan gå igenom med din handledare hur din egen arbetsersättning är uträknad och vilka anvisningarna är för arbetsersättningen.
Arbetsersättningen är inte samma sak som lön
Arbetsersättningen ska uppmuntra servicetagare att delta i arbetsverksamhet.
Arbetsersättningen är inte samma sak som lön.
Om du vill hitta ett lönearbete ska du få hjälp med det.
Om du har ett lönearbete får du lön.
Vem betalar arbetsersättningen?
Den som ordnar arbetsverksamheten betalar arbetsersättningen.
Arbetsverksamhet ordnas till exempel av kommunen eller av Kårkulla.
Det är kommunen eller Kårkulla som bestämmer hur mycket arbetsersättning du får.
Du ska vara med och bestämma
Din service ska planeras så att den passar dig.
Du ska få vara med och bestämma om hurdan arbetsverksamhet du behöver och vill ha.
Du ska få lära dig nya saker och få göra uppgifter som du är intresserad av.
Handledaren ska planera tillsammans med dig hurdant stöd du behöver för att du kan sköta ditt arbete så självständigt som möjligt.
Lagar om arbetsverksamhet
Idag finns det flera lagar som bestämmer om arbetsverksamhet och dagverksamhet.
Lagarna ska förnyas.
De nya lagarna kommer antagligen att börja gälla från och med år 2023.
Lagarna är inte ännu färdiga, men det finns förslag på dem.
I de nya lagarna kan det finnas nya regler för arbetsverksamhet.
När lagarna är färdiga berättar FDUV hur det blir.




















